Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

کمبود پتاسیم در گیاهان چه علائمی دارد؟

کمبود پتاسیم در گیاهان که به عنوان یک بیماری شناخته می شود، با علایمی چون زرد شدن رگبرگ ها و لبه برگ های پیچیده و قهوه ای مشاهده می شود. پتاسیم یکی از مواد مغذی ضروری برای رشد گیاه بوده و به مقدار زیادی در ترکیب خاک یافت می شود. این عنصر در حرکت آب، مواد مغذی و کربوهیدرات ها در بافت گیاه نقش مهمی داشته و یکی از عناصر مهم در فتوسنتز و چرخه انتقال الکترون است. یکی از کودهایی که به تامین پتاسیم برای گیاه کمک می کند، هیدروکسید پتاسیم یا همان پتاس است. قیمت هیدروکسید پتاسیم در شرکت های مختلف که برند متفاوتی داشته و دارای کیفیت های مختلف هستند، متفاوت است. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، ما را با کمبود پتاسیم در گیاهان و کود هیدروکسید پتاسیم آشنا می کند.

علایم کمبود پتاسیم در گیاهان

پتاسیم در گیاهان به انتقال آب و مواد غذایی به بافت های گیاهان کمک کرده و نقش مهمی در سنتز پروتئین ها، نشاسته و ATP با فعال کردن آنزیم های خاصی دارد. تنظیم باز و بسته شدن روزنه ها و تبادل آب، اکسیژن و دی اکسید کربن در گیاهان با دخالت عنصر پتاسیم انجام می شود.

در نتیجه کمبود پتاسیم در گیاهان می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. به عنوان مثال، زرد و دکلره شدن رگبرگ ها، تشکیل لکه های بنفش در سطح زیرین برگ ها، کاهش رشد گیاه و ریشه، کاهش تولید میوه و رشد دانه ها، قهوه ای شدن لبه برگ ها و ایجاد پیچ خوردگی در آن ها، از علایمی است که در نتیجه ی کمبود این عنصر در گیاه به وجود می آید. علایم کمبود پتاسیم بیشتر در میوه ها و سبزیجاتی چون سیب زمینی، برنج، سیب، توت فرنگی، انگور، گوجه فرنگی و تمشک شایع است.

علایم کمبود پتاسیم در گیاهان
علایم کمبود پتاسیم در گیاهان

استفاده از کودها به عنوان راه حل کمبود پتاسیم در گیاهان

با توجه به نقش مهم پتاسیم در حیات گیاهان و این که این عنصر از خاک قابل دسترس نیست، نیاز به استفاده از کود پتاسیم است. کودهای مختلفی چون پتاسیم کلرید، کود کامل، کود ۳۶ ۱۲ ۱۲، کود ۳۰ ۵ ۱۵، پتاسیم سولفات و هیدروکسید پتاسیم از جمله کودهای تامین کننده پتاسیم برای گیاهان هستند.

با توجه به حساسیت برخی از گیاهان در برابر یون های کلرید، استفاده از کود هیدروکسید پتاسیم متداول تر است. پتاس علاوه بر تامین پتاسیم، در ترکیب علف کش ها به کار رفته و به تنظیم میزان PH خاک های اسیدی نیز کمک می کند. قیمت هیدروکسید پتاسیم در بازار نسبت به کودهای دیگر ارزان تر بوده و این کود قابل دسترس است.

کود هیدروکسید پتاسیم را باید نزدیک ریشه گیاه استفاده کرد زیرا تاثیر آن بیشتر از چند سانتی متر در خاک نیست. با این کود، کیفیت گیاهان بهتر شده، مقاومت ریشه بالا رفته، ریشه رشد خوبی می کند و از آن ها در برابر سرما و حشرات محافظت می کند.

استفاده از کودها به عنوان راه حل کمبود پتاسیم در گیاهان
استفاده از کودها به عنوان راه حل کمبود پتاسیم در گیاهان

راه های دیگر کمبود پتاسیم گیاهان

یکی دیگر از راه هایی که می توان کمبود پتاسیم در گیاهان را جبران کرد، هوادهی خاک است. این روش جذب مواد توسط گیاهان را بالا می برد. زیرا با هوادهی، اکسیژن بین ذرات خاک زیاد شده و با رشد بهتر ریشه، جذب مواد توسط گیاه بالا می رود.

یکی از عواملی که باعث جذب پایین پتاسیم می شود، دمای محیط است که با پایین آمدن آن، دمای خاک کم می شود. در این شرایط، جذب پتاسیم کاهش پیدا می کند. بهترین دمای زمین برای فعالیت ریشه و فرایندهای بیولوژیکی، ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است.

همچنین باید رطوبت خاک به اندازه ای مناسب باشد تا جذب پتاسیم به راحتی انجام شود. مرطوب شدن زیاد خاک، باعث شسته شدن مواد مغذی خاک می شود. بهترین زمان کوددهی گیاهان نیز دم غروب یا اوایل صبح است.

قیمت هیدروکسید پتاسیم را درصد خلوص آن نیز تعیین می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا