Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

تفاوت ایزومالت و گلوکز چیست؟ – خواص ایزومالت و گلوکز

تفاوت ایزومالت و گلوکز به عنوان قند مصنوعی و طبیعی بودن آن ها است. ایزومالت یک شیرین کننده مصنوعی مشابه با طعم شکر بوده و گلوکز به عنوان قند خون است که برای تولید انرژی در بدن مصرف می شود. ایزومالت نوعی الکل سدیم مصنوعی است که در طبیعت وجود نداشته و برگرفته از چغندرقند است. گلوکز نوعی قند ساده و مونوساکارید، از زیر مجموعه کربوهیدرات ها است. قیمت خرید و فروش ایزومالت با توجه نوع برند شرکت تولید کننده، متفاوت است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به تفاوت ایزومالت و گلوکز و خواص هر کدام از آن ها پرداخته می شود.

ایزومالت چیست؟

ایزومالت شیرین کننده ای استخراج شده از شکر طبیعی بوده و طعمی کاملا مشابه با شکر دارد. این ماده ترکیبی از دو نوع الکل قند گلوکومنیتول و گلورسیدیبول است. ایزومالت را به عنوان شکری تغییر شکل یافته می دانند که غیر قابل جذب است. از این ترکیب برای القای طعم شیرین در محصولات غذایی به کار گرفته می شود. این شیرین کننده به راحتی در دهان حل شده و یک اثر خنک کنندکی جزئی دارد. ایزومالت در مواد غذایی، همراه با سایر شیرین کننده ها برای کاهش میزان شیرینی آن ها به کار برده می شود. نقش ایزومالت به عنوان پرکننده و بافت دهنده بوده و یک جایگزین مناسب برای شکر است.

فروش ایزومالت به عنوان یک شیرین کننده بدون قند و به شکل پودر سفید کریستالی بدون بو است. در تولید بسیاری از غذاهای تولید شده مانند آب نبات، آدامس، شکلات و قطره های سرفه، از ایزومالت استفاده می کنند.

خواص ایزومالت و مزایای آن نسبت به شکر

ایزومالت کربوهیدرات دیرهضم بوده و باعث پوسیدگی دندان نمی شود. میزان کالری ایزومالت در مقایشه با شکر، نصف بوده و باعث افزایش قند خون نمی شود. ایزومالت به کاهش وزن کمک کرده و برای بیماران دیابتی مفید است. با توجه به دارا بودن تمام خواص فیزیکی شکر برای ایزومالت، این شیرین کننده برای قنادان، تولید کنندگان شیرینی و سرآشپزها، بسیار مورد توجه است.  به طوری که در تهیه ی آبنبات به وفور استفاده می شود. بازار خرید و فروش ایزومالت نیز با توجه به این نوع کاربردها، رونق بسیاری دارد.

خواص ایزومالت و مزایای آن نسبت به شکر
خواص ایزومالت و مزایای آن نسبت به شکر

از مزایای این شیرین کننده می توان به افزایش مقاومت در برابر رطوبت و کریستالیزاسیون اشاره داشت.  از مزایای دیگر آن، عدم تجزیه پیوندهای بین مولکولی آن توسط باکتری های دهان است. در نتیجه به راحتی تخمیر نشده و دهان را اسیدی نمی کند. با این فایده، در بیماری های دهان و دندان مفید است.

گلوکز چیست؟

گلوکز به عنوان قند خون و تامین کننده انرژی مورد نیاز بدن، توسط گیاهان و جلبک ها طی فرایند فتوسنتز تولید می شود. این قند با استفاده از آب و دی اکسید کربن و با کمک نور خورشید تولید می شود. گلوکز با مصرف غذاها تامین شده و از نان، سبزیجات و محصولات لبنی تامین می شود. گلوکز بعد از ورود به سلول ها، برای تولید انرژی به کار رفته و یا با تبدیل شدن به گلیکوژن، در کبد ذخیره می شود. در صورت پایین آمدن میزان گلوکز، گلیکوژن ها شکسته شده و با ورود به جریان خون، انرژی تولید می کند.

تا زمانی که میزان گلوکز در خون از حد نرمال بالاتر نرود، مورد توجه نیست. میزان نرمال این قند در حالت ناشتا، ۹۰ تا ۱۳۰ میلی گرم و ۱ تا ۲ ساعت بعد از غذا، کمتر از ۱۸۰ میلی گرم است. بالا رفتن مقدار آن از حد نرمال، می تواند منجر به بیماری دیابت شود.

غذای سنگین، استرس، بیماری، کم بودن فعالیت های فیزیکی و فراموش کردن داروهای دیابت، از جمله عواملی است که باعث بالا رفتن میزان قند خون می شود. گلوکز بالا در بدن با استفاده از انسولین پایین می آید. پایین بودن گلوکز از حد نرمال، حالتی به نام هیپو گلی کمیا به وجود می آورد. برای افزایش گلوکز، نوشیدن آب میوه و خوردن گوشت، موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا