Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

کاسه ایزومالتی با پودر ایزومالت چگونه تهیه می شود؟

کاسه ایزومالتی با پودر ایزومالت به عنوان تزییناتT در انواع خوراکی از جمله کیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای تهیه کاسه ایزومالتی با پودر ایزومالت، به پودر ایزومالت، رنگ ژله ای و بادکنک لاتکس نیاز داریم. کاربرد ایزومالت در تهیه ی آب نبات، شکلات، بستنی، انواع شیرینی ها و … در صنعت غذا است.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی کاسه ایزومالتی با پودر ایزومالت می پردازیم.

کاسه ایزومالتی با پودر ایزومالت

در مرحله اول بادکنک ها (بادکنک های لاتکس باشد تا داغی مواد آن را نترکاند) را با آب سرد به اندازه ای دلخواه (اندازه کاسه مان) پر می کنیم، گره زده و به شکل برعکس روی یک لیوان قرار می دهیم. توجه داشته باشید که داخل بادکنک بدون هوا باشد. در مرحله بعدی، پودر ایزومالت را در قابلمه ای روی حرارت قرار می دهیم تا با حرارت متوسط به دمای ۱۶۰ درجه سانتی گراد برسد. برای آگاهی از غلیظ شدن موادمان، می توانیم آن را با نوک قاشق روی بشقابی بکشیم، اگر مانند نبات سفت شد و به حالت جامد درآمد، آماده است. در این شرایط، دو قطره رنگ ژله ای را به آن اضافه کرده و به آرامی هم می زنیم تا رنگ داخل مواد حل شود.

سپس موادمان را روی بادکنک می ریزیم و کمی منتظر می مانیم تا به طور کامل سرد و خشک شود. در نهایت، به وسیله قیچی، بادکنک را برش می زنیم تا آب آن خالی شده و کاسه از آن جدا شود.

پودر ایزومالت

همان گونه که در مقاله های قبلی اشاره شد پودر ایزومالت یک نوع شکر کریستالی است که از چغندر قند تهیه می شود و استفاده از آن ها جهت تزیینات براق رواج دارد. قابلیت هایی چون شکنندگی کم تر، ماندگاری طولانی و مهم تر از همه نفوذ ناپذیری در برابر رطوبت، از جمله امتیازات ویژه این ماده است.

کاربرد ایزومالت به عنوان یک کربوهیدرات دیرهضم می تواند در تهیه ی شیرینی و صنایع کیک پزی باشد. این ماده برای افرادی که با مشکل افزایش وزن مواجهند گزینه ی مناسبی است.

پودر ایزومالت
پودر ایزومالت

مزایای پودر ایزومالت

از ایزومالت پس از سفت شدن حتی می توان دوباره استفاده کرد، به این صورت که آن را حرارت می دهیم و آب می کنیم.

از دیگر مزایای آن این است که قابلیت شکل گیری داشته و به قالب های دلخواه، شکل داده می شود. البته قالب های استفاده شده نباید پلاستیکی باشد و باید در برابر حرارت مقاوم باشد.

این مواد بیماری های دهان و دندان را تحت تاثیر قرار می دهند و طبق گزارشاتی در سال ۲۰۰۳ بر عدم پوسیدگی دندان ها با ایزومالت صحه گذاشته شده است.

خواص کاربردی ایزومالت

هیچ شکی نیست که در زندگی امروزه افراد بسیاری هستند که از بیماری هایی مرتبط با کلسترول و همچنین دیابت رنج می برند. ایزومالت ها به عنوان افزودنی با شیرینی کننده کم برای افراد دیابتی مناسب هستند. همچنین این مواد در افراد دارای کلسترول بالا می تواند به عنوان تنظیم کننده کلسترول به کار رود. کاربرد ایزومالت یکی از مناسب ترین مواد جهت تزیینات شفاف در کیک پزی و انواع دسرها است.

از دیگر کاربردهای آن در صنایع تغذیه می توان به استفاده در تهیه ی آبنبات ها، پاستیل، آدامس، شکلات، گز، شیرخشک و … اشاره داشت.

همچنین به عنوان حجیم کننده در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد ایزومالت در صنعت دارو، در ترکیب شربت های خوراکی و دارویی و نیز به عنوان پرکننده در انواع قرص رایج است.

این مواد به دلیل شیرینی کم در نوشیدنی های رژیمی کاربرد دارد که می تواند از بروز مشکلات برای بیماران قندی جلوگیری کند. همچنین باعث کنترل کلسترول در نوشیدنی های تسکین دهنده و نوشیدنی های مکمل ورزشی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا