Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کود کربنات پتاسیم چیست؟ – خواص و نحوه تولید آن

کود کربنات پتاسیم در کشاورزی برای تامین پتاسیم، یکی از عناصر مورد نیاز خاک به کار برده می شود. این کود به رشد گیاهان کمک کرده و نگهدارنده آب و خاک است. کود کربنات پتاسیم به تقویت ریشه و ساقه ی گیاهان کمک می کند. تنظیم میزان PH خاک در صورت کاهش، با کمک کود کربنات پتاسیم به عنوان یک قلیا انجام می شود. خرید و فروش کربنات پتاسیم می تواند به عنوان کود در بازار عرضه شود. با این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، می توان اطلاعاتی مختصر درباره کود کربنات پتاسیم و خواص آن به دست آورد.

کربنات پتاسیم چیست؟

پتاسیم کربنات ترکیبی با فرمول مولکولی K۲CO۳ بوده که جامدی سفید رنگ و جذب کننده رطوبت است. کربنات پتاسیم به راحتی در آب و متانول حل می شود. با حل شدن کربنات پتاسیم در آب، گرما تولید شده و محلول قلیایی به دست می آید. یون های تولید شده در این محلول، پتاسیم مثبت و کربنات منفی است.

نقطه ذوب آن برابر با ۸۹۱ درجه سانتی گراد بوده و غیرقابل اشتعال است. دو گرید در بازار خرد و فروش کربنات پتاسیم وجود دارد. گرید خوراکی در ترکیب مواد غذایی به کار رفته و به عنوان کود در کشاورزی کاربرد دارد. گرید دیگر، صنعتی است که در صنایعی چون شیشه سازی و تولید شوینده ها به کار گرفته می شود.

کربنات پتاسیم چیست؟
کربنات پتاسیم چیست؟

تولید کربنات پتاسیم

برای تولید کربنات پتاسیم، کلرید پتاسیم را با فرایند الکترولیز به هیدروکسید پتاسیم تبدیل می کنند. سپس از واکنش میان پتاس (هیدروکسید پتاسیم) و دی اکسید کربن، کربنات پتاسیم تولید می شود. در این واکنش، محصول همراه با آب به دست می آید که با حرارت دادن تا دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد، کربنات پتاسیم بدون آب تولید می شود.

یکی دیگر از روش های تولید این ترکیب، واکنش پتاسیم کلرید با دی اکسید کربن در حضور یک آمین آلی است. محصول تولید شده در این واکنش، بی کربنات پتاسیم است که با کلسینه شدن به کربنات پتاسیم تبدیل می شود.

کود کربنات پتاسیم در کشاورزی

کربنات پتاسیم به عنوان کود، یک قلیای گرم، سریع و فیزیولوژیکی است که به ضدعفونی خاک پرداخته و یک فاکتور مقاومت در گیاهان است. این کود، دمای خاک را بالا برده و اسیدیته خاک را خنثی می کند. برای خنثی کردن اسیدیته خاک، از آهک نیز می توان استفاده کرد. اما حلالیت کربنات پتاسیم بیشتر از آهک بوده و در آبیاری قطره ای نیز به کار می رود. کربنات پتاسیم به همراه آب به تمام قسمت های ریشه رسیده خیلی سریع روی واکنش های شیمیایی اطراف ریشه تاثیر گذاشته و مقدار PH را بالا می برد.

وجود کربنات برای فتوسنتز مواد گیاهی لازم است و به مقاومت گیاهان در برابر حشرات کمک می کند. برای تولید میوه ها و سبزیجات از کربنات پتاسیم استفاده می شود.

کربنات پتاسیم و صنایع غذایی

خرید و فروش کربنات پتاسیم علاوه بر استفاده به عنوان کود، استفاده در ترکیب مواد غذایی نیز است. یکی از این کاربردها، در تولید پودر کاکائو و برای تنظیم میزان PH آن است. این ماده عطر کاکائو را بالا برده و میزان تلخی آن را کم می کند. تهیه تیزاب از دیگر کاربردهای کربنات پتاسیم است. برای خشک کردن انگور و میوه های دیگری چون سیب، آلو و هلو نیز از این ترکیب استفاده می شود.

مصارف دیگر کربنات پتاسیم در صنعت بوده و متفاوت است. به عنوان مثال از این ترکیب به عنوان مهارکننده سوختگی های شدید چربی در ترکیب پمادهای چربی، در جوشکاری لحیم، به عنوان خشک کننده ملایم، عامل فرونشانی آتش در آتش نشانی، ضد قارچ و ضد کپک، صنعت داروسازی و … است.

فروش کربنات پتاسیم در بسته بندی های مختلف از یک کیلویی تا ۲۵ کیلوگرمی صورت می گیرد. بعد از خرید، باید در محیط های خشک، خنک و با تهویه ی مناسب نگهداری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا