Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

انواع چسب رسانا چیست و چه مصارفی دارد؟

چسب رسانا از ترکیبات پرمصرف صنعتی محسوب می‌شود. از کاربرد چسب رسانا در صنعت الکترونیک و برای اتصال قطعات الکترونیکی استفاده می‌شود. ساخت چسب رسانا از بارگذاری رزین های آلی با ذرات کوچک پر کننده غیر آلی صورت می پذیرد. این ذرات اغلب شامل فلزات و نیترید های فلزی هستند. نوع ترکیب چسب رسانا می تواند از محصولی به محصول دیگر متفاوت باشد و به شرکت تولید کننده چسب وابسته است. قیمت چسب رسانا به قیمت مواد تشکیل دهنده آن وابسته است. بازار مواد شیمیایی نیز تحت تاثیر نرخ ارز و شرکت تولید کننده قرار دارد. برای خرید چسب رسانا در برندهای مختلف می توان به مراکز معتبر فروش مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و موارد استفاده از چسب رسانا در صنعت می پردازیم. با ما همراه باشید.

چسب رسانا چیست

چسب رسانای الکتریکی درواقع محصولی است که از ذرات رسانا معلق در یک ترکیب چسبنده تولید شده است. به طوریکه ذرات رسانا حدود ۸۰٪ از جرم این چسب ها را تشکیل می دهند. فاصله این ذرات در چسب ها به گونه ای است که جریان قابل توجهی را از خود عبور می دهند. توجه شود که ترکیب چسب های رسانا از محصولی به محصول دیگر متفاوت است. چسب پایه اغلب اپوکسی دو جزئی است. البته آکریلات و پلی استر نیز برای چسب پایه به کار برده می شوند. بازار چسب رسانا نیز مانند بازار مواد شیمیایی دستخوش قیمت ارز قرار دارد.

انواع چسب رسانا

چسب های رسانا بر اساس نحوه هدایت الکتریسیته به دو دسته تقسیم‌بندی می شوند.

  1. همسانگرد
  2. ناهمسانگرد

انواع چسب های همسانگرد جریان الکتریسیته را در همه جهات و به طور کاملا مساوی هدایت می کنند. اما چسب های ناهمسانگرد جریان را تنها در یک جهت محدود هدایت خواهند نمود.

مزایا چسب رسانا

چسب های رسانای الکتریکی نسبت به فرآیندهای لحیم کاری معمولی مزایای زیادی دارند. چسب های رسانا جهت ایجاد تماس های الکتریکی بر لایه های حساس به دما گزینه مناسبی هستند. کم بودن دمای پخت آن ها نسبت به دمای لحیم کاری دلیل این استفاده است. این چسب ها نسبت به لحیم کاری انعطاف پذیرتر بوده و در مقابل لرزش مقاومت مطلوب تری دارند. از دیگر مزایا این چسب ها نسبت به لحیم کاری بدون سرب و بدون حلال بودن آن هاست. در ادامه این مطلب به معرفی مزایا چسب رسانا پرداخته ایم.

  • دمای پخت کمتر نسبت به دمای لحیم کاری
  • انعطاف پذیری بیشتر نسبت به لحیم
  • داشتن مقاومت بالا در برابر لرزش
  • عدم استفاده از سرب و حلال در ساختار

ساخت چسب رسانا

رسانای الکتریکی به هر ماده ای گفته می شود که جریان الکتریکی را به خوبی از خود عبور می دهد. الکترون های مواد رسانا می توانند به راحتی از اتم جدا شده و حرکت کنند. فلزاتی همچون نقره، طلا، مس و آلومینیوم از رایج ترین رساناهای الکتریکی محسوب می شوند. این ترکیبات از الکترون های آزاد در پیوند های فلزی ساخته شده اند. به همین دلیل در ساخت چسب رسانا کاربردی گسترده دارند. اساس تولید و ساخت چسب های الکتریسیته جابجایی انرژی گرمایی از درون ماده است. چسب های الکتریسته موادی هستند که برای لحیم های جایگزین مناسبی هستند. تولید این ترکیبات در حال توسعه و با کیفیت تر شدن است.

جز رسانا در این محصولات می تواند نقره، نیکل، مس یا گرافیت نیز باشد. همچنین برای جزء چسب می توان از لاک، رزین مصنوعی یا سیلیکون استفاده نمود. توجه شود که مقاومت چسب بر اساس تغییرات در نوع و غلظت بخش رسانا تغییر خواهد نمود. تعیین هزینه چسب رسانا به جزء رسانا وابسته است. در چسب های ارزان قیمت از آهن استفاده می شود که رسانایی ضعیفی را فراهم می کند. در گران ترین ها نیز از نقره یا مس استفاده شده است. بازار مواد شیمیایی گفته شده تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند شرکت تولید کننده و نرخ ارز قرار دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا