Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

فرق کارباپول و کربومر چیست؟

فرق کارباپول و کربومر در نوع پودری و ژله ای آن است. به طور کلی کربومر، همان کارباپول است که یک پلیمر اسید پلی اکریلیک است. کربومر به دلیل توانایی ویسکوزیته بالا برای تهیه ژل های شفاف و کرم های هیدروالکلی به کار برده می شود. همچنین کربومر دارای ویژگی های زیادی چون تثبیت کنندگی، غیرقطره ای بودن، شفاف کننده، توانایی تعلیق بالا در ژل های مو و … است. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به فرق کارباپول و کربومر و ویژگی های مختلف این ترکیب می پردازد.

کربومر چیست؟

پلی اکریلیک اسید یا کربومر، پلیمری مصنوعی با وزن مولکولی بالا است که در آیوپاک با نام پلی (۱-کربوکسی اتیلن) نام گذاری می شود. این ماده به صورت پودری سفید رنگ و کرکی است و گریدهای مختلفی دارد. کربومر یک الکترولیت آنیونی ضعیف بوده و میزان PH محلول، تعیین کننده درجه یونیزاسیون آن است. از خواص پلی اکریلیک اسید، مقاومت و پایداری در برابر حرارت بوده و این که ماده ای بی اثر، بی خطر و غیرحساسیت زا است. از مهمترین کاربردهای کربومر در ساخت محصولات مراقبت شخصی و داروها است.

نوع مایع کربومر، بی رنگ با بوی معین بوده و به راحتی می تواند در آب حل شود. پلی اکریلیک اسید در الکل، اتر و کلروفرم حل شده و تولید محلول پایداری می کند. توانایی برقراری پیوند میان کربومر و آلیل ساکاروز یا آلیل اریتریتول وجود دارد.

کربومر چیست؟
کربومر چیست؟

خواص کربومر

یکی از خاصیت های کربومر، تشکیل پلیمرهای آنیونی در محلول های آبی با PH خنثی است. در این فرایند، زنجیره های جانبی پلی اکریلیک اسید، با از دست دادن پروتون، بار منفی پیدا می کنند. در نتیجه کربومر نقش قوام دهنده و ژل کننده را در نتیجه جذب آب خواهد داشت. کربومر وقتی به صورت پودری است، کاتیون های مثبت متصل به پلی اکریلات دارد در صورتی که در شکل محلول، این کاتیون ها، جدا نیز می توانند باشند. وجود کاتیون های فلزی در پلیمرها، باعث جذب مقدار زیادی آب می شود.

تولید و ویژگی های کربومر

در بیان فرق کارباپول و کربومر می توان گفت که این دو همان پلی اکریلیک اسید هستند که از ترکیب مولکول های کوچکی به نام مونومر به دست می آیند. تولید این ماده با استفاده از مونومرهای اکریلیک اسید و پلی اتیلن ها است.

از مهمترین ویژگی های کربومرها می توان به جریان کوتاه، ظرفیت بالای معلق بودن، ویسکوزیته بالا، عامل ضخیم کننده، توانایی پراکنده شدن، شفاف بودن، توانایی حلالیت در چربی ها، قابلیت جذب آب و عامل نرم کننده و لطافت دهنده در محصولات آرایشی و بهداشتی اشاره داشت.

کربومر و محصولات مراقبت شخصی

با توجه به ویژگی هایی که در بالا گفته شد، استفاده از کربومر در محصولات مراقبت شخصی باعث حفظ رطوبت در این آن ها می شود. این ماده در ترکیب داروها و مواد آرایشی به عنوان غلظت دهنده، پراکنده ساز، تعلیق ساز و امولسیون کننده به کار برده می شود. این ماده به عنوان توزیع کننده مواد جامد نامحلول در مایع، مانع جدا شدن روغن و قطعات مایع در محلول ها می شود. پلی اکریلیک اسید در محصولات بهداشتی متنوعی چون کرم های ضد آفتاب، مرطوب کننده ها، شامپوها، محصولات ضد چروک، تمیز کننده ها، پوشک بچه، چسب ها، رزین های تبادل یونی، مواد شوینده و … به کار گرفته می شود.

فرق کارباپول و کربومر

بعد از این که کربومر پودری در حلال های خود مانند الکل و گلیسیرین حل می شود، ژلی شفاف را تشکیل می دهد. از این نوع ژل در ساخت ژل روان کننده چشم استفاده می شود. از این نوع ژل برای درمان خشکی چشم، درد و سوزش استفاده می شود. همچنین کربومر ژلی برای ساخت ژل مو، ژل های ضدعفونی کننده دست، ژل های آتش زا و … استفاده می شود.

از کربومر در تولید محصولات دندانپزشکی، صنایع حفاری نفت، صنعت فلزکاری، ترمیب روان کننده ها، تولید داروهای خوراکی به عنوان اتصال دهنده، امولسیفایر و عامل تثبیت کننده سوسپانسیون و … نیز به کار برده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا