Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

موارد استفاده از اسکوربیک اسید در نان

اسکوربیک اسید یا ویتامین سی از ترکیبات مفید شناخته شده در سلامت بدن است. از کاربرد اسید اسکوربیک در صنایع غذایی نیز استفاده می شود. امروزه جهت بهبود کیفیت نان از انواع امولسیون کننده ها، اکسیدان ها و آنزیم ها استفاده می شود. یکی از این ترکیبات آسکوربیک اسید است. کاربرد اسکوربیک اسید در نان موجب افزایش عملکرد خمیر نان می گردد. خواص این ماده موجب کاربرد گسترده صنعتی آن شده است. اسکوربیک اسید در نان به عنوان بهبود دهنده یا نرم کننده خمیر استفاده شده و تسریع بالا آمدن خمیر و افزایش ماندگاری نان هدف اصلی استفاده آن است. بنابراین کاربرد اسید اسکوربیک در نان در بسیاری از واحد های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در عین حال که برای سلامتی بی ضرر است به کیفیت تولید هم کمک خواهد نمود.

اسکوربیک اسید در نان

استفاده از اسید اسکوربیک در نان یک معجزه در صنعت است. این محصول نه تنها خواص بسیاری به نان‌ می بخشد، بلکه برای صنعتی شدن تولید نان نیز مفید عمل می کند. نان از دیرباز یکی از اصلی ‌ترین غذاها بوده و همواره در سبد غذایی جای داشته است. با رشد روز افزون جمعیت نیاز به نان نیز افزایش یافته و این ماده غذایی در مقیاس صنعتی تولید شد. با رشد و پیشرفت تکنولوژی، نان‌ های دیگری نیز اختراع و برای مصرف عرضه شدند.

مزایا اسکوربیک اسید در نان

ویتامین ث یک آنتی ‌اکسیدان است. این ماده از آسیب رادیکال آزاد به سلول‌ های بدن جلوگیری کرده و موجب تقویت دستگاه ایمنی می گردد. این ویتامین از پوست در مقابل آثار مخرب اشعه ماورای بنفش نور خورشید نیز محافظت به عمل می آورد.

ویتامین سی موجب افزایش قدرت ایمنی بدن و استحکام لثه‌ و دندان ‌ها شده و در ساخت کلاژن نیز نقش موثری دارد. پیشگیری از بالا رفتن کلسترول و جلوگیری از ایجاد لخته ‌های خون در رگ ها می شود.

دلایل مصرف اسکوربیک اسید در نان

با توجه به خواص و ویژگی های اسکوربیک اسید استفاده از آن در صنعت غذایی نیز می تواند مفید باشد. درواقع جایگزینی این ماده با ترکیبات دیگر در صنایع غذایی می تواند موجب کاهش آسیب و افزایش فواید محصولات غذایی گردد. در ادامه به برخی از دلایل مصرف و کاربرد اسید اسکوربیک در نان اشاره شده است. توجه شود که در صنایع غذایی از گرید خوراکی این ماده استفاده می شود.

  • اسید آسکوربیک با افزایش قدرت تخمیر به بهبود ساختار خمیر منجر می شود.
  • از کاربرد این ماده به عنوان بهبود دهنده نان استفاده می شود.
  • استفاده از اسید آسکوربیک موجب افزایش حجم نان در هنگام پخت می گردد.
  • اسید آسکوربیک موجب ایجاد باند های دی سولفیدی شده و افزایش قدرت گلوتن صورت می پذیرد.

جایگزین  اسکوربیک اسید در نان

اسید اسکوربیک می تواند جایگزین برومات اکسید باشد. بسیاری از کشورها کاربرد برومات اکسید را ممنوع اعلام نموده اند. مصرف این ماده در ایران نیز ممنوع است. استفاده از برومات اکسید باعث بهبود حجم و ظرفیت خمیر نان می‌شود. اما کاملا شیمیایی بوده و هیچ منشا طبیعی برای آن وجود ندارد. بنابراین این ماده می تواند خطراتی را به همراه داشته باشد.

همچنین احتمال سرطان زا بودن این ماده نیز وجود داشته و از این رو استفاده از آن را ممنوع اعلام کرده اند.عملکرد اسید اسکوربیک در نان و برومات اکسید در نان به یکدیگر بسیار شبیه است. نتیجه استفاده از آن ها نیز مشابه است. اما اسید اسکوربیک مزایای بیشتری از معایب خود دارد.

این مواد باعث افزایش حجم خمیر و استحکام آن شده، به طوری که اگر خمیر ورز داده شود، به خوبی آثار استحکام بیشتر در آن قابل مشاهده است. توجه شود که کاربرد اسید اسکوربیک در بسیاری از صنایع صورت می پذیرد. بنابراین اسید اسکوربیک در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شود. برای خرید اسید اسکوربیک می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا