Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

استفاده از روش دستگاه کلر زن خطی برای قرص کلر استخر

استفاده از دستگاه کلر زن خطی برای قرص کلر استخر، یکی از متداول ترین روش ها برای تزریق کلر به آب استخر است. کلر معمول ترین ماده ای است که برای ضدعفونی کردن آب استخر به کار برده می شود. زیرا کلر با خاصیت اکسندگی خود، بسیاری از میکروارگانیسم های مختلف مانند ویروس ها و باکتری ها را از بین می برد. زیرا وجود این عوامل بیماری زا، باعث ایجاد بیماری های مختلف گوارشی و پوستی در شناگران به خصوص در استخرهای عمومی می شود. همچنین سوزش چشم و بینی و مشکلات تنفسی را سبب می شود.

کلر به شکل های مختلفی برای پاکسازی آب استخر به کار برده می شود که قرص کلر از بهترین صورت های آن است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک استفاده از دستگاه کلر زن خطی برای قرص کلر استخر توضیح داده می شود.

نکته مهم :

استفاده از قرص کلر با کیفیت همجون قرص کلر آمریکایی توصیه میشود چون قرص کلر ایرانی و قرص کلر قلابی بلافاصله بعد استفاده خمیری شکل شده و علاوه بر خراب کردن شفافیت آب سبب هزینه بالا استهلاک وسایل تصفیه آب آب از جمبه فیلترها و پمپ استخری میشود و رسوب این نوع کلر در بدنه استخر مشکل زا است .

چگونگی تزریق قرص کلر به آب استخر

استفاده از دستگاه کلر زن خطی برای قرص کلر استخر، دارای مراحل مختلفی است. این دستگاه در مسیر لوله کشی و تصفیه آب قرار گرفته و مقدار دقیق و درستی از کلر را به صورت اتوماتیک وارد آب استخر می کند. در این روش، کلر به طور یکنواخت در کل آب منتشر می شود.

چگونگی تزریق قرص کلر به آب استخر
چگونگی تزریق قرص کلر به آب استخر

مرحله اول

در ابتدا برای این که قرص کلر را با استفاده از دستگاه کلرزن خطی برای گندزدایی آب استخر به کار ببرند، پمپ تصفیه استخر را خاموش می کنند.

مرحله دوم

بعد از خاموش کردن پمپ، وضعیت off برای دستگاه کلرزن خطی قرار داده می شود. در این مرحله صبر کنید تا خروج کامل آب و بخارات کلر از دستگاه صورت گیرد.

مرحله سوم

در این مرحله، درپوش دستگاه را با حرکت در خلاف جهت عقربه های ساعت، باز کنید. باید توجه کنید که وقتی درب دستگاه را باز می کنید، بالای سر آن نمانید زیرا بخارات کلر خارج می شود که استشمام آن ها مضر است. اگر درب دستگاه به راحتی باز نشود از اهرم استفاده کنید.

مرحله چهارم

بعد از باز شدن درب، تعداد مورد نظر از قرص کلر را داخل آن قرار دهید.

مرحله پنجم

بعد از روغن کاری درب دستگاه، آن را در جای خود قرار داده و کامل سفت کنید.

مرحله ششم

سپس پمپ روشن می شود تا با چرخش آب، قرص کلر به تدریج حل شده و وارد سیستم تصفیه آب شود تا به داخل کاسه استخری هدایت شود.

مرحله آخر

همان طور که می دانید مقدار کلر آزاد در آب استخر باید بین ۱ تا ۳ ppm باشد، بنابراین در این مرحله، شیر کنترلی به گونه ای تنظیم می شود تا مقدار کلر آزاد آب همین مقدار باشد. اما عواملی چون آب و هوا، میزان استفاده از استخر و تجهیزات ضدعفونی کننده در مدار تصفیه، می تواند روی این مقدار تاثیر بگذارد.

روش های دیگر استفاده از قرص کلر در آب استخر

با دو روش دیگر استفاده از کلرزن شناور و سبد اسکیمر نیز می توان قرص کلر را به آب استخر تزریق کرد. در روش اول، قرص کلر را داخل دستگاه کلرزن شناور که محفظه ای پلاستیکی است قرار داده و در سطح آب رها می کنند. این روش که یکی از کم هزینه ترین روش هدایت، می تواند میزان کلر ورودی را کنترل کند.

در روش بعدی، قرص کلر را در سبد اسکیمر قرار می دهند. بعد از آن، آب با جریان قوی از روی قرص های کلر عبور کرده و کلر را در کل آب پخش می کند. مزیت این روش نسبت به کلرزن شناور، توزیع یکنواخت کلر در استخر است. اما وقتی پمپ برای مدتی خاموش باشد، با روشن شدن، آبی که غلظت بالایی از کلر دارد وارد آب می شود. در این صورت ممکن است به جهت خورنده بودن، به تجهیزات استخر و سیستم لوله کشی صدمه وارد شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا