Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

تاثیر سوکرالوز در رژیم کتوژنیک چگونه است؟

تاثیر سوکرالوز در رژیم کتوژنیک باعث افزایش قند خون نشده و به راحتی به طور سالم می تواند از بدن دفع شود. این شیرین کننده مصنوعی در رژیم کتوژنیک، با داشتن برخی از ویژگی ها، مناسب خواهد بود. چون وقتی فردی رژیم کتوژنیک را شروع می کند، در شروع، میل به مصرف شکر پیدا می کند. استفاده از شیرین کننده های دوستدار کتو در چنین مواقعی، می تواند تا حدی مناسب باشد. سوکرالوز، بدون این که شما را از کتوز خارج کرده و یا حذف چربی را متوقف کند، می تواند میل به شیرینی را در شما برطرف کند.

این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، شما را با تاثیر سوکرالوز در رژیم کتوژنیک آشنا می کند.

سوکرالوز چیست؟

یکی از شیرین کننده های مصنوعی پرطرفدار، سوکرالوز است که از قند ساخته شده است. این شیرین کننده کالری نداشته و با افزودن کلر به ساکارز تولید می شود. به عبارتی می توان گفت که با جایگزین کرن اتم های کلر در قند معمولی، به سوکرالوز می توان رسید. سوکرالوز، با میزان کربوهیدرات صفر، در بدن هضم نمی شود. استفاده از این شیرین کننده با تاثیر سوکرالوز در رژیم کتوژنیک، مناسب نیست.

سوکرالوز را می توان در آب نبات، آدامس، خمیر دندان، بستنی، نوشیدنی های رژیمی و نوشیدنی های گازدار میوه ای یافت.

سوکرالوز چیست؟
سوکرالوز چیست؟

تاثیر سوکرالوز در رژیم کتوژنیک

سوکرالوز را با توجه به داشتن ویژگی ها و خواص مختلفی در رژیم کتوژنیک استفاده می کنند. تاثیر سوکرالوز بر میزان انسولین، قند خون و چربی های بدن چون کلسترول، تری گلیسیرید و فشار خون، مثبت بوده و اثرات مضری در این نشانگرهای زیستی ندارد.

اگر این شیرین کننده در دوزهای مجاز مصرف شود، عوارضی را برای بدن ایجاد نمی کند. همچنین این شیرین کننده در دمای بالا تلخ و سمی نشده و به قندهای ساده تبدیل می شود. در این شیرین کننده مصنوعی، هیچ کربوهیدراتی به صورت آشکار و یا پنهانی وجود ندارد.

عوارض سوکرالوز در رژیم کتوژنیک

یکی از عوارض استفاده از سوکرالوز در رژیم کتوژنیک، ایجاد هوس بد شیرینی در افراد است. به عبارتی، این شیرین کننده، باعث زیاد شدن اشتهای افراد و بالا بردن کالری می شود.

چون سوکرالوز مانند شیرین کننده های طبیعی، مسیرهای پاداش غذا را فعال نمی کند. یعنی روند طبیعی پاداش مغز با کم شدن میزان کالری، حفظ نمی شود. همچنین نشان داده شده است که استفاده از گلوکز، افسردگی سیگنال در هیپوتالاموس را طولانی تر می کند. در صورتی که سوکرالوز چنین رفتاری را در بدن ظاهر نمی کند. همه این دلایل، باعث بالا بردن میل به شیرینی در افراد مصرف کننده سوکرالوز در رژیم کتوژنیک می شود.

از عوارض دیگر سوکرالوز در این رژیم، افزایش سطح انسولین در کتو است. در کاهش وزن، میزان سطح قند خون مهم نیست بلکه تاثیری که این قند بر انسولین به عنوان هورمون ذخیره کننده دارد، مهم است. انسولین در  تنظیم وضعیت متابولیکی کتوز موثر است. با بالا رفتن انسولین، چربی ذخیره شده تجزیه نشده و برای مصرف انرژی سوزانده نمی شود. در نتیجه، با بررسی تاثیر سوکرالوز در سطح انسولین، می توان به تاثیر آن در رژیم کتوژنیک پی برد. با آزمایشاتی که در این زمینه شده است، مشخص شده که سوکرالوز در تولید انسولین تاثیر بسزایی دارد. در نتیجه از کاهش وزن جلوگیری کرده و در مقدارهای کافی، شما را از کتوز خارج می کند.

مواردی که در هنگام استفاده از سوکرالوز در رژیم کتونیک باید مورد توجه قرار گیرد

از سوکرالوز در آشپزی خانگی، به صورت خالص و به شکل مایع استفاده کنید. غذاهایی حاوی این شیرین کننده را تا دمای بالاتر از ۱۲۰ درجه سانتی گراد حرارت ندهید. از محصولاتی که سوکرالوز داشته و قندهای افزودنی چون دکستروز و مالتودکسترین دارند، در این نوع رژیم، استفاده نکنید. چون سوکرالوز به عنوان یک شیرین کننده مصنوعی قوی شناخته می شود، با استفاده از مقدار بسیار اندک آن می توانید نیاز به شیرینی را برطرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا