Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

کربنات پتاسیم در کشاورزی چه مصارفی دارد؟

امروزه از ترکیبات شیمیایی مختلفی در صنایع استفاده می‌شود. کربنات پتاسیم یکی از ترکیبات مهم در صنایع بوده و کاربرد های مختلفی دارد. از به عنوان کود، نساجی، صنایع غذایی، تنظیم pH و… استفاده می شود. کربنات پتاسیم در کشاورزی بیشترین کاربرد را داشته و به عنوان کود استفاده می شود. استفاده از کربنات پتاسیم در کشاورزی موجب بهبود رنگ، بافت و طعم محصولات تولیدی خواهد شد. استفاده از کود کربنات پتاسیم موجب می شود تا گیاه مقاوم تر شده و محصولات بیشتری تولید نماید. درواقع استفاده از کربنات پتاسیم در کشاورزی به عنوان یک محصول تجاری بسیار ارزشمند شناخته می شود. برای خرید کربنات پتاسیم در کشاورزی می توان به سایت های فروش مراجعه کرده و این محصول را بدون واسطه خریداری نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی به بررسی خواص و کاربرد کربنات پتاسیم در کشاورزی و نحوه مصرف و خرید و فروش آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

کربنات پتاسیم چیست

کربنات پتاسیم ماده ای صنعتی است که به صورت پودری و مایع قابل تهیه است. کربنات پتاسیم در گرید های خوراکی، صنعتی و کشاورزی تولید و عرضه می گردد. این محصول دارای طعمی نمکی بوده و محلول در آب است. فشار بخار این محصول بسیار پایین بوده و نقطه ذوب آن را قابل تعیین نیست و در دمای بالا تجزیه می شود. کربنات پتاسیم  قادر به جذب رطوبت هوا بوده و به همین دلیل ظاهری خیس و آبکی دارد. فرایند حل شدن این ماده در آب فرایندی کاملا گرمازا است. کربنات پتاسیم هنگام حل شدن در آب کاتیون پتاسیم و آنیون کربنات تولید می کند. محلول حاصل از این حل شدن دارای خاصیت قلیایی خواهد بود.

از آنجایی که یون های پتاسیم و کربنات به طور طبیعی هم در طبیعت حضور دارند، بنابراین این ماده سازگار با محیط زیست است. درواقع وجود یون کربنات موجب افزایش pH آب می گردد.

پتاسیم کربنات کشاورزی

کود کربنات پتاسیم در کشاورزی حاوی بیش از ۵۰٪ پتاسیم کربنات است. استفاده از این ماده می تواند دمای خاک را افزایش داده و اسیدیته خاک را خنثی نماید. با کاربرد کربنات پتاسیم در کشاورزی می توان موجب رشد محصولات در pH  مناسب خاک شد. کربنات حتی برای فتوسنتز مواد گیاهی و خاک سست نیز مفید عمل می کند. خرید کربنات پتاسیم به عنوان کود بسیار صورت می پذیرد.

این ماده قادر با تقویت رشد گیاه سالم، مقاومت آن در برابر حشرات و بلایای طبیعی را افزایش دهد. مکمل پتاسیم برای دانه های محصول، برداشت عناصر کمیاب خاک از شیفت های مختلف نیز مفید عمل خواهد نمود. انواع عناصر معدنی موجود در گیاهان و مواد مغذی آن ها در آب محلول بوده و به راحتی توسط گیاه جذب خواهند شد.

کود کربنات پتاسیم در کشاورزی

از کاربردهای مهم این محصول، توانایی آن برای تولید کود است. محصول فوق به دلیل داشتن یون پتاسیم به رشد گیاهان و حفظ آب در خاک کمک کرده و موجب تقویت ریشه و ساقه گیاهان می گردد.

برخی از خاک های کشاورزی با مشکل پایین بودن pH خاک مواجه هستند. گاهی خاک ها به طور طبیعی اسیدی هستند. در برخی مواقع نیز عواملی همچون کود دهی و آبیاری طولانی مدت می تواند موجب کاهش pH و اسیدی شدن خاک گردد. خاک های با pH زیر ۵.۵ بازده خوبی نداشته و موجب خسارت به محصول می شوند. در شرایط نامناسب پی اچ گیاه برای جذب ریز مغذی هایی همچون منگنز، آلومینیوم و آهن با مشکلاتی مواجه خواهند بود. در pH های پایین مشکل مسمومیت میکروارگانیسم ها نیز رخ داده و گیاه در جذب مواد مغذی همچون منیزیم، کلسیم و پتاسیم با مشکل جدی مواجه خواهد شد. برای خرید کربنات پتاسیم به مراکز معتبر عرضه مراجعه نمایید.

اثرات زیست محیطی کربنات پتاسیم

پتاسیم کربنات برای محیط زیست سمیت پایینی دارد. یون های پتاسیم و کربنات به طور طبیعی نیز در محیط زیست وجود دارند. بنابراین ورود آن به محیط زیست اثر ناچیزی خواهد داشت. البته بهتر است pH پساب های حاوی این ماده اندازه گیری شود تا از بالا نبودن بیش از حد پی اچ اطمینان حاصل گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا