Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

NaOH یا سود چیست؟

NaOH فرمول شیمیایی سدیم هیدروکسید است. این ماده یک باز بسیار قوی بوده و از خواص ویژه ای برخوردار است. انواع NaOH به صورت مایع و جامد تولید و عرضه می شود. NaOH جامد به صورت پرک و گرانول قابل تهیه است. سود مایع نیز با خلوص های مختلف و حل شده در آب عرضه می گردد. انواع سدیم هیدروکسید جامد از خلوص بالاتری نسبت به انواع مایع برخوردارند. از کاربرد NaOH در صنایع آرایشی بهداشتی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و… استفاده می شود. قیمت سود مایع نسبت به سود پرک ارزان تر است. زیرا از خلوص کمتری برخوردار است. برای خرید انواع سود می توان به مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

NaOH چیست

سود یا کاستیک سودا یا سود سوز آور، ماده ای معدنی است که کاربرد صنعتی دارد. از این ماده برای کنترل pH و نقش بافر در تولید بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنند. این ماده قلیایی قوی در دمای اتاق فرمی جامد و کریستالی داشته و سفید و بدون بو است. سدیم هیدروکسید از قدیم در صابون استفاده می‌شده است. امروزه نیز این ماده در فرمول ساخت بسیاری ترکیبات وجود دارد. این ماده برای افزودن مستقیم به غذا با گرید خوراکی E524 در صنایع غذایی شناخته می شود.

انواع سود

  • سود مایع
  • سود جامد که به صورت پرک یا کاستیک عرضه می شود.

محلول سود یا NaOH

سود مایع یا سدیم هیدروکسید با فرمول NaOH  شناخته می شود. این محصول با غلظت های ۳۰ تا ۵۰ درصد در بازار عرضه می گردد. سوز آور و کاستیک سودا مایع از دیگر نام های این ماده محسوب می شوند. سود یک باز قوی و خورنده است گاهی در تصفیه خانه ها برای تنظیم pH آب استفاده می شود. این محصول در صنایع دیگری نیز مانند صنایع غذایی کاربرد دارد. قیمت سود مایع متفاوت بوده و به درجه خلوص آن بستگی دارد.

سود ماده ای ناپایدار است و با هوا و فلزات دیگر واکنش می دهد. بنابراین باید در ظروف پلاستیکی و استیل نگهداری گردد. توجه شود که این ماده در حالت عادی پایدار است و با گرم کردن، نا پایدار می گردد. گرمای وارد شده به آن می تواند خطر انفجار داشته باشد.

سود پرک NaOH

سدیم هیدروکسید به صورت سود پرک نیز در دسترس قرار دارد. سود پرک جامدی سفید رنگ است که به فرم پرک یا پولک عرضه می گردد. این ماده از سود مایع تولید می گردد. سود مایع ۵۰ درصد طی فرآیند تولید، تخت تبخیر آب قرار می گیرد. تبخیر آب به روش ممبران موجب تولید سود پرک با درجه خلوص ۹۸ تا ۹۹ درصد می گردد. سود تولید شده پس از انتقال به دستگاه های خنک کننده به پولک سفید یا هیدروکسید سدیم جامد تبدیل می شود. هیدروکسید سدیم یا NaOH در صنایع تولید آلومینیوم، سیلیکات سدیم، تولید پالپ و کاغذ، نساجی، تصفیه آب، صابون و شوینده و به عنوان تمیزکننده مورد استفاده قرار می گیرد.

سدیم هیدروکسید اسید است یا باز

سدیم هیدروکسید ماده ای بسیار قلیایی بوده و در دسته ترکیباتی با خواص بازی قرار دارد. این ماده پس از حل شدن در آب پی اچی بین ۱۲ تا ۱۴ را ایجاد خواهد نمود.

نام دیگر سود سوز NaOH آور چیست

سود سوز آور بازی معروف و بسیار قوی است. این خاصیت موجب شده تا در بسیاری از صنایع از آن استفاده گردد. بیش از ۵۰ درصد از تولیدات سدیم هیدروکسید در صنایع مرد استفاده قرار می گیرد. صنایع غذایی، تولید نمک ها سدیمی و مواد شوینده، استفاده به عنوان تنظیم کننده pH و سنتز مواد آلی از موارد مصرف این ماده محسوب می شوند.

در صنایع پتروشیمی از سود سوز آور به عنوان ماده افزودنی در گل حفاری، افزایش قلیایی در سیستم بنتونیت، افزایش ویسکوزیته گل و در خنثی کردن هر گاز اسیدی استفاده می شود. قیمت سود مایع با توجه به خلوص و موارد مصرف آن متفاوت بوده و به گرید تولید شده وابسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا