Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

استفاده از سبد اسکیمر برای قرص کلر استخر

استفاده از سبد اسکیمر برای قرص کلر استخر، یکی از روش هایی است که این قرص را برای ضدعفونی کردن آب استخر به کار می برند. از دیرباز، مسئله مهم درباره استخرها، گندزدایی و ضدعفونی کردن آب آن بوده است. زیرا بسیاری از بیماری های گوارشی و پوستی، به راحتی در استخرها منتقل می شود. کلر یکی از مواد پرکاربرد و شناخته شده برای این منظور است. زیرا با خاصیت اکسندگی و ضدعفونی کنندگی، بهترین گزینه خواهد بود. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، استفاده از سبد اسکیمر برای قرص کلر استخر را فرا می گیرید.

قرص کلر چیست؟

کلر به صورت ترکیبی جامد به نام هیپوکلریت کلسیم، برای ضدعفونی کردن آب استخرها به کار برده می شود. این ماده در سه شکل پودری، گرانولی و قرص کلر برای این منظور در بازار یافت می شود. هیپوکلریت کلسیم به صورت پودری را با هر درصدی می توان در بازار یافت، ولی قرص کلر با درصد خلوص ۹۰ عرضه شده و به جهت سادگی کاربرد و یکنواختی در حلالیت آن، پرکاربرد است.

میزان کلر آزاد در آب استخر باید بین ۱ تا ۳ ppm باشد. با این مقدار کلر در آب استخر، علاوه بر این که ویروس ها، میکروب ها و باکتری های آب از بین می رود، چشم و بینی دچار سوزش نشده و مشکلات تنفسی نیز ایجاد نمی شود.

قرص کلر چیست؟
قرص کلر چیست؟

قرص کلر در سایزهای ۱ و ۳ اینجی وجود داشته و برای هر ۲۰۰۰۰ متر مکعب از آب، یک قرص کلر بزرگ کافی است. با این قرص، آب استخر به مدت یک هفته ضدعفونی شده و تمیز باقی می ماند.

روش های اضافه کردن قرص کلر با آب استخر

با توجه به این که مدت زمان طولانی تری برای حل شدن کامل قرص کلر در آب نیاز است، نسبت به پودر کلر کاربرد بیشتری دارد. به خصوص در استخرهایی که در هفته یکبار استفاده می شوند. اما باید توجه کرد که پودر کلر به طور مستقیم به آب استخر اضافه می شود ولی قرص کلر را با استفاده از روش های غیرمستقیم به کار می برند. زیرا در کاربرد مستقیم، تعادل حلالیتی آن در آب به هم خورده و قرص به طور یکنواخت در استخر منتشر نمی شود. در نتیجه ممکن است برخی از سطوح و تجهیزات استخر، دچار آسیب شود.

استفاده از سبد اسکیمر برای قرص کلر استخر

در یکی از این روش ها، قرص کلر را داخل سبد اسکیمر گذاشته و وارد آب استخر می کنند. آب با جریان قوی در زمانی که پمپ روشن است، از روی قرص کلر عبور کرده و باعث حل شدن آن می شود. در این روش نسبت به روش کلرزن شناور، انتشار کلر به طور یکنواخت تری انجام می شود.

یکی از معایب این روش، هنگام خاموش بودن پمپ ظاهر می شود. زیرا در آب ساکن، حل شدن قرص کلر ادامه داشته و به محض روشن شدن پمپ، آب با غلظت بالا وارد آب می شود. ورود غلظت بالای کلر به دلیل خاصیت خوردگی، به تجهیزات و سیستم های لوله کشی فلزات آسیب می زند.

برای رفع این مشکل، در زمان هایی که پمپ خاموش است، قرص های نیمه حل شده را از سبد اسکیمر خارج می کنند.

کلرزن خطی

یکی دیگر از روش های افزودن قرص کلر به آب استخر، کلر زن خطی است که مانع از ورود کلر اضافی با کنترل تزریق کلر می شود. در این روش، قرص کلر را داخل دستگاه گذاشته و با توجه به میزان کلر آزاد آب استخر، تنظیم دستگاه را انجام می دهند. این روش، راحت ترین راه افزودن قرص کلر به آب استخر است.

کلرزن شناور

محفظه ای پلاستیکی که قرص کلر را داخل آن گذاشته و در آب استخر رها می کنند، کلرزن شناور است. این روش ساده ترین راه است ولی چون ممکن است در برخی از قسمت های استخر، ساکن بماند، حجم زیادی از کلر را داخل آب می کند. در نتیجه به تجهیزات استخر آسیب وارد می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا