Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

انواع کافئین چیست و چه مصارفی دارد؟

کافئین از دسته ترکیبات محرک محسوب می‌شود. انواع کافئین به‌صورت طبیعی و مصنوعی وجود دارد. انواع کافئین طبیعی را می‌توان در چای، قهوه، کاکائو و… یافت. انواع کافئین مصنوعی نیز به روش های شیمیایی و صنعتی سنتز شده و در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از انواع کافئین موجب افزایش سطح هوشیاری شده و به همین دلیل است که اغلب افراد از ترکیبات حاوی انواع کافئین مانند چای و قهوه استفاده می‌کنند. برای خرید انواع محصولات حاوی کافئین می‌توان به فروشگاه های مواد غذایی مراجعه نمود. این محصولات را می‌توان از سایت های معتبر فروش نیز تهیه و مصرف نمود.

دلایل استفاده از انواع کافئین

امروزه مشغله زیاد موجب افزایش میزان استرس در بین افراد گشته است. بالا بودن میزان استرس در برخی افراد منجر به بی‌خوابی شبانه می شود. درنتیجه این افراد در روز بعد دچار کاهش تمرکز و یا خواب آلودگی می شوند. اغلب این افراد برای افزایش تمرکز و رفع خواب آلودگی به کاربرد انواع کافئین به صورت چای، قهوه، نسکافه روی می آورند.

مصرف انواع کافئین موجب افزایش میزان سطح هوشیاری شده و انجام امور روزانه را بهبود می بخشد. اما مصرف انواع کافئین در مقادیر زیاد می تواند مشکلاتی را مانند وابستگی ایجاد نماید. عوارض مصرف بالای انواع کافئین مضرات دیگری را نیز به دنبال دارد. ناراحتی معده و ایجاد اختلال در خواب از عوارض مصرف بالای مواد غذایی حاوی کافئین است.

انواع قرص کافئین

برخی از افراد با توجه به تشخیص پزشک، ممکن است از انواع قرص کافئین استفاده کنند. این قرص‌ها شامل انواع کافئین طبیعی یا عصاره کافئین در فرمولاسیون خود هستند. توجه شود که قرص کافئین شباهتی به پودر کافئین خالص نداشته و حالتی شل تر دارد. در مصرف انواع قرص کافئین دقت نموده و از زیاده روی در مصرف آن بپرهیزید.

انواع کافئین در قهوه

یکی از مشهورترین نوشیدنی های حاوی کافئین، قهوه است. انواع قهوه برای بدن تولید انرژی کرده و بر اساس تحقیقات به‌طور متوسط مردم در سراسر جهان ۲.۲۵ میلیارد فنجان قهوه می نوشند.

قهوه علاوه بر کافئین حاوی مواد مغذی دیگری نظیر منیزیم، پتاسیم، ویتامین B2 ،B3  و آنتی اکسیدان هاست. انواع قهوه از نوشیدنی های مورد علاقه ورزشکاران محسوب شده و می‌تواند تأثیر زیادی در عملکرد بهتر بدن ورزشکاران داشته باشد. با استفاده از انواع کافئین قهوه پیش از شروع ورزش، ورزشکاران می توانند بدن خود را جهت دریافت انرژی از ذخایر چربی آماده کنند. تاثیرات مثبت و منفی انواع کافئین قهوه با مقدار و زمان خوردن آن در ارتباط است. توصیه می شود از محصولات طبیعی به جای محصولات صنعتی استفاده شود.

انواع کافئین چای

یکی از نوشیدنی هایی است که به طور طبیعی کافئین دارد، چای است. چای نوشیدنی حاوی کافئینی است که بیشتر در کشورهای آسیایی و آسیای شرقی استفاده می شود. استفاده از چای سبب افزایش سطح انرژی و رفع احساس خواب آلودگی خواهد شد. بهتر زمان مصرف چای و نوشیدنی های دیگر حاوی انواع کافئین صبح است. به این ترتیب می‌توان روزی پر انرژی را آغاز نمود.

در صورتی که تمایل به مصرف چای با کافئین کم دارید، باید آن را به مدت ۲۰ دقیقه دم کرده و سپس دم کرده اولیه را دور بریزد. با این روش تا ۸۰ درصد کافئین موجود در چای کاهش خواهد یافت. توجه شود که مقادیر انواع کافئین موجود در انواع چای یکسان نیستند. میزان کافئینی که در چای سفید وجود دارد با چای سیاه متفاوت است.

انواع کافئین نوشابه

نوشابه از محصولاتی است که در تولید آن کافئین افزوده می شود. به طور متوسط در ۳۴۰ گرم از انواع نوشابه بین ۳۴ تا ۵۴ میلی گرم کافئین می توان یافت. البته در فرمولاسیون نوشابه های انرژی زا به میزان ۱۴۰ تا ۳۵۰ میلی گرم کافئین وجود دارد. برای خرید انواع محصولات حاوی کافئین می توان به صورت حضوری و غیر حضوری اقدام نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا