Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

نقش اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی چیست؟

اسید سیتریک یک اسید آلی ضعیف است که به طور طبیعی می توان آن را در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت. اسید سیتریک در مواد غذایی طعم ترشی ایجاد کرده و از این رو مورد استفاده قرار می گیرد. انواع اسید سیتریک به صورت صنعتی نیز تولید شده و در غذاهای فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد. فرآیند تولید اسید سیتریک به روش صنعتی از تخمیر قندهایی همچون شکر صورت می پذیرد. نقش اسید سیتریک در مواد غذایی نگهدارنگی و ضدعفونی کنندگی آن است. خرید و فروش اسید سیتریک در بازار به دلیل خواص بی نظیرش بسیار صورت می پذیرد. قیمت اسید سیتریک در بازار با توجه به گرید تولید شده متفاوت خواهد بود.

موارد استفاده از اسید سیتریک در مواد غذایی

از اسید سیتریک به دلیل داشتن خواص آنتی‌بیوتیکی به عنوان افزودنی در غذاهای کنسرو شده استفاده می شود. قدرت نگهدارندگی این ماده باعث شده تا از آن در محصولاتی همچون بستنی، کنسرو، مربا و… استفاده شود. این ماده با متعادل نگه داشتن pH محصول، ماندگاری آن را افزایش می دهد. بعلاوه اسید سیتریک طعم ترشی را در محصولات با طعم میوه مانند انواع آب‌نبات و نوشیدنی می افزاید.

مصارف غیرطبیعی این ماده نیز به استفاده در صنعت آرایشی بهداشتی برمی گردد. این ماده در گرید صنعتی در لایه ‌بردارهای شیمیایی و مواد شوینده استفاده می گردد. خواص ضدعفونی کنندگی مؤثر در محصولات تمیزکننده حاصل استفاده از این ماده اسیدی است. توجه شود که قیمت اسید سیتریک در گرید های خوراکی و صنعتی با یکدیگر متفاوت است. قیمت این محصول در گرید های خوراکی بیشتر از انواع صنعتی است.

مزایا اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی

  • موجب تقویت طعم و مزه می گردد.
  • از تخمیر قندها حاصل می آید.
  • مانع اکسیداسیون می شود.
  • در ژله، مربا و آب‌نبات موجب رنگدهی می‎شود.
  • موجب تنظیم pH در مواد غذایی می‎ گردد.

اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی

مرکبات

اسید سیتریک نوعی اسید آلی و ضعیف است. این اسید در اغلب مرکبات یافته می شود. اما اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی دیگر همچون میوه ها و سبزیجات نیز یافته می شود. مقدار این اسید در مواد غذایی طبیعی گاهی به ۸ درصد هم می رسد. البته میوه های ترش از بیشترین درصد اسید سیتریک برخوردارند. توجه شود که میزان اسید سیتریک زیاد موجب بروز طعم تلخ می گردد.

مرکبات ازجمله مواد غذایی هستند که از سطح بالایی از اسیدسیتریک برخوردارند. مرکبات دارای اسید آسکوربیک نیز هستند. این نوع میوه ها از طعمی تیز و ترش برخوردارند. اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی مانند گریپ فروت، پرتقال، نارنگی، کامکوات، لیمو و… یافته می شود. در این میان انواع مختلف لیمو از بیشترین مقدار این ماده در مواد غذایی طبیعی برخوردارند.

گوجه

گوجه حاوی دانه است و می توان آن را در دسته میوه و سبزیجات قرار داد. درواقع گوجه میوه ای بسیار اسیدی است و مقدار اسید سیتریک در هر ۱۰۰ گرم از میوه آن در حدود ۰٫۵ گرم است. هر دو محصول گوجه فرنگی تازه و گوجه فرنگی کنسروی دارای اسید سیتریک در فرمولاسیون خود هستند.

توت

توت ها از درصد پایین تری اسید سیتریک نسبت به مرکبات برخوردارند. میوه هایی نظیر توت فرنگی، تمشک، انگور فرنگی و زغال اخته در دسته توت ها قرار دارند که حاوی اسید سیتریک هستند. در این میان میوه زغال اخته از کمترین میزان اسید سیتریک برخوردار است.

نقش اسید سیتریک در مواد غذایی طبیعی

استفاده از اسید سیتریک توسط سازمان غذا و داروی امریکا به عنوان یک افزودنی غذایی بی خطر اعلام شده است. سیتریک اسید در بدن کاملا متابولیزه شده و هیچ سمیتی ایجاد نخواهد کرد. توجه شود که این امر تنها در رابطه با انواع طبیعی اسید سیتریک در مواد غذایی صادق است. استفاده از انواع صنعتی ممکن است در برخی افراد ایجاد حساسیت نماید. برای خرید این محصول و یا اطلاع از قیمت اسید سیتریک در انواع مختلف به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا