Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

قرص سوکرالوز چیست؟ – مزایا و خواص آن

قرص سوکرالوز در رژیم غذایی به جای شکر استفاده شده و باعث می شود که در مقایسه با شکر، میزان کالری و کربوهیدرات کمتری را حاصل کند. زیرا این شیرین کننده کربوهیدرات و کالری نداشته و میزان قند خون را افزایش نمی دهد.  سوکرالوز، طعمی به مانند شکر داشته و بعد از مصرف، طعم ناخوشایندی را در دهان ایجاد نمی کند. این شیرین کننده، انرژی در بدن تولید نکرده و چون تجزیه ای مانند ساکاروز در بدن ندارد، سریع می تواند بدون این که تغییری در آن ایجاد شود، از بدن خارج شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با قرص سوکرالوز و فواید این شیرین کننده آشنا می شوید.

سوکرالوز چیست؟

تنها شیرین کننده ای که بدون کالری بوده و از شکر مشتق می شود، سوکرالوز است که میزان شیرینی آن در برابر با شکر، ۶۰۰ برابر بیشتر است. کشف این شیرین کننده در سال ۱۹۷۶ بوده و تایید آن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا، در سال ۱۹۹۸ صورت گرفته است. امروزه سوکرالوز را در بیشتر از ۸۰ کشور در ترکیب مواد غذایی و نوشیدنی ها استفاده می کنند. یکی از خواص سوکرالوز، قابلیت انحلال آن در آب بوده و این که پایداری حرارتی خوبی دارد و می تواند در پخت و پز قابل استفاده باشد. میزان جذب روزانه سوکرالوز در بدن، ۱۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

سوکرالوز چیست؟
سوکرالوز چیست؟

فواید سوکرالوز

با توجه به مقاومت بالای سوکرالوز، به عنوان جایگزینی مناسب برای شکر در انواع دسرها و شیرینی جات به کار برده می شود. همچنین با افزودن مقدار کمی از این ماده، طعم شیرینی خوبی را در غذاها و نوشیدنی ها ایجاد می کند. طعم شیرین سوکرالوز در دهان باقی مانده و چون کالری و کربوهیدراتی ندارد، برای کسانی که رژیم غذایی دارند، بسیار مناسب است. از فواید مهم سوکرالوز، عدم آسیب به دندان ها است. زیرا دهان این شیرین کننده مصنوعی را به عنوان یک منبع غذایی نشناخته و در نتیجه، پوسیدگی در دندان ها ایجاد نمی شود.

همچنین سوکرالوز یکی از شیرین کننده های مناسب برای افراد دیابتی است زیرا تاثیری در متابولیسم کربوهیدرات ندارد. سوکرالوز باعث افزایش یا کاهش سطح قند خون و یا انسولین در بدن نمی شود. از فواید دیگر این شیرین کننده می توان به کاهش وزن اشاره داشت.

قرص سوکرالوز

سوکرالوز را به صورت قرص هایی در بازار می توان یافت که برای افراد قابل استفاده است. در نمونه ای از آن ها، میزان شیرینی هر قرص، معادل یک قاشق چایخوری شکر بوده و میزان انرژی هر قرص نیز برابر با ۰,۲۷ کیلوکالری است. این قرص ها را می توان در بسته های ۲۰۰ عددی در بازار یافت.

خواص سوکرالوز

سوکرالوز با میزان کالری کم، می تواند طعم شیرینی را برای انواع غذاها ایجاد کند. این موضوع به خصوص در افرادی که دیابت دارند، نیاز به مصرف قند را جبران می کند. از این شیرین کننده در انواع غذاهای بسته بندی شده، دسرها و بستنی ها، خمیر دندان، انواع نوشیدنی ها، کیک و شیرینی ها و آدامس و آب نبات استفاده می کنند.

در ترکیب شکلات، غلات صبحانه، نوشیدنی ها و کنسرو کردن میوه ها همراه با آب از سوکرالوز استفاده می شود. در مصرف سوکرالوز، به طور معمول این شیرین کننده را با شیرین کننده های مصنوعی دیگری چون آسپارتام، آسه سولفام پتاسیم و فروکتوز بالا ترکیب می کنند. از دیگر مواردی که با این شیرین کننده ترکیب می شوند، دکستروز و مالتودکسترین هستند.

عوارض قرص سوکرالوز

با تحقیقات زیادی که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا صورت گرفته است، عدم سرطان زایی سوکرالوز اثبات شده است. همچنین با این آزمایشات مشخص شده است که سوکرالوز اثرات عصبی و تولیدمثلی ندارد.

اما با این حال ممکن است سوکرالوز، با بالا بردن میزان التهاب بدنه، موجب چاقی شود. یکی از عوارض مصرف زیاد این شیرین کننده، بالا بردن اشتهای افراد و افزایش وزن می شود. با این که این ماده کاملا بی خطر است ولی بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکرده و مراقب بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا