Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

کربنات پتاسیم خوراکی چیست؟ – خواص و فواید آن

کربنات پتاسیم خوراکی به نام تارتار به رنگ سفید بوده و طعم نمکی دارد. این ماده در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده و تنظیم کننده میزان اسیدیته به کار برده می شود. زیرا محلول این ترکیب، قلیایی بوده و به عنوان یک افزودنی در این صنعت کاربرد دارد. به همین دلیل خرید کربنات پتاس با کیفیت، بسیار مهم بوده و مراکز خرید معتبری باید انتخاب شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، ما را کربنات پتاسیم خوراکی و کاربردهای آن آشنا می شویم.

کربنات پتاسیم چیست؟

پتاسیم کربنات ترکیبی با فرمول شیمیایی K۲CO۳ و به رنگ سفید و کریستالی است. این ماده در آب حل شده و تولید محلول قلیایی می کند. کربنات پتاسیم رطوبت جذب کرده و به صورت جامد مرطوب به کار برده می شود. دو یون تشکیل دهنده کربنات پتاسیم، پتاسیم مثبت و کربنات منفی است. نام های دیگری که برای این محصول به کار می رود، کربنات پتاس، دی پتاسیم کربنات، پتاسیم کربنات آنهیدروز، خاکستر مروارید و نمک تارتار است. این ماده غیرقابل اشتعال بوده و سمی نیست.

برای تولید کربنات پتاسیم، از الکترولیز کلرید پتاسیم و تبدیل آن به هیدروکسید پتاسیم استفاده می شود. هیدروکسید پتاسیم با دی اکسید کربن ترکیب شده و کربنات پتاسیم همراه با آب تولید می شود. با گرما دادن این محصول، آب حذف شده و کربنات پتاسیم خشک به دست می آید.

کربنات پتاسیم چیست؟
کربنات پتاسیم چیست؟

شرکت های مختلفی در ایران و کشورهای خارجی، به عرضه این ترکیب می پردازند. برای خرید کربنات پتاس از این شرکت ها، می توان به صورت حضوری و یا اینترنتی اقدام کرد. دو گرید خوراکی و صنعتی از کربنات پتاسیم وجود دارد که کاربردهای مختلفی دارد.

کربنات پتاسیم خوراکی و صنعت غذا

پتاسیم به عنوان یکی از عناصر و مواد معدنی مهم برای سلامتی افراد است. محلول کربنات پتاسیم، قلیایی بوده و در ترکیب مواد غذایی و نوشیدنی ها، برای تنظیم PH، به کار برده می شود. این ترکیب یک افزودنی در گستره ی بالایی از مواد غذایی است. در ترکیب کاکائو نیز کربنات پتاسیم به عنوان طعم دهنده و و تنظیم کننده اسیدیته کاربرد دارد. با این ماده، میزان تلخی کاکائو کم می شود. یکی از کاربردهای خوراکی این ترکیب، در مکمل های ورزشی و بدنسازی است. با استفاده مقدار مجاز کربنات پتاسیم در ترکیب این مکمل ها، مشکلی ایجاد نمی شود. ولی در صورت زیاده روی، عوراضی چون تهوع، استفراغ، دل درد و اسهال ایجاد می شود.

برای تولید کشمش از انگور، از کربنات پتاسیم استفاده می شود. کنترل اسیدیته در مواد غذایی چون کیک، لبنیات، رشته خوراکی و … نیز با استفاده از این افزودنی صورت می گیرد. در خوراک دام و طیور، کربنات پتاسیم برای تامین پتاسیم حیواناتی چون جوجه های گوشتی نیز این ماده کاربرد دارد.

علاوه بر این، کربنات پتاسیم در صنعت شیشه سازی، نرم کردن آب سخت، تولید مواد شوینده ای چون صابون، عامل خشک کننده، به عنوان بافر در تولید الکل، خاموش کردن آتش در آتش نشانی، در صنعت جوشکاری و به عنوان کود کشاورزی کاربرد دارد.

مسمومیت با کربنات پتاسیم

با کاربرد کربنات پتاسیم در ترکیب مواد شوینده و قرارگیری مداوم پوست با این ماده، ممکن است عوارضی چون حساسیت، خارش و قرمزی پوست ایجاد شود. آسیب چشم با این ترکیب، اختلال در قرنیه است که با تماس طولانی مدت ایجاد می شود. با بلعیدن این ماده، اندام های گوارشی چون مری، معده و دهان دچار آسیب شده و مشکلاتی چون اسهال، تهوع و دردهای شکمی ایجاد می شود. با تنفس طولانی مدت کربنات پتاسیم، سیستم تنفسی تحریک شده و سرفه و درد در ناحیه قفسه سینه ایجاد می شود.

یکی از عوامل موثر در میزان قیمت خرید کربنات پتاس، انواع بسته بندی های این ترکیب است. این ماده در بسته بندی های ۱ تا ۲۵ کیلوگرمی بوده و گریدهای مختلف برای کاربردهای مختلف خریداری می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا