Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

طرز تهیه آبنبات با پودر ایزومالت چگونه است؟

طرز تهیه آبنبات با پودر ایزومالت بسیار ساده است. ایزومالت با فرمول شیمیایی C۱۲H۲۴O۱۱ مواد خوراکی هستند که از چغندرقند به دست می آیند. این مواد در دهه ۱۹۶۰ به جهان شناسانده شدند. آن ها موادی ایمن و به رنگ سفید هستند. این پودرها را می توان از فروشگاه های لوازم قنادی به صورت خام تهیه کرد و یا در برخی جاها به صورت نیمه آماده عرضه می گردد. مواد لازم برای تهیه آبنبات با پودر ایزومالت مقداری پودر ایزومالت، رنگ ژله ای، چوب ناز(سیخ جوجه چینی)، ترافل و تزئینات دلخواه است.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به عوامل موثر در قیمت ایزومالت و طرز تهیه آبنبات با پودر ایزومالت می پردازیم.

ایزومالت چیست؟

ایزومالت ماده ای خوراکی سفید رنگ و بی بو است که به شکر شباهت دارد. البته ایزومالت برخلاف شکر دوام بالایی در برابر رطوبت دارد و همچنین در بر اثر حرارت تغییر رنگ نمی دهد. این ماده به عنوان شیرین کننده در صنعت تغذیه مورد استفاده قرار می گیرد. ایزومالت از چغندر تولید شده و به طور طبیعی نمی توان آن را یافت. قیمت ایزومالت با توجه به نوع عرضه آن به صورت عمده و خرده تفاوت دارد.

مواد لازم طرز تهیه آبنبات با پودر ایزومالت

پودر ایزومالت، رنگ ژله ای (به دلخواه)، چوب نازک آبنبات (سیخ جوجه چینی)، ترافل و یا تزئینات دلخواه، به عنوان مواد مورد نیاز برای تهیه ی آبنبات است.

طرز تهیه آبنبات با پودر ایزومالت

ابتدا ایزومالت ها را داخل ظرفی روی حرارت قرار می دهیم تا آب شوند. طی این حرارت دادن، مرتب مواد را هم می زنیم تا حل شود. دمای مواد باید به ۱۹۰ درجه سانتی گراد برسد.

مواد را از روی حرارت برداشته و رنگ ژله ای دلخواه خود را به آن می افزاییم و به مدت ۳ دقیقه کنار می گذاریم. سپس مواد را در قالب دلخواه مان ریخته (بهتر است قالب را کمی چرب کنید تا آبنبات ها به آسانی از آن جدا شوند) و چوب آبنباتی را داخلش می گذاریم و اجازه می دهیم تا در دمای اتاق مانده و خنک شود.

بعد از خارج کردن آبنبات ها از قالب، می توانیم داخل آن را تزیین کنیم.

طرز تهیه آبنبات با پودر ایزومالت
طرز تهیه آبنبات با پودر ایزومالت

ویژگی های ایزومالت

از ویژگی های پودر ایزومالت می توان به مقاومت آن در برابر رطوبت زدگی، مناسب بودن برای افراد دیابتی، داشتن کالری کم، ارزان و به صرفه بودن، پیشگیری از پوسیدگی دندان، طعم مطلوب و همچنین چسبنده نبودن آن اشاره داشت. همچنین آن ها در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد در آب حل می شوند. و نقطه ذوب آن ها ۱۴۵ تا ۱۵۰ درجه سانتی گراد است. ایزومالت ها به عنوان جایگزینی مناسب و طبیعی برای شکر می تواند علاوه بر شیرینی و کالری کم تر، از پوسیدگی دندان ها نیز ممانعت به عمل آورد.

این ماده در تهیه آبنبات های بدون قند برای افراد دیابتی کاربرد دارد. برای تولید آدامس، پاستیل، گز، شکلات ها، بستنی، انواع مربا، نان های شیرین و مواد خوراکی که نیاز به شیرینی کمتری دارد از ایزومالت استفاده می شود. همچنین در صنعت شیرینی پزی برای تزئینات، در نوشیدنی ها و داروسازی، ایزومالت کاربرد فراوانی دارد.

مضرات ایزومالت

مصرف بی رویه ایزومالت ممکن است باعث ایجاد اسهال در افراد شود. حداقل مصرف روزانه ی این مواد حدود ۵۰ گرم است. برخی افراد نیز به این ماده آلرژی دارند که توصیه می شود از مصرف آن خودداری کنند.

نگهداری از ایزومالت

ایزومالت های خام به دلیل جذب رطوبت هوا لازم است که در کیسه ای ضخیم و یا ظرفی که مهر و موم شده، نگهداری شوند. با روش صحیح نگهداری می توان آن ها را به مدت دو سال و حتی بیشتر نیز استفاده کرد. انواع خارجی و داخلی بودن این ماده، از عواملی است که روی قیمت ایزومالت تاثیر می گذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا