Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

پرلیت در کشاورزی چیست؟ – خواص و مزایا

کاربرد پرلیت در کشاورزی برای پیشگیری از آفت گیاهان است. این ماده می تواند به مدت طولانی، خاصیت های خود را نگه داشته و در مقایسه با مواد آلی دیگر، دچار پوسیدگی نمی شود. پرلیت می تواند با موادی مانند کوکوپیت و پیت ماس مخلوط شود، محصول تولید شده برای پرورش صیفی جات مفید خواهد بود. با توجه به کاربرد پرلیت در صنعت کشاورزی و صنایع دیگری چون ساختمان سازی، ریخته گری و …، بازار خرید و فروش آن بسیار حائز اهمیت است. قیمت پرلیت تحت تاثیر خواصی چون میزان چگالی آن است. با این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، با کاربرد پرلیت در کشاورزی آشنا می شویم.

پرلیت در کشاورزی چیست؟

پرلیت به عنوان یک سنگ آتشفشانی، چون متشکل از ترکیبات سیلیسی است، می تواند در کشاورزی به کار برده شود، زیرا سیلیس از عناصر اصلی خاک است. این ماده با حرارت دادن تا دمای معینی، به چند برابر حجم اولیه خود رسیده و منبسط می شود.

پرلیت کشاورزی به عنوان یک عامل افزودنی در باغبانی و کشاورزی به کار برده می شود تا به بهبود خاک و یا تبدیل آن به بستری برای کشت مجزا، کمک کند. با توجه به این که پرلیت می تواند ۳ تا ۴ برابر وزن خود آب جذب کند، در گلخانه ها، باغ ها، باغچه ها و زمین های کشاورزی استفاده می شود.

از خواص عمده پرلیت، سبکی، جذب کننده رطوبت بودن و خنثی و پایدار بودن است. قیمت پرلیت که متاثر از نحوه تهیه و نوع فرآوری آن است، برای تهیه این ماده بسیار مهم است. زیرا در هر خریدی، کم بودن هزینه ها در عین باکیفیت بودن آن بسیار مهم است.

پرلیت در کشاورزی چیست؟
پرلیت در کشاورزی چیست؟

مزایای پرلیت در کشاورزی

از مزایای کاربردی پرلیت در این صنعت، هوادهی در خاک است به طوری که برای زهکشی خاک و سبک کردن آن در گلدان، باغچه و پای درختان، از پرلیت استفاده می شود. همچنین از پرلیت در کشاورزی به عنوان بستری برای کشت به کار گرفته می شود که بستر کاربردی، آلومینوسیلیکات بی اثر آتشفشانی است. برای کاربرد پرلیت، ابتدا بستر را به طور کامل ضدعفونی می کنند. از خواص بستر پرلیتی، بافری بودن و پایین بودن ظرفیت تبادل کاتیونی آن است. این بستر می تواند آب را در سطح خود جذب کرده و آهسته آزاد کند. در این جا، این مزایا را بیان می کنیم.

نگهداری آب و مواد غذایی در پرلیت

یکی از مزایای پرلیت برای کشاورزی این است که می تواند چند برابر وزن خود آب جذب کرده و گنجایش خاک در نگهداری آب و مواد غذایی را بالا می برد. این ماده به عنوان انبار کوچک در خاک، مانع خروج مواد غذایی در نتیجه ی آبیاری می شود. همچنین می تواند آب را به طور یکسان و مداوم، در ریشه گیاه پخش کرده و مانع هدر رفتن آن شود.

ایجاد منافذ کافی در بستر و سبک کردن خاک

پرلیت با داشتن تخلخل، میزان تبادلات هوایی و گازی را برای ریشه گیاه بالا برده و سیستم تهویه و هوادهی خاک را بالا می برد. برای سبک کردن خاک توسط پرلیت می توان این مقایسه را بیان کرد که پرلیت کشاورزی آبیاری شده به طور کامل، ۶۴۰ و خاک کامل آبیاری شده، ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم بر متر مربع، وزن دارند. برای سبک کردن، پرلیت را با پیت، کمپوست و یا کودهای آلی ترکیب می کنند.

ریشه زایی

ایجاد منافذ و سبک کردن محیط کشت توسط پرلیت، باعث حرکت آسان ریشه ها در خاک شده و باعث رشد بهتر می شوند.

استریلیزه و مقاوم بودن در برابر تجزیه شیمیایی و بیولوژی

فرآوری پرلیت در دمای ۹۰۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد، باعث استریلیزه شدن آن از هر میکروبی می شود. PH خنثی پرلیت، مانع ایجاد اختلال در ریشه گیاه می شود. پرلیت معدنی بوده و با داشتن ترکیب شیمیایی مشابه خاک، در ساختمان خاک مشکلی ایجاد نمی کند.

قیمت پرلیت کشاورزی در اندازه های مختلف نیز متفاوت است. نوع کاربرد پرلیت کشاورزی نیز با توجه به سایزهای مختلف آن، فرق می کند. به طوری که بریا کشت هیدروپونیک از سایز ۳ تا ۵ این ماده استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا