Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

اسید فسفریک نوشابه چیست و چه نقشی در آن دارد؟

اسید فسفریک نوشابه در نقش یک طعم دهنده بوده و باعث ایجاد طعم تند و دلچسب در این نوشیدنی پرطرفدار می شود. علت ایجاد طعم خوب نوشابه با کمک اسید فسفریک، ترشی این اسید است. زیرا در کنار مزه شیرینی نوشابه، طعم فوق العاده ای را ایجاد می کند. علاوه بر طعم خوب، نقش اسید فسفریک در نوشابه، بالا بردن مدت زمان ماندگاری محصول و جلوگیری از فعالیت باکتری ها در آن است. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، ما را خواص و قیمت خرید و فروش اسید فسفریک آشنا می کند.

اسید فسفریک چیست؟

فسفریک اسید، ترکیبی معدنی با فرمول مولکولی H۳PO۴ است که در دسته ی اسیدهای ضعیف قرار می گیرد. اسید فسفریک خالص که به صورت جامدی کریستالی و غیر سمی است، از فسفر سفید به دست می آید. اسید فسفریک در دو گرید صنعتی و خوراکی وارد بازار می شود. درصد خلوص نوع خوراکی، ۸۵ و درصد خلوص اسید فسفریک صنعتی، ۵۴ است. همین اختلاف درصد خلوص می تواند یکی از عوامل موثر در قیمت خرید و فروش اسید فسفریک باشد. اسید فسفریک خوراکی با PHی برابر با ۱، برای سلامتی خطرناک نیست.

فسفریک اسید در برخورد با فلزات، تولید گاز هیدروژن کرده و اگر دچار آتش سوی شود، اکسیدهای فسفر خطرناکی ایجاد می کند. اسید فسفریک محلول، تبدیل به یون های فسفات و فسفیت می شود. غیرفرار بودن و توانایی انحلال در آب، از ویژگی های فیزیکی اسید فسفریک است. تولید اسید فسفریک با استفاده از دو روش مرطوب و حرارتی صورت می گیرد.

اسید فسفریک چیست؟
اسید فسفریک چیست؟

اسید فسفریک نوشابه

فسفر به عنوان یکی از مواد معدنی طبیعی، نقش مهمی در چگونگی دریافت انرژی بدن ما دارد. فسفر در استخوان ها و دندان ها به عنوان ماده ای اصلی بوده و برای ایجاد طعم تند به نوشابه ها اضافه می شود. این عنصر در مواد غذایی چون پنیر، گوشت، نان، سبوس، غلات صبحانه، تخم مرغ، ماهی، آبمیوه، نوشیدنی های سویادار، نوشابه های گازدار، نوشابه های کم کالری و … مشاهده می شود.

اسید فسفریک، بافت یکنواخت و همگنی را به نوشابه داده و از تکثیر باکتری ها در این محصول غذایی پیشگیری می کند. طعم تند و عطر خاص در نوشابه ها، به واسطه وجود اسید فسفریک است.

علاوه بر نوشابه، از اسید فسفریک در تولید بکینگ پودر، لبنیات به عنوان تنظیم کننده PH، صنایع دام و طیور، سلول های سوختی و در نقش کاتالیزور، محصولات مراقبت شخصی، تولید مواد شیمیایی مانند اتیلن، کومن و موراد کاربردی دیگری استفاده می شود.

میزان اسید فسفریک در نوشابه

اسید فسفریک به عنوان یک ماده اسیدی در نوشابه ها عمل کرده و به مقدار مشخصی به این نوشیدنی اضافه می شود. مقدار اسید فسفریکی که در نوشابه به کار می رود با توجه به منبعی که توسط هاروی وایلی در سال ۱۹۱۹ بیان شده است، ۰,۲۶ تا ۰,۳ درصد است.

مقدار اسید فسفریک در نوشابه ها را می توان با PHمتر اندازه گیری کرد. با توجه به این که در نوشابه علاوه بر اسید فسفریک، اسید کربونیک نیز وجود دارد، احتمال اشتباه در اندازه گیری PH وجود دارد. به همین جهت ابتدا نوشابه را گرما می دهند تا اسید کربوکسیلیک به دی اکسید کربن و آب تبدیل می شود. سپس PH آن تعیین می شود.

عوارض اسید فسفریک در نوشابه

میزان مجاز مصرف روزانه فسفر برای بزرگسالان توسط سازمان بهداشت جهانی بریتانیا، ۵۵۰ میلی گرم اعلام شده است. این مقدار توسط موسسه پزشکی ایالات متحده برای بزرگسالان، ۷۰۰ میلی گرم اعلام شده است. اسیدیته اسید فسفریک در نوشابه می تواند به مینای دندان آسیب بزند، به همین جهت بعد از هر بار مصرف نوشابه بهتر است مسواک بزنید.

در صورت مصرف بیش از حد و طولانه مدت اسید فسفریک خوراکی در نوشابه ها، مشکلاتی چون سنگ کلیه، پوکی استخوان، پوسیدگی دندان ها و تسریع در روند پیری را سبب می شود.

خرید و فروش اسید فسفریک با کیفیت مطلوب در مراکز فروش معتبر بوده و بهتر است بعد از اطمینان از اصالت کالا و کیفیت آن، اقدام به خرید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا