Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

آنالیز کربنات پتاسیم، خواص و تولید آن

آنالیز کربنات پتاسیم به عنوان ترکیبی صنعتی در این جا مورد بررسی قرار می گیرد. کربنات پتاسیم ماده ای شیمیایی به صورت نمک و با فرمول شیمیایی K۲CO۳ بوده و به دو صورت کریستالی و مایعی وجود دارد. در آنالیز کربنات پتاسیم، به محلول بودن آن در آب پی برده می شود و این واکنش، گرماده بوده و یک محلول قلیایی تولید می کند. از خواص فیزیکی کربنات پتاسیم، جذب کنندگی رطوبت و این که غیرسمی و غیرقابل اشتعال است. نقطه ذوب آن ۸۹۱ درجه سانتی گراد است و در دمای اتاق نگهداری می شود.

در حالت جامد، کربنات پتاسیم به صورت پودری و یا کریستالی وجود داشته و به رنگ سفید و بدون بوی خاصی است. بعد از این که در آب حل شده و محلولی قلیایی تولید کرد برای کاهش اسیدیته محصولات غذایی به کار برده می شود. زیرا گرید خوراکی این نمک، طعم شوری دارد. کاربرد کربنات پتاسیم، علاوه برصنعت غذا در صنایع و کشاورزی است.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، به انواع گریدهای کربنات پتاسیم و کاربردهای آن می پردازیم.

آنالیز تولید کربنات پتاسیم

یکی از معمول ترین روش های تولید کربنات پتاسیم، استفاده از فرایند الکترولیز پتاسیم کلرید و تولید هیدروکسید پتاسیم است. بعد از این مرحله، تیمار هیدروکسید پتاسیم صورت گرفته و بی کربنات پتاسیم تولید می شود. محصول تولید شده را با حرارت تجزیه کرده، کربنات پتاسیم، دی اکسید کربن و آب تولید می شود.

آنالیز تولید کربنات پتاسیم
آنالیز تولید کربنات پتاسیم

وقتی دی اکسید کربن و هیدروکسید پتاسیم برای تولید هیدروکسید پتاسیم واکنش می دهند، محصول را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می دهند تا نمک بدون آب تولید شود.

کربنات پتاسیم و صنایع غذایی

کربنات پتاسیم یکی از نمک های مفید در سلامتی قلب و عروق بوده و به استحکام استخوان ها کمک می کند. در محصولات غذایی چون نوشابه ها، شکلات، پودر کاستارد و کاکائو به عنوان تنظیم کننده اسیدیته به کار برده می شود. این ماده کاکائو را تیره تر کرده و میزان تلخی آن را کم می کند. برای خشک کردن انگور و تهیه کشمش، این ماده را روغن سبزه ترکیب می کنند.

همچنین از کاربرد کربنات پتاسیم در گرید خوراکی در خوراک دام و طیور است.

کربنات پتاسیم و صنعت کشاورزی

کاربرد کربنات پتاسیم به عنوان کود در کشاورزی است. PH کم در خاک و بالا رفتن میزان اسیدیته آن، باعث کاهش جذب ریزمغذی هایی چون آلومینیوم، آهن و منگنز شده و حتی می تواند موجب مسمومیت میکروارگانیسم ها شود. استفاده از آهک و کربنات پتاسیم به عنوان یک ماده قلیا می تواند به رفع اسیدیته خاک کمک کند. اما به دلیل حلالیت زیاد کربنات پتاسیم، از این نمک استفاده می شود. این نمک به رشد ساقه و ریشه کمک کرده و باعث بالا بردن مقاومت گیاه در برابر خشکی و بیماری می شود.

کربنات پتاسیم و رفع سختی آب

کاربرد کربنات پتاسیم در رفع سختی آب با پیشگیری از تجمع یون های کلسیم و منیزیم در آب صورت می گیرد. به دلیل تجزیه این نمک در محیط زیست و عدم مقاومت آن، در اندام ها جمع نمی شود.

کربنات پتاسیم و شیشه سازی

در صنعت شیشه سازی و در فرایند تبادل یونی کورنینگ، به جای یون های سدیم که اندازه ای کوچک دارند، یون های پتاسیم می نشیند. در نتیجه، ایجاد لایه تنش فشاری باعث بالا بردن مقاومت شیشه در برابر آسیب می شود. با این ماده، شفافیت شیشه زیاد شده و ضریب انکسار آن زیاد می شود. با بالا رفتن میزان شفافیت شیشه با کاربرد کربنات پتاسیم، از آن ها در ساخت عینک، صفحه تلویزیون، مانیتور کامپیوتر و ظروف شیشه ای استفاده می شود.

روش نگهداری کربنات پتاسیم

روش نگهداری کربنات پتاسیم
روش نگهداری کربنات پتاسیم

کربنات پتاسیم باید در مکان های خنک، خشک و دارای تهویه مناسب، نگهداری شود. ظرف نگهداری این نمک باید دربسته بوده و در محفظه باشد. در هنگام کار با این ترکیب باید از ماسک های صورت استفاده کرده و نکات ایمنی را رعایت کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا