Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

محصولات حاوی آسپارتام کدامند؟

محصولات حاوی آسپارتام که بیشتر مواد غذایی بدون قند هستند، شامل نوشابه های رژیمی، آدامس، ژله، انواع بستنی، غلات صبحانه، کافیمیکس بدون قند و شکر و … هستند. محصولات حاوی آسپارتام می تواند برخی از داروها باشد که از آن جمله می توان به شربت های سرفه و ویتامین های جویدنی اشاره داشت. در این محصولات، آسپارتام به عنوان یک طعم دهنده شیرینی به کار برده می شود. قیمت خرید آسپارتام با توجه به این که در چه نوع بسته بندی هایی و با چه وزن هایی عرضه می شود، متفاوت است. با مطالعه مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک حاضر، می توانید با برخی از محصولات حاوی آسپارتام آشنا می شوید.

آسپارتام چیست؟

آسپارتام به عنوان یکی از محبوب ترین شیرین کننده های مصنوعی بدون کالری است که پرمصرف ترین آن ها در دنیای امروز است. این شیرین کننده از دو اسید آمینه اسید آسپارتیک و فنیل آلانین تشکیل شده است. این دو اسید آمینه طبیعی بوده و به طور شیمیایی ترکیب می شوند. از نظر ظاهری، آسپارتام ترکیبی پودری و به رنگ سفید و بدون بو است که ۲۰۰ برابر از شکر شیرین تر است. یکی از خواص آن، حلالیت آسان در آب بوده و هر یک گرم از این شیرین کننده، ۴ کالری انرژی دارد.

آسپارتام چیست؟
آسپارتام چیست؟

آسپارتام طعم شیرینی داشته و طعم تلخی که در بسیاری از شیرین کننده ها وجود دارد، در این شیرین کننده مصنوعی دیده نمی شود. از خواص دیگر آسپارتام، حساس بودن به حرارت و دمای بالا بوده و به همین دلیل بهتر است در مواد غذایی که نیاز به پخت دارند، استفاده نشود. زیرا در دما و PH بالا به اسید آسپارتیک، فنیل آلانین و متانول تجزیه می شود. برای رفع این مشکل، چربی ها و مالتودکسترین برای پوشش آسپارتام به کار برده می شود. در برخی از رژیم های غذایی از آسپارتام برای کاهش انرژی و کم کردن وزن استفاده می کنند.

برای خرید آسپارتام می توان از شرکت های داخلی و یا شرکت های خارجی اقدام کرد. ولی بهتر است برای خریدی باکیفیت، از شرکت های معتبر، این کار صورت گیرد. چین یکی از کشورهای خارجی تولید کننده آسپارتام است.

شیرین کننده های مصنوعی دیگر

محصولات حاوی آسپارتام

بسیاری از مواد غذایی، حاوی آسپارتام هستند. یکی از موادی که به وفور در ترکیب آن از آسپارتام استفاده می شود، نوشابه های رژیمی است که باعث کم شدن میزان کالری در آن ها می شود.

آدامس، پودینگ خشک، بسیاری از غلات های صبحانه سرد، برخی از محصولات لبنی، مخلوط دسر خشک، دسرهای منجمد و آب نبات از جمله مواد غذایی هستند که در ترکیب آن ها، آسپارتام به کار برده می شود.

شیرین کننده های مصنوعی مانند آسپارتام نسبت به قند طبیعی دارای طعمی متفاوت هستند. با توجه به نزدیک بودن طعم آسپارتام با طعم قند، احساس شیرینی با طعم ماندگارتری در دهان خواهد داشت. آسپارتام را با شیرین کننده های دیگری چون آسه سولفام پتاسیم ترکیب می کنند.

عوارض آسپارتام

در برخی از تحقیقات مشخص شده است که با مصرف آسپارتام به خصوص در نوشیدنی ها، میل به خوردن شیرینی زیاد شده و افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت. همچنین نشان داده شده است که این شیرین کننده تاثیرات ضدسرطانی کمی داشته و به کاهش تب در حیوانات نیز کمک می کند. یکی از عوارض نگران کننده آسپارتام در نتیجه تجزیه ی آن به متانول است. این ترکیب سمی بوده و با تاثیر بر انتقال دهنده های عصبی و گیرنده های مغز، مشکل ساز خواهد بود.

با توجه به کاربرد آسپارتام در بیشتر از ۱۰۰ کشور دنیا که مورد تایید قرار گرفته است، قیمت آن تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. خرید آسپارتام با قیمتی ارزان و مناسب را از شرکت های معتبر انجام دهید. زیرا در این شرکت ها اطلاعات کافی درباره این شیرین کننده ها توسط کارشناسان مخصوص به خریداران داده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا