Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین

بی کربنات سدیم از مواد صنعتی پرمصرف است. از کاربرد بی‌کربنات سدیم در بسیاری از صنایع مانند صنایع غذایی، صنایع آرایشی بهداشتی و تولید شوینده و… استفاده می شود. بی کربنات سدیم با نام جوش شیرین نیز شناخته شده و دارای فرمول شیمیایی NaHCO3 است. بنابراین فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین تنها در نام آن‌هاست. درواقع بی کربنات سدیم و جوش شیرین دو نام برای یک ماده هستند. انواع بی کربنات سدیم در گرید های مختلفی تولید و عرضه می شوند. برای خرد بی کربنات سدیم در گرید های مختلف می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود. توجه شو که فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین تنها در نام آن ها بوده و ماهیت یکسانی دارند.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی به بررسی فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین و کاربرد این ماده صنعتی می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی آشنا شوید.

بی کربنات سدیم چیست

سدیم بی کربنات با نام هایی همچون جوش شیرین، کربنات سودا و سدیم هیدروژن کربنات شناخته می شود. این ماده دارای فرمول  NaHCO۳ بوده و یک ترکیب نمکی است که هنگام حل شدن در آب، کاتیون سدیم و آنیون بی کربنات تشکیل می دهد.

این تجزیه موجب می شود تا یک محلول قلیایی ایجاد گردد. این محلول قلیایی را می توان برای خنثی کردن اسید استفاده نمود. به همین دلیل از بی کربنات سدیم می توان جهت درمان بیماری های ناشی از اسیدیته بالا مانند سوزش معده استفاده نمود. جهت خرید بی کربنات سدیم یا جوش شیرین به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

بی کربنات سدیم یا جوش شیرین به‌طور وسیعی در صنایع تولید مواد شوینده و صابون ها مورد استفاده قرار گرفته و فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین تنها در نام و گرید آن‌هاست.

فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین
فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین

فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین

بی کربنات سدیم جامدی سفید و بلوری است و به صورت پودر نیز به فروش می رسد. این ماده نمکی طعم کمی شور داشته و قلیایی است. البته بی کربنات سدیم در میان ترکیبات سدیم دار، دارای کمترین میزان قلیاییت است.فرم بی کربنات سدیم در دمای اتاق جامد است. بی کربنات سدیم توانایی حل شدن در آب را داراست و این از خواص آن محسوب می‌شود. این ماده را توسط فرآیند تبخیر می‌توان از آب جدا نمود. محلول بی کربنات سدیم قلیایی بوده و این موجب مزه تلخ آن می‌شود.

جوش شیرین نیز همان بی کربنات سدیم است که اغلب در گرید خوراکی آن را با این نام می شناسند. از جوش شیرین به عنوان عامل خمیرمایه استفاده شده و پودری کریستالی و سفید رنگ با خواص قلیایی است. جوش شیرین وقتی با مواد مایع و اسیدی ترکیب گردد، فعال می شود. با فعال شدن آن، دی اکسید کربن تولید شده و اجازه می دهد کالاهای پخته شده پف کرده و باکیفیت تر شوند. جوش شیرین هم مانند بی کربنات سدیم با فرمول شیمیایی NaHCO3 شناخته می شود. بنابراین فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین تنها در درجه خلوص و نام آن هاست و از لحاظ ماهیت یکی هستند.

فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین در پخت و پز

جوش شیرینی که در فروشگاه های مواد غذایی دیده می شود، درواقع بی کربنات سدیم خالص با گرید خوراکی است. در نانوایی مقادیر ناچیزی از جوش شیرین به مخلوط آرد، شکر، تخم مرغ، کره و… افزوده می شود. این ماده همچنین در پخت انواع کیک و کلوچه نیز مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از جوش شیرین با آزاد کردن گاز کربن دی اکسید موجب بهبود کیفیت پخت و بهبود تولیدات خواهد شد. توجه شود که فرق بی کربنات سدیم با جوش شیرین در نام و گرید آن ها بوده و جوش شیرین اغلب به عنوان گرید خوراکی بی کربنات سدیم شناخته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا