Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

تفاوت پکتین با ژلاتین چیست؟

پکتین و ژلاتین ترکیباتی هستند که در صنایع غذایی کارایی ویژه‌ای دارند. از این ترکیبات جهت ایجاد بافت ژلاتینی در مواد غذایی مانند انواع ژله و مربا استفاده می‌شود. اما تفاوت پکتین با ژلاتین در منبع تولید آن ها نهفته است. پکتین ماده‌ای کاملا گیاهی بوده و در دیواره سلولی مرکبات وجود دارد. درمقابل ژلاتین محصولی حیوانی است. بنابراین بزرگ ترین تفاوت پکتین و ژلاتین را می‌توان به منابع تهیه آن‌ها نسبت داد. تفاوت پکتین با ژلاتین در استفاده از آن‌ها نیز دیده می‌شود. ژلاتین به دلیل داشتن منبع حیوانی توسط افراد وگان یا گیاهخوار استفاده نمی شود. قیمت پکتین و ژلاتین نیز با یکدیگر متفاوت بوده و تحت تاثیر برند تجاری محصول قرار دارد. برای خرید پکتین و ژلاتین به سایت ها و مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

تفاوت پکتین با ژلاتین

استفاده از ژلاتین نسبت به پکتین متداول تر است. کاربرد هر دوی این ترکیبات موجب ایجاد بافت ژلاتینی مشابهی در مواد غذایی می شوند. اما تفاوت ژلاتین و پکتین در نحوه تولید و منبع آن‌ها وجود دارد. ژلاتین محصولی حیوانی بوده که از کلاژن تهیه می‌گردد. اما پکتین منشا گیاهی داشته و برای استفاده گیاهخواران مناسب است.

تفاوت پکتین با ژلاتین در استفاده

پکتین را می‌توان در تولید مربا، ژله و انواع مارمالاد استفاده نمود. این ماده در هنگام پخت با شکر حالت ژلاتینی در محصول ایجاد خواهد نمود. از پکتین در تهیه تارت هایی که به بافت محکم و ژله ای نیاز دارند نیز استفاده می شود.

پكتين در ساخت بعضی از انواع داروها نيز مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما مقدار استفاده از پکتین نسبت به استفاده در دسر ها بسیار کمتر است.

ژلاتین نیز ماده ای پروتئینی است و از کلاژن موجود در بدن حیوانات تهیه می شود. ژلاتین موجب افزایش خاصیت چسبندگی در محصولاتی همچون مربا، ژله، آب نبات ها و… می گردد. این ماده بدون طعم بوده و ترکیبی بی رنگ است. انواع ژلاتین به صورت پودر یا صفحه ورقه ای قابل تهیه است. بنابراین تفاوت پکتین با ژلاتین و انتخاب آن ها به نوع استفاده مرتبط بوده و ژلاتین در غذاهایی با برچسب گیاهی نمی تواند استفاده شود. زیرا منشا حیوانی دارد.

تفاوت پکتین با ژلاتین در منبع

پکتین محصولی گیاهی است. پکتین را در طیف گسترده ای از میوه ها و سبزیجات می توان یافت. توجه شود که پکتین به هیچ وجه حیوانی نیست. پکتین از میوه واقعی ساخته شده و تمام انواع خشک و مایع آن به طور کامل از گیاهان تهیه می شوند. توجه شود که مقدار پکتین موجود در میوه ها و سبزیجات با یکدیگر متفاوت است. میوه های سفت تر از سطح پکتین بالایی برخوردارند، اما میوه های ترش سطح پکتین پایین تری دارند. میوه های رسیده نسبت به میوه های نارس دارای پکتین کمتری هستند.

منبع ژلاتین حیوانی است. ژلاتین از پوست، استخوان و بافت های پیوندی حیوانات حاصل می آید. ژلاتین با پختن و یا ذوب نمودن کلاژن حاصل می آید. یکی از بهترین راه‌ها  جهت مصرف اسیدهای آمینه ضروری کلاژن، مصرف ژلاتین است. با توجه به مطالب بالا تفاوت پکتین با ژلاتین در منابع آن‌ها مشخص می‌شود. البته قیمت پکتین و ژلاتین نیز در بازار متفاوت است.

تفاوت پکتین با ژلاتین در نحوه مصرف

پکتین به صورت مایع و پودری قابل تهیه بوده و این محصول قابل حل در آب سرد است. پکتین جهت ژل شدن به مواد دیگری مانند مواد قندی یا کلسیم نیازمند است. جهت اطلاع از قیمت پکتین به سایت های معتبر مراجعه نمایید.

پودر ژلاتین را تنها در آب داغ می‌توان حل نمود و در آب داغ ژل مانند می‌شود. کاربرد ژلاتین موجب تقویت غضروف‌ها، بافت ها و بهبود قابلیت ارتجاعی می ‌گردد. بنابراین تفاوت پکتین با ژلاتین در نحوه مصرف آن ها نیز دیده می ‌شود.

تفاوت پکتین با ژلاتین در تولید

پکتین به‌ صورت مایع یا پودری تولید می شود. اما ژلاتین به صورت پودری و ورقه ای یافته می شود. ورقه های نازک و باریک ژلاتین بسیار کارایی دارند. زیرا این ورقه ها به آرامی حل شده و طعمی خالص تر و شکلی واضح تر به محصول می بخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا