Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

استفاده از هیدروکسید سدیم در صنعت کنسرو سازی

هیدروکسید سدیم ماده‌ای صنعتی و قلیایی است که با فرمول شیمیایی NaOH شناخته می شود. کاربرد هیدروکسید سدیم در صنایع مختلفی صورت می پذیرد. صنایع غذایی یکی از صنایعی است که از این ماده قلیایی بهره می برد. هیدروکسید سدیم در صنعت کنسرو سازی جهت حذف میکروارگانیسم ها و افزایش ماندگاری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از هیدروکسید سدیم در صنعت کنسرو سازی جهت کندن پوست گوجه، سیب زمینی و… استفاده می شود. انواع مختلف هیدروکسید سدیم در صنعت کنسرو سازی می تواند به کار رود. هیدروکسید سدیم جامد و مایع برای استفاده در این صنعت در بازار موجودند. برای خرید هیدروکسید سدیم در صنعت کنسرو سازی می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی به بررسی خواص و کاربرد هیدروکسید سدیم در صنعت کنسرو سازی و دیگر صنایع می پردازیم. با ما همراه باشید.

هیدروکسید سدیم چیست

سود را می توان به عنوان یک ماده پرکاربرد در صنایع گوناگون محسوب کرد. سدیم هیدروکسید جامدی بلوری بوده که از رنگی سفید برخوردار است. این ماده جاذب رطوبت بوده و به راحتی در آب حل می گردد. سود سوز آور، سود پرک یا سدیم هیدروکسید با داشتن خواص قلیایی بسیار بالا، توانایی واکنش با بسیاری از مواد شیمیایی را داراست. سود از کاربردهای بسیار زیادی در صنایع مختلف برخوردار است.

کاربرد این ماده در پزشکی هم دیده شده و در تولید محصولات دارویی مانند آسپرین، دارو های کنترل کلسترول و ممانعت از لخته شدن نقش مهمی را ایفا می کند. استفاده از این ماده در تصفیه آب شهری نیز صورت می پذیرد. از کاربرد سدیم هیدروکسید در تصفیه آب برای کنترل اسیدیته و حذف فلزات سنگین استفاده می شود. در صنایع غذایی از هیدروکسید سدیم در کنسرو سازی استفاده می شود.

انواع هیدروکسید سدیم در صنعت کنسرو سازی

  • انواع هیدروکسید سدیم در دو حالت جامد و مایع در بازار عرضه می شوند. سدیم مایع اغلب با غلظت ۵۰% عرضه می گردد.
  • سود جامد نیز به شکل خرده شیشه بوده و سود پرک نیز نام دارد. این محصول با خلوص بالای ۹۸% عرضه می شود.
  • سدیم هیدروکسید جامد به شکل پرک و گرانول تولید می شود. از گرانول بیشتر در نساجی و داروسازی استفاده می گردد.
  • از گرید خوراکی هیدروکسید سدیم در صنعت کنسرو سازی و صنایع غذایی استفاده می شود.

سدیم هیدروکسید در کنسرو سازی

استفاده از سود پرک در مواد غذایی صورت می پذیرد. این ماده در پخت و پز و فرآوری مواد غذایی همچون زیتون در کنسروسازی استفاده می شود.

از سدیم هیدروکسید در کنسرو سازی برای از بین بردن پوست گوجه، سیب زمینی و میوه ها و سبزیجات نیز استفاده می گردد.

از کاربرد این ماده به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده می شود. این ماده از رشد کپک و باکتری در غذا جلوگیری کرده و بر ماندگاری آن می افزاید.

مزایا سدیم هیدروکسید در کنسرو سازی

سدیم هیدروکسید (NaOH) ماده ای شیمیایی است. این ماده جامدی سفید رنگ و بی بو است به شکل گرانول یا پودر عرضه می گردد. این ماده دارای خواص ویژه ای است که موجب شده تا از سدیم هیدروکسید در کنسرو سازی و صنایع غذایی استفاده گردد.

  • بی بو
  • خورنده
  • استفاده به عنوان مواد اولیه در تولید محصولات مختلف صنعتی
  • کنترل پی اچ
  • از بین برنده میکروارگانیسم ها
  • و…

استفاده از سدیم هیدروکسید در کنسرو سازی

وجود اولئوروپئین (ترکیب فنولی) موجب تلخی طعم زیتون می شود. هنگامی که زیتون توسط آب نمک خیس می شود، پیوندهای اولئوروپئین را شکسته و این تلخی را کاهش می دهد. بنابراین از کاربرد سدیم هیدروکسید در کنسرو سازی استفاده می شود.

مضرات سدیم هیدروکسید در کنسرو سازی

این ماده پر کاربرد است و در داروسازی، پزشکی، تولید کاغذ، و… استفاده می شود. اما در هنگام استفاده باید به نکات ایمنی توجه داشت و بیش از مقدار مجاز از آن استفاده ننمود. با رعایت این نکات می توان مضرات سدیم هیدروکسید در کنسرو سازی را کاهش داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا