Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

گوارگام موجود در آدامس چه نقشی دارد؟

گوارگام موجود در آدامس، صمغ گوار از دانه های نوعی لوبیا است. این ماده به عنوان یک محصول شیمیایی جدید، فرآوری شده از اندوسپرم لوبیای خوشه ای است. گوارگام، یک پلی ساکارید با زنجیره طولانی و وزن مولکولی بالا است که متشکل از کربوهیدارت های پیوند یافته است. این کربوهیدرات ها از دو نوع قند به نام های مانوز و گالاکتوز تشکیل شده است. نقش گوارگام به عنوان محصول پودر شده، در تثبیت، امولسیون و غلیظ کردن بافت غذاها و محصولات صنعتی است.

با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، اطلاعاتی مختصر از گوارگام موجود در آدامس دست پیدا می کنیم.

خواص گوارگام موجود در آدامس

صمغ گوار ماده ای افزودنی غذایی بوده و بیشتر به صورت پودر یافت می شود. این ماده، بدون بو بوده و عطری ملایم دارد. چون این صمغ می تواند با مولکول های آب پیوند هیدروژنی برقرار کند، توانایی جذب آب را دارد، به طوری که باعث افزایش ویسکوزیته، حتی در آب سرد می شود. این خاصیت گوارگام منجر شده است تا از این ماده در صنایع زیادی به کار گرفته شود. صنایع مختلف نساجی، کاغذسازی، تولید مواد منفجره، معدن و داروسازی، از جمله آن ها هستند.

یکی از کاربردهای مهم گوارگام در صنایع غذایی و دارویی، برای تولید آدامس های دارویی است. آدامس مکملی محبوب در میان انسان هاست که علاوه بر ایجاد نفسی تازه و تمیز، برای تمیز کردن دندان ها نیز مفید است.

خواص گوارگام موجود در آدامس
خواص گوارگام موجود در آدامس

آدامس دارویی و فواید آن

این آدامس ها با بویی خوشمزه و مطبوع، بعد از ترکیب با بزاق دهان، به راحتی جذب شده و تاثیر خوبی روی دندان ها و تنفس می گذارد. این آدامس ها، کنترل میزان متابولیسم در بدن را داشته و بعد از ورود به معده، منبسط می شود. این ماده با ورود مستقیم به خون، باعث کاهش میل به سیگار می شوند.

همچنین آدامس های حاوی گوارگام، مانع پوسیدگی دندان شده و باعث کم شدن میزان باکتری ها و میکروب های داخل دهان می شوند. با این مواد، نیاز به استفاده از آسپرین کاهش پیدا می کند. آدامس های دارای گوارگام، به سرعت در خون حل شه و مانع زیاد شدن غلظت زیاد دارو در معده می شود. داشتن فیبر زیاد در این آدامس ها، باعث شده است تا برای کودکان مضر نباشد. آبرسانی و گرانروی بالایی در این آدامس ها وجود دارد.

فواید گوارگام برای سلامتی

فیبر زیاد در گوارگام، باعث مفید بودن این ماده برای سلامت دستگاه گوارش شده است. با این خاصیت، یبوست رفع می شود. این ماده با قوی کردن رشد باکتری های مفید و ضعیف کردن رشد باکتری های مضر در روده، در نقش یک پروبیوتیک عمل می کند. با تاثیر مفید گوارگام در تقویت دستگاه گوارش، به درمان سندروم روده تحریک پذیر نیز کمک می کند.

یکی از فواید گوارگام در سلامتی، کاهش کلسترول خون است. فیبرهایی که در گوارگام وجود دارد، با اتصال دادن اسیدهای صفراوی، به دفع زیاد آن ها کمک کرده و باعث کم شدن میزان این اسیدها در گردش خون می شوند. با این ماده، کبد مجبور به مصرف کلسترول شده و در نتیجه با کم شدن میزان تولید اسید صفراوی، کلسترول خون کاهش پیدا می کند.

با گوارگام، قند با سرعت کمی در بدن جذب شده، در نتیجه قند خون کاهش پیدا می کند. گوارگام، قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز کاهش پیدا می کند.

از جمله فواید دیگر گوارگام می توان به کم شدن وزن، کاهش اشتها، تنظیم فشار خون، کم شدن میزان تاثیر داروهایی چون ضد بارداری، آنتی بوتیک ها و داروهای دیابت، بالا بردن میزان کلسترول خوب، کم کردن میزان تری گلیسیرید خون، کاهش التهابات گوارشی و جلوگیری از تشکیل گازهای اضافی روده بزرگ، اشاره داشت.

همچنین از گوارگام علاوه بر صنایع غذایی، در تولید مکمل و غذای حیوانات، صنعت داروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی، منسوجات، نفت و … استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا