Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

مزایا پماد بتاکاروتن یا ویتامین آ چیست؟ مقدار مصرف و کاربرد آن

بتاکاروتن به عنوان پیش ساز ویتامین آ شناخته می شود. بتاکاروتن در بدن توسط آنزیم اکسیژناز به ویتامین آ تبدیل می گردد. پماد بتاکاروتن نیز حاوی این ماده بوده و می تواند اثرات مطلوبی بر پوست و همین طور مشکلات چشمی داشته باشد. پماد بتاکاروتن نیز یکی از محصولات پرمصرف حاوی بتاکاروتن است. از پماد بتاکاروتن جهت رفع خشکی و بثورات جلدی استفاده می شود. دیگر کاربرد پماد بتاکاروتن رفع جوش و التهابات پوستی ناشی از آفتاب سوختگی است. از خواص پماد بتاکاروتن این است که در مقایسه با سایر پماد ها بو و ظاهر چرب ندارد و استفاده از آن برای بهبود لکه های صورت مناسب است. برای خرید بتاکاروتن در انواع پماد، کپسول و مکمل به داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمایید.

بتاکاروتن چیست

بتا کاروتن یک کاروتنوئید پروپیتامین است. یعنی در بدن به ویتامین A تبدیل می گردد. بتاکاروتن دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی بوده و از این جهت در ساخت پماد، مکمل و … استفاده می شود.

مزایا پماد بتاکاروتن

بتاکاروتن منبعی غنی برای ویتامین A است. بتا کاروتن یک آنتی اکسیدان است و رادیکال های آزاد را خنثی می کند. افزایش تعداد رادیکال های آزاد در بدن باعث عدم تعادل گشته و موجب آسیب های سلولی و بافتی مختلف شده و به عنوان استرس اکسیداتیو شناخته می شود. استرس اکسیداتیو می تواند منبع ایجاد برخی بیماری های مزمن باشد. پماد بتاکاروتن با داشتن خواص آنتی اکسیدانی موجب کاهش یا جلوگیری از استرس اکسیداتیو خواهد شد. به همین دلیل از پماد بتاکاروتن استفاده می شود.

بعلاوه رژیم های غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها موجب افزایش سلامت عمومی می شوند. با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن، آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر بیماری ها و سایر اختلالات کمک می کنند. در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

  • سرطان های خاص
  • بیماری قلبی
  • اختلالات شناختی

مزایا پماد بتاکاروتن چشمی

رژیم‌های غذایی غنی از کاروتنوئید مانند بتاکاروتن موجب ارتقای سلامت چشم و محافظت در برابر بیماری‌های موثر بر سلامت چشم‌ می گردد. انواع پماد بتاکاروتن با داشتن خواص آنتی اکسیدانی و سایر ویژگی ها می تواند در موارد زیر کمک کننده باشد.

مزایا پماد بتاکاروتن یا ویتامین آ چیست؟
مزایا پماد بتاکاروتن یا ویتامین آ چیست؟
  • درمان خشکی اطراف ملتحمه
  • ساییدگی
  • زخم سطحی قرنیه
  • گزروفتالمی (Xerophthalmia)

پماد بتاکاروتن یا کالاندولا

پماد بتاکاروتن یا کالاندولا پمادی گیاهی است که تهیه آن از گل همیشه بهار صورت می پذیرد. این پماد از فلاونوئیدها ساخته شده است که از آزاد شدن هیستامین ممانعت می کند. این ماده از ترشح پلاسما به داخل بافت های بدن جلوگیری خواهد کرد. گل همیشه بهار حاوی کاروتنوئید بتاکاروتن است که اثرات ضد التهابی دارد. این ماده می تواند از ایجاد التهابات پیشگیری کرده و برای بهبود سوختگی و تسکین درد و تورم و قرمزی پوست که در اثر سوختگی ایجاد شده بسیار موثر عمل کند. مصرف این پماد با افزایش گردش خون موجب تسریع روند بهبود پوست می گردد. بنابراین استفاده از پماد کالاندولا به دلیل داشتن بتاکاروتن یا ویتامین آ می تواند در ترمیم پوست بسیار موثر باشد.

استفاده از پماد بتاکاروتن در بهبود سلامت پوست

بتا کاروتن در سلامت پوست کمک کننده است و این به دلیل داشتن اثرات آنتی اکسیدانی آن است. بررسی ها نشان داده اند که دریافت مقدار زیادی از ریز مغذی های حاوی آنتی اکسیدان مانند بتا کاروتن، از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت کرده و به حفظ سلامت و ظاهر پوست می‌انجامد.

مصرف پماد  بتاکاروتن آفتاب سوختگی را در افراد حساس به نور خورشید کاهش خواهد داد. برای خرید بتاکاروتن به مراکز معتبر فروش مراجعه شود.

نقش پماد بتاکاروتن در سلامت چشم

کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن موجب ارتقای سلامت چشم و محافظت در برابر بیماری‌های چشمی می شوند. ویتامین آ از بیماری دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن  (AMD)که موجب کاهش بینایی می‌شود، ممانعت می کند.

داشتن سطوح  بالای کاروتنوئیدها مانند بتا کاروتن در خون نیز می تواند خطر ابتلا به AMD پیشرفته را تا ۳۵% کاهش دهد. به‌علاوه، مطالعات نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از بتاکاروتن در کاهش خطر AMD در افراد سیگاری نیز بسیار موثر است. مصرف پماد بتاکاروتن چشمی روش درمانی بسیار رایجی است.

کاهش و صاف کردن چین و چروک پوست

انواع پماد بتاکاروتن یا ویتامین آ برای پوست وجود داشته و توسط متخصصان پوست تجویز می گردند. این پماد ها به صورت موضعی استفاده می شوند. رتینول و رتینوئیک اسید ترکیباتی اثبات شده هستند که با علائم اولیه عوامل خارجی مانند اشعه ماورای بنفش و آلودگی تجزیه می گردند.

بازسازی سلول های سالم با مصرف پماد بتاکاروتن

رتینول و رتینوئیک اسید ترکیباتی مهم برای تولید سلول های سالم محسوب می شوند. ویتامین آ برای فیبروبلاست ها یا سلول های مسئول استحکام پوست در سطح درم محرکی شناخته شده بشمار می آیند. ویتامین آ موجب تولید سلول های سالم می شود. سلامت لایه بیرونی پوست بسیار حائز اهمیت است. زیرا اولین سد در مقابل عفونت ها، باکتری ها و آلودگی هاست. کمبود کاروتینوئیدها و بتاکاروتن می تواند اثرات منفی برای پوست داشته باشد. کمبود این ماده به بروز مشکلاتی مانند زخم، خشکی و یا خارش پوست منجر می شود.

پماد ویتامین آ برای جوش صورت

جوش صورت در اثر مسدود شدن منافذ، وجود باکتری، سبوم یا چربی اضافی و سلول های مرده پوست بروز می یابد. منافذ مسدود شده محلی مناسب برای رشد باکتری های عامل آکنه محسوب می شوند. پماد های بتاکاروتن یا ویتامین آ با تحریک تولید سلول های جدید و کاهش تولید چربی پوست از بروز جوش و آکنه ممانعت می کنند.

کرم ها و پماد بتاکاروتن بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه است. این محصولات آکنه را کاهش داده و از بروز مجدد آن جلوگیری می کنند. پماد بتاکاروتن دارای خاصیت ضد التهابی بوده و می تواند به حذف سلول های مرده پوست را حذف نماید. در نتیجه استفاده از این پماد به بسته نشدن منافذ کمک می کند. مصرف موضعی بتاکاروتن در درمان آکنه پوست نوجوانان و بزرگسالان موثر عمل می کند. بنابراین کاربرد این پماد ها می تواند در بهبود سلامت پوست بسیار موثر عمل کنند.

پماد بتاکاروتن برای همه نوع پوست

اغلب انواع پوست می توانند از رتینول یا ویتامین آ به صورت موضعی استفاده کنند. اما مصرف این پماد در پوست های روشن (سفید و بور) و در پوست های حساس باید با احتیاط استفاده شود. سازگاری این پماد با این انواع پوست قدری سخت تر است.

مصرف پماد بتاکاروتن برای افرادی که پوستشان بیش از حد لایه برداری شده و یا در اثر نور خورشید آسیب دیده توصیه نمی گردد. جهت مصرف تخصصی پماد ویتامین آ برای پوست و چشم با پزشک متخصص مشورت نمایید.

ویتامین آ در کرم های موضعی

طیف وسیعی از محصولات بتاکاروتن وجود دارند که برای مراقبت از ویتامین آ یا بتاکاروتن در آن ها استفاده شده است. کرم های ضد پیری، ضد آفتاب ها، پمادهای ضد آکنه و… تنها نمونه ای از محصولاتی هستند که حاوی بتاکاروتن هستند. پماد بتاکاروتن و محصولات حاوی آن برای پوست طراحی و تولید شده اند. یکی از معروف ترین این محصولات که در پوست صورت استفاده می شود، پماد ویتامین آ است.

مزایا پماد بتاکاروتن یا ویتامین آ
مزایا پماد بتاکاروتن یا ویتامین آ

تاثیر پماد بتاکاروتن در درخشندگی و رنگ پوست

استفاده از کرم بتاکاروتن موجب کاهش رنگدانه ها شده و موجب درخشندگی پوست می شود. این کرم ها موجب بازسازی سلولی شده و نتیجه استفاده از آن ها سلول هایی سالم تر، جوان تر و جدیدتر است. این سلول های جدید جایگزین سلول های آسیب دیده و مرده شده و رنگی یکنواخت را برای پوست به ارمغان می آورند.

پماد بتاکاروتن قادر به مهار کردن آنزیم ملانین و مسدود کردن آن است. با کاهش تولید ملانین پوستی درخشان تر و بدون لک به ارمغان خواهد آمد.

نحوه مصرف پماد بتاکاروتن

برای خرید کرم های رتینول قوی نیاز به نسخه پزشک است. ویتامین آ ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت کرده و یا موجب بروز آسیب گردد. پماد بتاکاروتن بدون نسخه مانند رتینیل پالمیتات یا رتینالدئید در شروع استفاده مناسب هستند.

برای اینکه بتاکاروتن تاثیر خود را به طور کامل بر پوست بگذارد، باید شب تا صبح و بدون پاک شدن روی پوست بماند. در هنگام شب پس از شستشوی صورت استفاده از ویتامین آ بیشترین تاثیر را خواهد داشت. بنابراین کرم های حاوی بتاکاروتن را می توان در روتین مراقبت از پوست شبانه قرار داد.

برای استفاده از پماد بتاکاروتن برای صورت، ابتدا باید با شوینده ملایم و آب گرم صورت را شستشو و خشک نمود. سپس کرم ویتامین آ را بر روی پوست گذاشته و بر روی صورت پخش نمایید. مقدار استفاده از پماد به اندازه یک نخود از کرم ویتامین آ است که با نوک انگشت بر صورت پخش می شود. توجه شود که نباید از مقدار زیادی رتینول بر پوست استفاده شود. زیرا ممکن است به پوست آسیب رسانده و موجب تحریک، قرمزی و یا خشکی آن شود. پوست صورت از سایر نواحی ظریف تر بوده و از این جهت آسیب پذیر تر است.

استفاده از پماد بتاکاروتن برای دور چشم مشکلی ندارد. اما چون پوست نازک تری دارد برای این ناحیه حداقل مقدار را باید استفاده نمود. کرم های رتینول غلیظ هستند و جذب آن ها در پوست زمان بر خواهد بود. بنابراین ۲۰ دقیقه باید صبر کرده تا جذب شود. سپس می توان روی آن مرطوب کننده استفاده نمود.

موارد مصرف پماد بتاکاروتن

بتاکاروتن خواص مطلوبی برای پوست دارد. این ماده یک آنتی اکسیدان است. بنابراین در بسیاری از موارد درمانی کارایی دارد. در ادامه به برخی از موارد مصرف آن اشاره شده است.

  • درمان آکنه
  • چین و چروک
  • جای جوش و زخم
  • ایجاد رنگ شفاف و یک دست در پوست

عوارض مصرف پماد بتا کاروتن

این پماد ها در بسیاری از افراد عارضه خاصی ایجاد نمی کنند. اما برخی از افراد در پی مصرف آن ممکن است چند عارضه جانبی خفیف را تجربه کنند.

پوست اطراف چشم یا گونه ها ممکن است در اثر مصرف این پماد دچار کمی قرمزی و یا کمی خارش یا تحریک گردد. البته این عوارض طبیعی بوده و پس از گذشت ۲ تا ۳ روز بعد از مالیدن پماد ویتامین آ به صورت برطرف خواهد شد. در غیر اینصورت و ادامه عوارض مصرف پماد باید قطع گردد.

رتینول پوست را در مقابل اشعه ماورای بنفش خورشید بسیار حساس می‌کند. بنابراین در حین استفاده از ویتامین آ برای پوست، باید از ضد آفتاب های SPF حداقل ۳۰  استفاده شود.

ممکن است هنگام استفاده از ویتامین آ پوست خشک شده و یا کشیده شود. این مورد ممکن است در هوای سرد زمستانی یا در آب و هوای خشک بیشتر رخ دهد. اگر در موقع مصرف ویتامین آ با خشکی شدید مواجه شدید، مقدار مرطوب کننده یا آبرسان را بیشتر نمایید.

در برخی موارد ممکن است در اثر استفاده از کرم رتینول، پوست به شدت پوسته پوسته شود. در این مواقع حتما باید به پزشک مراجعه شود.

افرادی که پوستی حساس دارند، باید در استفاده از بتاکاروتن احتیاط کنند. استفاده طولانی مدت از ویتامین آ یا پماد بتاکاروتن در طولانی مدت توصیه نمی گردد.

مصرف پماد بتاکاروتن
مصرف پماد بتاکاروتن

تهیه پماد بتاکاروتن

پماد بتاکاروتن یا ویتامین آ در قیمت های مختلفی در بازار موجود است. قیمت این پماد ها با توجه به برند تجاری محصول، نرخ ارز و شرکت تولید کننده متفاوت است. نرخ ارز بر قیمت محصولات خارجی تاثیر بیشتری خواهد داشت. لازم به ذکر است که محصولات خارجی نسبت به محصولات تولید داخل از قیمت بیشتری در بازار برخوردارند.

برای خرید بتاکاروتن می توان به سایت های معتبر فروش و یا داروخانه های سراسر کشور مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا