Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

طریقه کاشت گوارگام | روش کاشت گیاه گوار

گیاه گوار به عنوان سبزیجات در مصارف انسانی کاربرد دارد. از دیگر فواید کاشت گیاه گوار استفاده از آن به عنوان کود سبز و همین طور استفاده به عنوان خوراک دام است. بعلاوه از صمغ گیاه گوار در صنایع غذایی و تولید بستی نیز استفادع می شود. این فواید موجب شده است تا کاشت گوارگام در جهان رو به افزایش نهد. از مزایا کاشت گیاه گوار مقاومت آن نسبت به خشکی است. روش کاشت گیاه گوار توسط بذر است. در کاشت گوارگام توجه نمایید که این گیاه به آب کمی برای رشد نیاز دارد. قیمت گوارگام در بازار متفاوت بوده و به کیفیت محصول وابسته است. کاربرد گسترده صنعتی گوارگام موجب افزایش تقاضا برای کاشت گیاه گوار شده است.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و روش کاشت گوارگام یا گیاه گوار می پردازیم. با ما همزاه باشید تا بیشتر با این محصول گیاهی پرمصرف آشنا شوید.

گیاه گوار

گیاه گوار یک محصول مهم حبوبات است. از کاربرد این گیاه می توان به استفاده در علوفه اشاره نمود. این گیاه به منظور غلات، گیاه سبزی و کود سبز استفاده می شود. از مزایا گیاه گوار مقاومت آن نسبت به خشکسالی است. صمغ گور از لوبیای گور استخراج شده و از کاربردهای صنعتی متعددی برخوردار است. از کاربرد گیاه گوار برای تهیه پودر صمغ استفاده شده و در صنعت استخراج روغن، پردازش و نگهداری مواد غذایی، صنعت چاپ، صنعت نساجی و صنایع تولید کاغذ استفاده می شود. برای کاشت گیاه گوار به بسترهای محکم و یکنواختی نیاز است. طریقه کاشت گیاه گوار اینگونه است که زمین را قبل از کشت برای دو تا سه بار کاملا شخم می زنند تا آماده کاشت شود.

نحوه کاشت گیاه گوار

گیاه گوار در دامنه وسیعی از شرایط خاک رشد مطلوبی دارد. گیاه گوار مستعد آبگرفتگی است. این گیاه از نظر شوری و قلیایی بودن خاک را تحمل کرده و یک محصول عالی برای بهبود خاک است.

برای کاشت گیاه گوار باید بذری را انتخاب نمود که از لحاظ رنگ و اندازه یکنواخت بوده و عاری از سایر بذرها و علف های هرز باشد. برای ممانعت از مشکلات آفت، بذر باکیفیتی را انتخاب کرده که فاقد بذر قدیمی بوده و در برابر بیماری مقاوم باشد.

کاشت گیاه گوار از طریق بذر آن صورت می پذیرد. برای کاشت این گیاه پس از آماده سازی زمین مورد کشت، بذر را به مدت ۲۴ ساعت در آب ولرم خیس نموده و در زمین مورد نظر به صورت ردیفی کاشته و آبیاری نمایید. گوارگام نیاز کمی به آب دارد و فقط در دو نوبت آبیاری می شود. نوبت آبیاری آن یکی در هنگام جوانه زنی گیاه و دیگری در هنگام برداشت میوه یا محصول یا زمان شکوفایی گیاه است. بنابراین نحوه کاشت گوار و آیاری آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

دلایل کاشت گیاه گوار

در تولید بسیاری از محصولات از گوارگام استفاده می شود. صمغ گوار به عنوان یک عامل تغلیظ کننده در صنایع کارایی دارد. صمغ گوار را می توان در تولید بسیاری از مواد خوراکی مانند تولید بستنی و و انواع اسانس استفاده نمود. این ماده دارای خاصیت تثبیت نیتروژن بوده و به عنوان کود سبز نیز کاربرد دارد.

توجه شود که کاشت گوارگام از لحاظ اقتصادی بسیار مهم است. گوارگام در هند در زیستگاه های خشک رشد می کند.

روش کاشت گیاه گوار در زمین

فاصله کاشت بذر این گیاه باید بین ۴۰ تا ۶۰ سانتی‌ متر باشد. بذر در عمق ۱ تا ۲ سانتی ‌متر کاشته می شود. این گیاه برای رشد به خاک حساس نبوده و در هر نوع خاکی رشد خواهد کرد. اما نکته مهم در کشت گوارگام این است که برای رشد به دمای مناطق گرمسیری خشک و نیمه‌خشک نیازمند است. گل دهی این گیاه اواخر بهار و اوایل تابستان، البته با توجه به زمان کشت آن است. این گیاه جهت رشد به آبیاری کمی نیاز داشته و از جمله گیاهان آفتاب دوست است و برای رشد به نور زیادی نیازمند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا