Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

لوله ه امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با زخم مری، علل ابتلا به این بیماری و راه های درمان آن آشنا کنیم. زخم مری یکی از سخت ترین بیماری های گوارشی است که می تواند روند غذا خوردن و هضم آن را برای بیمار سخت کند. در این مطلب سعی کردیم تا تمامی آنچه که لازم است در رابطه با زخم مری و راه های درمان آن بدانید به شما بیاموزیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با مسمومیت غذایی را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

زخم مری چیست

یکی از دردناک ترین دردهای گوارشی، زخم مری نام دارد. این زخم در پایین ترین قسمت مری و در محل اتصال مری و معده ایجاد می شود. از لحاظ بیولوژیکی، مری همان لوله ای است که گلو را به معده متصل می کند. دلیل ایجاد زخم مری، یک باکتری به نام هلیکوباکتر است. هلیکوباکتر پیلوری، در بدن بسیاری از افراد سبب بروز زخم های مری و معده و دوازدهه می شود. البته در برخی مواقع، زخم مری به دلیل بازگشت اسید معده یا همان رفلاکس اسیدی ایجاد می شود. همچنین ممکن است به دلیل برخی عفونت های ویروسی و مخمری، زخم مری ایجاد شود.

با این یکی از دردناک ترین مشکلات گوارشی، همین زخم لوله مری است، با مصرف داروها و اصلاح سبک زندگی تا حد زیادی می توان از بروز و پیشروی این بیماری جلوگیری کرد.

10 علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری
۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

علت بروز زخم مری

پیش از این تصور بر این بود که استرس و مصرف غذاهای تند، می تواند سبب بروز زخم لوله مری شود. اما با پیشرفت علم، امروزه مشخص شده است که این عوامل تنها در تشدید علائم اثر دارند و در بروز اولیه بیماری نقشی ندارند. همان طور که در خطوط ابتدایی مقاله توضیح دادیم، اصلی ترین دلیل بروز زخم مری، هلیکوباکتر پیلوری است. این باکتری با اتصال به پوشش مخاطی مری، و تکثیر خود، لایه و روکش مخاطی دستگاه گوارش را از بین می برد. همین موضوع سبب بروز زخم می شود. در صورت ادامه این روند، سلول های زیرین تحت تاثیر اسید معده قرار گرفته و از بین خواهند رفت.

برای برخی بیماران، هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش بیمار وجود ندارد؛ با این حال، رفلاکس اسید معده به مری، سبب بروز عارضه زخم مری خواهد شد. در این دسته از بیماران، دریچه معده دچار نقص شده و هر چند وقت یک بار اسید معده به مری باز می گردد. همین موضوع سبب از بین رفتن تدریجی پوشش مخاطی مری می شود.

داشتن سبک زندگی نادرست در پیشروی این بیماری تاثیر به سزایی دارد. از جمله اشتباهات در سبک زندگی می توان به سیگار کشیدن، سوء مصرف الکل، زیاده روی در مصرف داروهای ضد التهابی استروئیدی مانند استامینوفن و ایبوپروفن، همگی می توانند در بروز زخم مری تاثیر داشته باشند. به خصوص اگر افرادی به صورت ژنتیکی زمینه ابتلا به این بیماری را داشته باشند، زخم مری برای آن ها زودتر از سایرین بروز خواهد کرد.

عوامل تاثیر گذار در بروز زخم مری

همان طور که گفتیم، مصرف برخی داروها می تواند در بروز زخم لوله مری موثر باشد. برای مثال، قرص پتاسیم در صورتی که با آب کم مصرف شود، یا بلافاصله بعد از مصرف دارو دراز کشیده شود، می تواند دیواره مری را تحریک کند. حتما باید توجه کنید که قرص و کپسول ها را با آب کافی میل کنید. این موضوع به داروها کمک می کند تا در مسیر مری پیشروی کرده و در آن باقی نمانند.

پیشگیری از بروز زخم لوله مری بسیار مهم است. این موضوع در افرادی که دچار نقص در سیستم ایمنی هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر اهمیت دارد؛ چرا که می تواند سبب بروز عفونت های باکتریایی، قارچی یا ویروسی شود. از جمله این عفونت ها می توان به بروز موارد زیر اشاره کرد:

ابتلا به بیماری اچ آی وی یا ایدز

رشد مخمر کاندیدا

ویروس هرپس سیمپلکس

سیتومگالوویروس

10 علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری
۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

علائم زخم مری چیست

حال که با بیماری زخم لوله مری و دلایل ابتلا به آن آشنا شدیم، بهتر است از علائم بروز آن نیز با خبر شویم. شایع‌ ترین علامت این بیماری، درد و سوزش در ناحیه قفسه سینه است. درد از حالت خفیف تا شدید، بسته به وسعت زخم متغیر خواهد بود. البته خوب است بدانید که زخم‌ های کوچک ممکن است بدون علامت باشند. از دیگر علائم بروز زخم مری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

حالت تهوع

سوءهاضمه

رفلاکس اسید (سوزش سر دل)

نفخ

استفراغ

کاهش اشتها

درد هنگام بلعیدن غذا

سرفه‌های خشک

طعم ترش در دهان

علائم زخم گوارشی

10 علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری
۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

درمان زخم مری چگونه است

زمانی که شما علائم زخم مری را در خود مشاهده می کنید، حتما باید در صدد درمان آن برآیید. در این شرایط، لازم است بدانید که درمان زخم مری، به علت بروز این عارضه وابسته است. برای مثال، اگر زخم مری حاصل از فعالیت هلیکوباکتر پیلوری باشد، باید آنتی بیوتیک مصرف کنید تا درمان شوید. در صورتی که به دلیل مصرف نادرست داروهای ضد التهابی استروئیدی دچار این عارضه شده باشید، پزشک مصرف این داروها را برای شما ممنوع کرده و از مسکن های جایگزین برای شما استفاده خواهد کرد.

دارو برای زخم مری

در مواردی نیاز است که پزشک از داروهای مهارکننده H2 برای کاهش اسید معده شما استفاده کند. از جمله این داروها می توان به پپسید اشاره کرد که سبب درمان و بهبود فوری زخم مری می شود. در موارد خاص، همراه با این نوع داروها از مهارکننده پمپ پروتون برای محافظیت از لایه مخاطی مری استفاده می شود.

مهم ‌ترین داروهای مهار کننده پمپ پروتون عبارتند از:

لانسوپرازول

اسموپرازول

پانتوپرازول

رابپرازول

امپرازول

در زمان مصرف این داروها، حتما باید به چند مورد توجه کنید:

قرص‌ ها و کپسول‌ ها را با مقدار زیادی آب میل کنید.

در زمان بلعیدن دارو، از دراز کشیدن و لم دادن خودداری کنید.

توصیه‌ های پزشک خود را با دقت عمل کنید. مصرف داروها و اصلاح سبک زندگی باید طبق دستورالعمل پزشک باشد.

رسیدن به نتیجه دلخواه مستلزم پیروی دقیق از توصیه‌ های پزشک خواهد بود.

در صورتی که برای شما آنتی‌ بیوتیک‌ تجویز شده است، تا اتمام دوره درمان آن ها را مصرف کنید.

از قطع مصرف خودسرانه  آنتی بیوتیک ها خودداری کنید.

ممکن است با توجه به دلیل بروز زخم مری، داروهای ضد قارچ یا ضد ویروسی نیز برای شما تجویز شود.

10 علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری
۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

رژیم غذایی مناسب برای بهبود زخم مری

همان طور که گفتیم، باید برای بروز از زخم مری، باید سبک زندگی شما تغییر کند. تغییر سبک زندگی، ارتباط ویژه ای با نوع تغذیه شما دارد. کسانی که سابقه ژنتیکی زخم مری یا انواع زخم های گوارشی دارند، بهتر است در نوع تغذیه خود حسابی دقت کنند. این افراد باید تا حد امکان از مصرف غذاهای تند و پر ادویه و همچنین فست فودها خودداری کنند. جالب است بدانید مصرف غذاهایی که فیبر زیادی دارند، تاثیر به سزایی در بهبود زخم مری دارند.

برای اینکه بررسی کنید چه غذاهایی شرایط شما را بدتر می کند، می توانید برای خود یک دفترچه تهیه کنید. هر بار که با خوردن غذایی احساس سنگینی معده و رفلاکس کردید، نام آن غذا را یادداشت کرده و از خوردن آن ها اجتناب کنید. غذاهایی که سبب می شوند شما دچار سوزش سر دل و یا درد معده شوید نیز باید در این لیست نوشته شوند. پس از مدتی با پر کردن این دفنر، متوجه می شوید که محرک های معده شما چه چیزهایی هستند و برای فروکش کردن علائم مربوط به زخم مری، این غذاها را از لیست غذایی خود حذف خواهید کرد.

10 علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری
۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

غذاهای توصیه‌ شده برای بهبود زخم مری

در این قسمت از مقاله، لیستی از غذاهایی که سبب می شوند زخم مری شما وضعیت مناسبی پیدا کرده و بهبود یابند را برای شما قرار داده ایم:

جو دوسر

غلات کامل

حبوبات

دانه‌ های کتان

آجیل و خشکبار

میوه‌ هایی مثل سیب و موز

سبزیجات مانند هویج، کلم بروکلی، سیب ‌زمینی شیرین، اسفناج و کلم پیچ

پروتئین بدون چربی

10 علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری
۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

تغییر سبک زندگی برای بهبود زخم مری

به گفته پزشکان، وقتی که شما دوره درمانی بیماری زخم مری را آغاز می کنید، در مدت زمان کوتاهی، علائم بیماری از بین خواهند رفت. در این شرایط ممکن است بیمار مصرف داروهای خود را قطع کند. این در حالی است که حتما باید تا مدت زمان توصیه شده توسط پزشک، مصرف داروهای خود را ادامه دهید.

علاوه بر مصرف داروها، همچنین باید تغییراتی در سبک زندگی شما ایجاد شود تا بتوانید این بیماری را مهار کنید. از جمله تغییرات مهم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

یادگیری و کسب مهارت‌ های کنترل استرس مانند یوگا، مراقبه و تکنیک ‌های تنفسی

تنظیم ساعات خواب و بیداری

برخوردار بودن از رژیم غذایی سرشار از میوه ‌ها، سبزیجات و غلات کامل

صرف وعده‌ های غذایی با حجم کمتر اما به دفعات بیشتر

جویدن آدامس بعد از غذا به ‌منظور کمک به افزایش بزاق و جلوگیری از خروج اسید از معده

خودداری از دراز کشیدن و خوابیدن پس از صرف غذا

اجتناب از مصرف مشروبات الکلی

نوشیدن آب

خودداری از سیگار کشیدن

کاهش وزن در صورت داشتن اضافه ‌وزن

10 علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری
۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

لیست غذاهای ممنوعه

در این قسمت از مقاله، لیستی از غذاهایی که می تواند اسید معده شما را تحریک کند، برای شما قرار داده ایم. از جمله غذاهای مضر برای زخم مری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قهوه، چای و سایر نوشیدنی‌ های کافئین ‌دار

جوش ‌شیرین

شکلات

الکل

نعناع

گوجه ‌فرنگی

میوه‌ های خانواده مرکبات

غذاهای تند

غذاهای چرب و یا سرخ ‌شده

10 علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری
۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

فلاونوئیدها و بهبود سریع ‌تر زخم مری

طبق تحقیقاتی که توسط پزشکان منتشر شده است، مصرف گروهی از مواد غذایی با نام فلاونوئیدها، می تواند بیماری زخم مری را تا حد زیادی درمان کند. از جمله غذاهای غنی از فلاونوئید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سویا

حبوبات

انگور قرمز

کلم پیچ

کلم بروکلی

سیب

انواع توت‌ ها

چای سبز

این گروه از مواد غذایی به سیستم ایمنی بدن کمک می کنند تا هلیکوباکتر پیلوری را نابود سازند. همچنین فلاونوئیدها می توانند لایه بیرونی مخاط دستگاه گوارش را در برابر اثرات مخرب اسید معده محافظت کنند. جالب است بدانید مکمل هایی با نام مکمل فلاونوئید در بازار موجود است که می تواند برای شما مفید باشد اما حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شوند؛ چرا که این دسته از مکمل ها با داروهای رقیق کننده خون تداخل دارند و می توانند سبب بروز اختلال در انعقاد خون شوند.

10 علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری
۱۰ علامت خطرناک زخم مری | روش درمان معجزه آسای زخم مری

عوارض بیماری زخم مری

اگر به موقع برای درمان بیماری زخم لولمری خود اقدام نکنید، زخم به لایه های زیرین دستگاه گوارش نفوذ کرده و می تواند پیامدهای خطرناکی به همراه داشته باشد. از جمله این پیامدها می توان به خونریزی شدید مری، سوراخ شدن مری و گسترش عفونت در دستگاه گوارش اشاره کرد. در صورتی که هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، حتما بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید:

تب و لرز

ضربان قلب سریع

مشکلات تنفسی

استفراغ خونی

درد ناگهانی قفسه سینه یا تنگی نفس

درمان به ‌موقع زخم مری احتمال بهبودی کامل بسیار را زیاد می‌ کند. همچنین درمان زخم مری مستلزم مصرف منظم داروهای تجویز شده و اصلاح سبک زندگی بیمار است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا