Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

میوه های حاوی اسید سیتریک به شکل طبیعی کدامند؟

میوه های حاوی اسید سیتریک که غلظت بالایی از این اسید را در خود دارند، به طور عمده مرکبات هستند. در بین مرکبات نیز لیمو بالاترین سطح اسید سیتریک را دارد و بعد از آن میوه هایی چون گریپ فروت و پرتقال هستند. با این اوصاف، نوشیدنی لیموناد نیز حاوی مقدار زیادی اسید سیتریک است. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک میوه های حاوی اسید سیتریک و ویژگی های این اسید را بیان می کنیم.

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک نوعی اسید ضعیف با فرمول شیمیایی C۶H۸O۷ است که به دو صورت خوراکی و صنعتی مورد استفاده قرار میی گیرد. اسید سیتریک به عنوان یک اسید تری کربوکسیلیک بوده و در آب محلول است. از خواص این اسید، ضد میکروبی بودن آن است که به جهت اسیدی بودن است. اسید سیتریک دارای خاصیت آنتی اکسیدانی بوده و به طور غیرمستقیم با کلات یون های فلزی که منجر به اکسیداسیون می شود، استفاده می شود. در محصولات گوشتی، این اسید عاملی است که در مصرف نیتریت صرفه جویی می کند.

با کاهش PH، اسید سیتریک در تهیه ی کنسروها به کار می رود. اسید سیتریک به عنوان یک نگهدارنده از قهوه ای شدن و فاسد شدن مواد غذایی جلوگیری می کند.

اسید سیتریک چیست؟
اسید سیتریک چیست؟

میوه های حاوی اسید سیتریک

مرکبات در بین میوه ها، بالاترین میزان اسید سیتریک را دارا هستند. لیمو، پرتقال و گریپ فروت به ترتیب حاوی بیشترین غلظت اسید سیتریک هستند. بعد از مرکبات، انواع توت ها از جمله زغال اخته، تمشک، توت فرنگی، توت و انگور فرنگی دارای اسید مورد بحث هستند. در انگور فرنگی قرمز به حدی اسید سیتریک وجود دارد که می توان از آب توت قرمز به جای آب لیمو استفاده کرد. آناناس و تمبر هندی نیز از دیگر میوه های حاوی اسید سیتریک هستند.

می توان گفت که هر چه میوه هایی که اسید سیتریک دارند، ترش تر باشند، یعنی مقدار بیشتری از این اسید را دارا هستند. سبزیجاتی چون گوجه فرنگی، کنگر فرنگی اورشلیم و کاهوی کیسه ای در ترکیب خود اسید سیتریک دارند.

لیست میوه های حاوی اسید سیتریک

پرتقال و نارنگی از مرکباتی هستند که اسید سیتریک دارند. لیمو به رنگ زرد روشن بوده و با مقدار اسید سیتریک زیادی که در ترکیب خود دارد، برای تهیه ی نوشیدنی ها و محصولات پاک کننده استفاده می شود. لکه های تیره پوست را می توان با ماسک های ارگانیک تهیه شده از لیمو از بین برد. گریپ فروت یکی دیگر از مرکبات دارای اسید سیتریک است که ترش و شیرین بوده و به کاهش وزن و سلامت قلب کمک می کند.

پوملو میوه ای شبیه به گلابی بوده و به دو رنگ سفید که شیرین است و صورتی که مزه ای ترش دارد، وجود دارد. پرتقال ماندارین میوه ای کوچکتر و شیرین تر از پرتقال معمولی بوده و برای ساخت دارو استفاده می شود.

سیتروئن گیاهی بزرگ و معطر بوده و درختچه ای بوده و رنگی زرد و بافتی ناهموار دارد. انگور فرنگی که به رنگ های زرد، سفید و یا سبز دیده می شود، اسید سیتریک و آنتی اکسیدان بسیاری داشته و به عنوان ترشی و یا مربا استفاده می شود.

لیست سبزیجات حاوی اسید سیتریک

کلم بروکلی یکی از سبزیجات حاوی اسید سیتریک بوده و در سالاد یا تفت دادن با ادویه به کار برده می شود. در این سبزی، ویتامین C، پروتئین، فیبر و پتاسیم نیز وجود دارد. سیب زمینی سبزی دیگری است که علاوه بر اسید سیتریک، پتاسیم، ویتامین C و ویتامین B۶ نیز دارد.

مارچوبه سبزی با اسید سیتریک و ویتامین C بالا بوده و در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. زنجبیل به عنوان یک سبزی مرکبات خوب بوده و حاوی اسید سیتریک، ویتامین C، فسفر و بتاکاروتن است. این سبزی دارای خاصیت ضد التهابی است و برای درمان سرماخوردگی و سرفه مفید است. پیاز سبزی دیگر حاوی اسید سیتریک است که کم کالری بوده ولی نقش مهمی در سلامت افراد دارد. این سبزی با تقویت سیستم گوارشی، به پیشگیری از سرطان های مختلف کمک می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا