Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

تفاوت سود پرک و سود مایع

سود یکی از ترکیبات شیمایی با خواص بازی بسیار قوی است. کاربرد سود موجب شده تا انواع مختلفی از آن تولید و در بازار عرضه گردد. انواع سود پرک و سود مایع توسط شرکت های ایرانی و خارجی تولید و برای کاربرد های صنعتی مختلف عرضه می شوند. سود پرک فرمی جامد داشته و تولید آن با استفاده از فرایند غلیظ سازی و تبخیر سود مایع صورت می پذیرد. کاربرد سود پرک و سود مایع موجب شده تا خرید و فروش بالایی در بازار مواد شیمیایی داشته باشد. تفاوت سود پرک و سود مایع در حالت و درجه خلوص آن‌هاست. سود مایع در غلظت های پایین تری عرضه می شود. برای خری سود پرک و سود مایه می توان به سایت های معتبر مواد شیمیایی مراجعه نمود.

معرفی سود پرک و مایع

سود مایع

سود مایع ماده ای قلیایی بوده و فرمول شیمیایی NaOH شناخته می شود. این محصول با دو غلظت ۵۰% و ۳۱% در بازار عرضه می گردد. این محصول مایعی روشن و شفاف است و هیچگونه بویی ندارد. سدیم هیدروکسید مایع در آب به سهولت حل شده و گرما تولید می کند. شوک شدید یا گرما می تواند موجب انفجار این ماده شود. سود مایع اغلب پایدار است، اما در صورت گرم کردن ناپایدار می گردد. سود مایع بسیار واکنش پذیر بوده و به سرعت دی اکسید کربن هوا را جذب کرد و با آن ترکیب می گردد. از سود مایع در بسیاری از صنایع می توان استفاده نمود.

سود پرک

سود پرک جامدی سفید رنگ است. سدیم هیدروکسید در انواع پرک و گرانوله در بازار عرضه می گردد. این محصول را می توان در انواع خارجی و ایرانی تهیه نمود. نقطه ذوب این ماده ۳۱۸ درجه سانتی گراد بوده و نقطه جوشی برابر با ۱۳۸۸ درجه سانتی گراد دارد.

سود کاستیک به سهولت رطوبت هوا را جذب می کند. از این رو باید در حمل و نقل و نگهداری آن دقت نمود. سود سوزآور یا پرک در تماس با پوست، اثرات خورندگی داشته و در جلوگیری از اثرات سوزانندگی آن باید از وسایل ایمنی آزمایشگاهی استفاده گردد. سدیم هیدروکسید جامد رنگ سفیدی داشته و ماده ای بدون بو است. این محصول در انواع پرک یا پولک و گرانوله عرضه می گردد.

استفاده از سود پرک و سود مایع

سدیم هیدروکسید بازی قوی است. بنابراین از فرم های جامد و مایع آن در تولید پاک کننده ها، تنظیم pH، تیتراسیون، سنتزهای ارگانیک و… در صنایع مختلف استفاده می شود.

این ماده از خاصیت رنگ بری برخوردار بوده و از این جهت در صنعت کاغذ سازی و نساجی نیز کاربرد دارد.

استفاده از سود پرک و سود مایع در تولید آلومینیوم از سنگ معدن آن از موارد مهم استفاده های صنعتی محسوب می شود.

کاستیک سودا به دلیل خاصیت قلیایی شدید در تصفیه آب و افزایش pH آن به کار می رود.

مضرات سود پرک و سود مایع

این ترکیب مضرات زیادی در سلامتی دارد. این ترکیب در صورت استفاده غلط می تواند برای انسان خطرناک باشد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده، می تواند دستگاه تنفسی فوقانی ناراحتی ایجاد کرده و موجب زخم هایی در مجرای بینی گردد. مقادیر زیاد سود پرک و سود مایع در طولانی مدت حتی می تواند به آسیب ریه منجر گردد.

تفاوت سود پرک و سود مایع

سود مایع شفاف بوده و رنگ و بویی ندارد، اما سود پرک جامدی سفید رنگ است. حداکثر خلوص سود مایع ۵۰ درصد است. اما سود پرک در خلوص هایی ۹۹-۹۸ درصد تولید و عرضه می گردد. اما به این نکته باید توجه شود که تفاوت سود پرک و سود مایع تنها در شکل ظاهری آن ها بوده و این ترکیبات از لحاظ شیمیایی با یکدیگر تفاوتی در خواص ندارند. با توجه به استفاده های صنعتی مورد نظر می توان از انواع سود پرک و سود مایع استفاده نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا