Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

اریترومایسین چیست؟ – نحوه مصرف و عوارض آن

اریترومایسین یک آنتی بیوتیک برای درمان بسیاری از عفونت های باکتریایی مانند عفونت دستگاه تنفسی، عفونت های پوستی، بیماری التهابی لگن و سیفلیس تجویز می شود. اریترومایسین یکی از مواد شیمیایی آزمایشگاهی بوده و داروی مناسب در درمان عفونت های باکتریایی است. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به کاربرد اریترومایسین و عوارض آن می پردازیم.

اریترومایسین چیست؟

اریترومایسین آنتی بیوتیکی ماکرولیدی با فرمول مولکولی C۱۳H۳۷O۶۷N بوده و علاوه بر درمان، در پیشگیری از عفونت برخی از باکتری ها نیز مفید است. باید توجه داشت که این آنتی بیوتیک، بر عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا تاثیری ندارد.

به طور کل، ماکرولیدها منجر به متوقف کردن رشد باکتری ها از طریق مهار سنتز پروتئین های آن می شوند. بدین ترتیب که این آنتی بیوتیک به دیواره سلولی باکتری ها نفوذ کرده و با اتصال به ریبوزوم ها، مانع سنتز پروتئین می شوند. تاثیر این ترکیب روی ارگانیسم های دارای تقسیم سلولی فعال است. ماکرولیدها مانند پنی سیلین ها رفتار کرده و تاثیر آن ها روی باکتری های گرم مثبت و تا حدی باکتری های گرم منفی است. اثرپذیری ماکرولیدها روی کلامیدها، اسپیروکت ها، ریکتزیا و مایکوپلاسما است.

اریترومایسین چیست؟
اریترومایسین چیست؟

برای خرید اریترومایسین و مواد شیمیایی آزمایشگاهی بهتر است، مراکز فروش مواد شیمیایی معتبر و داروخانه های معتبر را انتخاب کرد.

چگونگی مصرف اریترومایسین

استفاده از هر آنتی بیوتیکی در مواقعی که نیاز نیست، موجب تاثیر کم آن در مواقعی باشد که بدن نیاز به مصرف آن ها دارد. اریترومایسین دارویی خوراکی بوده و قبل از وعده غذایی تجویز می شود. زیرا با معده خالی، جذب آن بهتر بوده ولی در صورت تهوع، می توان همراه با غذا مصرف کرد. میزان و مدت مصرف این دارو، با توجه به وضعیت بیمار و جوابدهی بدن او تجویز شده و در کودکان با توجه به وزن خواهد بود.

برای این که میزان این دارو در بدن ثابت بماند، بهتر است در ساعات مشخصی آن را مصرف کنید. مدت زمان مصرف نیز باید تا زمانی که پزشک تجویز کرده ادامه پیدا کند، حتی اگر علایم عفونت در شما از بین رفته باشد. زیرا در صورت قطع این دارو در طول زمان درمان، رشد عفونت باکتریایی اتفاق افتاده و حال بیمار بدتر می شود.

عوارض اریترومایسین

از عوارض مصرف داروهای آنتی بیوتیکی چون اریترومایسین، می توان به درد شکم، اسهال، ضعف، استفراغ و کاهش اشتها اشاره داشت. در صورت مدام شدن عوارض گفته شده، باید با پزشک معالج تماس حاصل کرد. در زمان تجویزه این دارو برای بیماری شما، فواید آن بیشتر از عوارض آن خواهد بود. گزارش ها حاکی از آن است که بسیاری از افراد مصرف کننده، این عوارض را تجربه نمی کنند.

اما بروز برخی از عوارض نادر و جدی، می تواند خطرناک بوده و نیاز به مشورت با پزشک و قطع دارو باشد. از جمله این عوارض، تغییرات شنوایی، مشکلات بینایی، تاری دید، مشکلات کبدی مانند زردی چشم یا پوست و تهوع و استفراغ، تپش قلب ناگهانی، بی حالی شدید و غش کردن هستند.

اگر مصرف این دارو برای دوره های طولانی ادامه پیدا کند، ترشحات دهانی و یا عفونت های مخمری را سبب می شود.

موارد احتیاطی استفاده از اریترومایسین

یکی از مواردی که در مصرف اریترومایسین باید توجه داشت، عدم حساسیت به این دارو و آنتی بیوتیک هایی چون آزیترومایسین و کلاریترومایسین است. ممکن است در ترکیب این دارو، ترکیبات غیرفعالی باشد که موجب حساسیت و آلرژی شوند.

همچنین در صورت داشتن سابقه بیماری هایی چون مشکلات کبدی، مشکلات کلیه و بیماری های بافت عضلانی، با پزشک خود مشورت کنید. این دارو ممکن است در واکشن های باکتریایی مانند واکسن تیفوئید، مشکلاتی را ایجاد کند. بهتر است در زمان مصرف این دارو، واکسیناسیون انجام ندهید.

یکی از مشکلات هر دارویی، تداخلات دارویی است. از جمله داروهایی که با داروی مورد بحث در این مقاله تداخل دارند، کلیندامایسین و دیگوکسین است.

کلیه داروها در آزمایشگاه ها تولید شده و مواد شیمیایی آزمایشگاهی سنتز می شوند تا بر اساس فواید خود مورد استفاده قرار گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا