Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

تاثیر تاریخ کشت و آبیاری بر ویژگی صمغ گوار

آب منبعی طبیعی و منحصر به فرد در بسیاری از مناطق جهان و به ویژه در مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود. آب به عنوان عاملی محدود کننده برای زمین های زراعی در سطح جهانی محسوب می شود. کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا موجب افزایش هزینه های تولید شده و بر اقتصاد کشاورزی منطقه تأثیر خواهد داشت. صمغ گوار ماده ای گیاهی است که در بسیاری از غذاهای فرآوری شده یافته می شود. با افزایش استفاده از صمغ گوار در مواد غذایی تقاضا برای آن نیز رو به افزایش نهاده است. با آبیاری مناسب می‌توان صمغ گوار بیشتری برای استفاده تولید نمود. قیمت صمغ گوارگام در بازار به برند تجاری محصول و گرید تولید شده وابسته است.

تاثیر تاریخ کشت و رژیم‌های مختلف آبیاری بر ویژگی‌ صمغ گوار

معرفی محصولات جایگزین با نیاز آبی و هزینه تولید کم یک استراتژی مهم در پیشرفت صنعت کشاورزی در مناطقی است که با کمبود آب مواجهند. از طرفی با افزایش استفاده از صمغ گوار در صنایعی مانند صنعت نفت، تقاضا برای صمغ گوار در سطح جهان افزایش یافته است. بنابراین آبیاری آن از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

گیاه گوار یک محصول حبوبات فصل گرم با سیستم ریشه عمیق بوده که مقاوم به خشکی است و به عنوان یک محصول دیم در مناطق خشک و نیمه خشک کشت می گردد. گوار نسبت به شوری مقاومت بالایی داشته و به بارندگی ۲۰۰ تا ۳۷۵ میلی متر به صورت سالانه همراه با آفتاب فراوان نیازمند است. گیاه گوار با تثبیت نیتروژن اتمسفر و افزودن بقایای گیاهی قادر است تا محتوای نیتروژن و ماده آلی خاک را افزایش دهد.

غلاف‌ های گوار سبز و آبدار از مواد معدنی، انواع فیبر، پروتئین و ویتامین سی سرشار هستند. صمغ گوار در سراسر جهان و به ویژه در جنوب شرق آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. از برگ، غلاف و ساقه گوارگام در هند و پاکستان به عنوان علوفه و کود استفاده می شود.

تاثیر زمان کشت بر صمغ گوار

به دلیل نوسانات آب و هوایی، تاریخ کاشت مناسب در تولید محصول صمغ گوار بسیار حیاتی است. تاریخ کاشت گیاه گوار بین ماه مه تا آگوست می تواند متفاوت باشد. کاشت دیررس صمغ گوار به افزایش قابل توجه ارتفاع بوته نسبت به اوایل ژوئن منجر می‌شود. توجه شود که بهترین زمان کاشت گیاه گوار دو هفته اول و دوم تیر و مرداد هستند. البته دو هفته اول تیرماه نسبت به سایر تاریخ ها بسیار بهتر است و محصول صمغ گوار بهتری حاصل خواهد آمد.

تاریخ کاشت در ۱۰ جولای به افزایش تعداد غلاف گیاه نسبت به تاریخ کاشت زودرس یا دیررس می‌ گردد. محتوای صمغ گوار بر اساس اکوتیپ متفاوت خواهد بود. کاشت گوار در دو هفته اول جولای به طور قابل توجهی بالاتر از کاشت های تاخیری خواهد بود. لازم به ذکر است که تراکم بهینه بوته و حاصل شدن صمغ گوار به تنوع، عادات رشد و شرایط کشاورزی اقلیمی آن منطقه وابسته است.

تاثیر نحوه آبیاری بر صمغ گوار

برای رشد ریشه گیاه گوار، دمای مطلوب ۷۷ تا ۹۵ درجه فارنهایت است. اگر رطوبت محدود شود، رشد گیاه متوقف شده؛ اما گیاه از بین نخواهد رفت. این رشد متناوب به گیاه کمک می کند تا بتواند از خشکی نجات یابد. اما این امر بلوغ گیاه را با تاخیر مواجه می کند. گوار در دوره های خشک به آبیاری پاسخ داده و در مناطقی با بارندگی سالانه ۱۰ تا ۴۰ اینچ بدون آبیاری کشت و برداشت می شود.

توجه شود که باران یا رطوبت بیش از حد برای گیاه نامطلوب بوده و پس از بلوغ موجب سیاه و چروک شدن حبوبات می گردد. این امر می تواند کیفیت و بازارپسندی صمغ گوار را کاهش دهد. درنهایت گوارگام را می توان با موفقیت به عنوان یک محصول کود سبز در شرایط آب و هوایی ویژه و با آبیاری مناسب کشت کرده و صمغ گوار را مورد استفاده قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا