Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

رزین سختی گیر چیست و چه مصرفی دارد؟

از رزین سختی گیر جهت کاهش سختی آب استفاده می شود. درواقع از کاربرد رزین سختی گیر برای تولید آب نرم استفاده می شود. دانه های ریزی که در رزین سختی گیر وجود دارند، همچون آهنربا یون های آب را در خود جذب خواهند نمود. انواع رزین سختی گیر آب به‌صورت آنیونی و کاتیونی در بازار عرضه می‌شوند. انتخاب رزین سختی گیر در انواع مختلف با توجه به نوع یون های موجود در آب صورت می‌پذیرد. به دلیل کاربرد رزین سختی گیر در صنعت، خرید و فروش آن در بازار بسیار صورت می‌پذیرد. برای خرید رزین کاتیونی و آنیونی جهت کاهش سختی آب به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد و ویژگی های رزین های سختی گیر و موارد مصرف آن‌ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

رزین سختی گیر چیست

آب از مهم ترین مواد در زندگی و صنعت محسوب می‌شود. آب از تولید برق گرفته تا خنک کردن پالایشگاه ها مورد استفاده قرار گرفته و ماده ای بسیار ارزشمند در زندگی بشر بشمار می آید. اما وجود برخی مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم و سایر رسوبات در آب مشکلاتی در خاصیت آب ایجاد می شود. آب های دارای یون های محلول به اصطلاح آب سخت نامیده می شوند. در صنایع از ترکیباتی جهت سختی گیری آب استفاده می شود. رزین سختی گیر یکی از این ترکیبات بوده و به عنوان محیطی جهت مبادله یون عمل خواهد نمود. به همین دلیل به آن ها رزین تبادل گر یونی گفته می شود.

این رزین در اشکال بسیار کوچک با اندازه شعاع ۰.۲۵ تا ۰.۵ میلی متر یافته می ‌شود. رنگ این رزین‌ها زرد یا سفید بوده و ترکیباتی متخلخل هستند. درواقع این رزین ها به صورت سطوح بالایی رزین به صورت تو در تو هستند.

انواع رزین سختی گیر

رزین های سختی گیر موادی ژل مانند، ریز و متخلخل هستند که از مواد اولیه پلیمری پلی استایرن ساخته می شوند. این محصول همچون آهنربا در مصارف خانگی جهت حذف نمک های کلسیم، منیزیم، آهن و منگنز از آب کاربرد دارند. مصارف صنعتی این ترکیبات نیز برای تصفیه قند، لجن گیری عناصر باارزشی همچون طلا، نقره یا فیلتراسیون اورانیوم از سنگ معدن و… به کار گرفته می شوند.

این رزین ها با استفاده از تبادل یونی قادر به گرفتن کلسیم و منیزیم موجود در آب بوده و درواقع آن‌ها را با یون سدیم جایگزین می‌کنند. از رایج‌ ترین رزین های سختی گیر که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، انواع رزین کاتیونی و آنیونی است. این رزین ها در یون‌های آنیونی، یون‌های با بار منفی را جذب کرده و در یون‌های کاتیونی، یون‌های با بار مثبت را جذب خواهند نمود. برای خرید رزین کاتیونی به سایت های فروش مراجعه نمایید.

نحوه عملکرد انواع رزین سختی گیر

برای استفاده ابتدا رزین در داخل مخزن سختی گیر قرار داده می شود. به‌طوری‌که یون‌های کلسیم و منیزیم موجود در آب را گرفته و با یون‌های سدیم در آب جایگزین شده و سبب نرمی آب می‌ گردد. البته توجه شود که رزین پس از چند ساعت استفاده و با توجه به دبی عبوری و میزان یون های موجود در آب، نیاز به احیا خواهد داشت. جهت احیای رزین به محلول آب و نمک نیاز است تا رزین به حالت اولیه خود باز گردد. بهتر است که رزین هر دو سال یک‌بار تعویض شود. در این صورت سختی گیری با عملکرد بهتری صورت می پذیرد.

تفاوت رزین سختی گیر کاتیونی و آنیونی

تفاوت اصلی بین رزین کاتیونی و آنیونی در بار آن‌هاست. رزین کاتیونی دارای بار مثبت و رزین آنیونی دارای بار منفی است. بنابراین می‌توان از آن‌ها در حذف انواع مختلف آلاینده‌ها با بار ها و ترکیبات مختلف استفاده نمود. رزین سختی گیر کاتیونی و آنیونی بسته به نیاز سیستم های تصفیه و جهت حذف کامل یون‌های با بار مثبت و منفی در کنار هم یا جداگانه مورد استفاده قرار می گیرند. برای خرید رزین کاتیونی و آنیونی تنها به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا