Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

سینوزیت مزمن چیست| درمان فوری سینوزیت مزمن با گیاهان دارویی

سینوزیت مزمن یک اصطلاح پزشکی برای عفونت های مکرر سینوسی است. این وضعیت زمانی رخ می دهد که حفره های اطراف مجاری بینی متورم و ملتهب شوند. عفونت‌ های حاد سینوسی معمولا همراه با سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر بیماری های مسری رخ می ‌دهند. اما این بیماری زمانی مزمن در نظر گرفته می ‌شود که حداقل ۳ ماه طول بکشد و با درمان ‌های استاندارد بهبودی نداشته باشد.

میلیون ها نفر در سراسر دنیا به سینوزیت مزمن مبتلا هستند. این بیماری می تواند علائم آزاردهنده و ناراحت کننده ای برای فرد ایجاد کند، اما خبر خوب این است که با مراقبت خاص علائم سینوزیت مزمن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک به علل سینوزیت مزمن و نحوه درمان موثر آن می پردازیم لطفا همراه ما باشید.

سینوزیت مزمن چیست؟

سینوس ها فضاهای پر از هوا هستند که در پشت پیشانی، بینی، گونه ها و بین چشمان شما قرار دارند. هر حفره سینوسی دارای یک دهانه کوچک است که اجازه می دهد مخاط به داخل مجرای بینی تخلیه شود. اما زمانی که پوشش یک یا چند حفره سینوسی با شرایطی به نام سینوزیت ملتهب می شود، تورم و افزایش تولید مخاط مانع از تخلیه طبیعی می شود. سینوزیت به عنوان عفونت سینوسی نیز شناخته می شود.

سینوزیت حاد ممکن است توسط یک ویروس یا باکتری ایجاد شود، شروع سریعی دارد و چهار هفته یا کمتر طول می کشد. اگر ۴ بار یا بیشتر در سال عود کند به آن سینوزیت حاد راجعه می گویند. سینوزیت مزمن شامل علائمی است که برای ۱۲ هفته یا بیشتر باقی می مانند.

علت سینوزیت مزمن

دلایل زیادی برای التهاب مزمن سینوس وجود دارد، اما شایع ترین علل عبارتند از:

  • آلرژی: آلرژی فصلی یکی از علل شایع التهاب و انسداد در سینوس ها است.
  • عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی: سرماخوردگی، آنفولانزا و سایر عفونت ها می توانند باعث التهاب در سینوس ها شوند.
  • انحراف تیغه بینی: وقتی دیواره بین سوراخ های بینی کج یا شکل غیرعادی دارد، ممکن است انسداد ایجاد شود.
  • پولیپ بینی: پولیپ به عنوان رشد بافت داخل مجرای بینی می تواند سینوس ها را پر یا مسدود کند.
  • سایر شرایط پزشکی: برخی از شرایط سلامتی می توانند به سینوزیت مزمن کمک کنند، مانند GERD، فیبروز کیستیک، HIV و اختلال عملکرد سیستم ایمنی.

پزشک می تواند به شناسایی علت سینوزیت مزمن به یک استراتژی درمانی موثرتر کمک کند.

علت سینوزیت مزمن
علت سینوزیت مزمن

علائم سینوزیت مزمن

افرادی که از سینوزیت مزمن رنج می برند به طور کلی تخلیه بینی ضعیفی را تجربه می کنند. معمولا مخاط در داخل مجرای بینی آنها تجمع می یابد که منجر به مشکل در تنفس، درد صورت و فشار صورت می شود. علائم بین بیماران متفاوت است، اما متخصصان به طور کلی علائم زیر را مشاهده می کنند:

  • ترشحات غلیظ بینی که ممکن است تغییر رنگ داده و از طریق بینی و یا پشت گلو تخلیه شود.
  • احتقان دائمی بینی
  • درد یا حساسیت در اطراف بینی، گونه ها، پیشانی، چشم ها و گوش ها
  • کاهش تشخیص طعم و بو
  • گرفتگی بینی
  • سرفه هایی که معمولا در شب بدتر می شوند
  • گلو درد
  • درد در فک یا دندان
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • حالت تهوع

برای تشخیص سینوزیت مزمن، باید حداقل دو مورد از علائم وجود داشته باشد.

ریسک فاکتورهای سینوزیت مزمن

برخی از عوامل خطر برای التهاب مزمن سینوس عبارتند از:

  • سابقه آسم
  • تب یونجه یا آلرژی شدید
  • قرار گرفتن منظم در معرض آلاینده ها و دود سیگار
  • حساسیت به آسپرین
  • اختلالات سیستم ایمنی

درمان سینوزیت مزمن

بسیاری از گزینه های درمانی موثر وجود دارد که می تواند به طور قابل توجهی التهاب مزمن سینوس را کاهش دهد. اینها شامل:

شستشوی بینی

استفاده از محلول نمکی در بینی می تواند به حذف محرک هایی که باعث التهاب می شوند کمک کند.

اسپری های کورتیکواستروئیدی

اسپری های بینی با استروئیدها می توانند به کاهش یا پیشگیری از التهاب کمک کنند و اغلب در ترکیب با شستشوی بینی استفاده می شوند.

داروهای کورتیکواستروئیدی و تزریقی

اینها می توانند به کاهش التهاب شدید کمک کنند، به خصوص زمانی که پولیپ بینی علت اصلی التهاب باشد.

حساسیت زدایی به آسپرین

اگر حساسیت به آسپرین علت التهاب سینوس باشد و شما باید آن را برای یک بیماری مصرف کنید، متخصصان آلرژی ممکن است درمان حساسیت زدایی را برای به حداقل رساندن علائم شما توصیه کنند.

آنتی بیوتیک ها

برخی از موارد سینوزیت مزمن نتیجه عفونت های باکتریایی درمان نشده است که با آنتی بیوتیک های موجود درمان می شود.

تغییرات سبک زندگی

پزشک ممکن است تغییرات سبک زندگی را برای کمک به شما توصیه کند. اینها ممکن است شامل استراحت کافی، نوشیدن مایعات فراوان، بخار، کمپرس گرم، بالا بردن سر در هنگام خواب، و اجتناب از کافئین و سایر نوشیدنی‌ های دهیدراته کننده باشد.

درمان سینوزیت مزمن
درمان سینوزیت مزمن

 قویترین آنتی بیوتیک برای سینوزیت مزمن

خط اول درمان التهاب مزمن سینوس آموکسی سیلین- کلاوولانات به مدت ۵-۷ روز است. داکسی سایکلین یا فلوروکینولون تنفسی (لووفلوکساسین، موکسی فلوکساسین) جایگزین های قابل قبولی در بیماران مبتلا به آلرژی به پنی سیلین هستند.

قوی ترین داروی سینوزیت

پزشکان برای شروع درمان باید علت عفونت سینوس را تعیین کنند. در مورد عفونت باکتریایی، درمان با آنتی بیوتیک ها روش رایج مورد استفاده است. اگر آلرژی باعث سینوزیت مزمن شود، ایمونوتراپی لازم است. با این حال، در موارد شدید که التهاب مزمن سینوس به داروها مقاوم است، دیگر اشکال درمان مانند جراحی ضروری می‌ شوند.

درمان گیاهی سینوزیت مزمن

تعدادی از گیاهان با خواص ضد درد، ضد التهابی و ضد احتقان وجود دارد که می تواند انسداد سینوس را کاهش دهد. گیاهان دیگر می توانند حفره های ملتهب را تسکین دهند، مخاط اضافی را خشک کنند و از سیستم ایمنی بدن حمایت کنند. گیاهان دارویی می توانند مناسب ترین روش برای مقابله با علائم فعلی و احتمالا هدف قرار دادن علل زمینه ای باشند.

استنشاق بخار با روغن‌ های ضروری مانند اکالیپتوس می‌ تواند تسکین کوتاه‌ مدتی را به همراه داشته باشد. برخی افراد متوجه می شوند که دوش آب گرم یا حمام آب گرم همراه با این روغن ها تسکین مشابهی را ارائه می دهد.

مواد تند مانند خردل، فلفل تند، کاری، ترب کوهی و ماسالا در غذای فرد ممکن است به پاکسازی سینوس ها کمک کند. اگر ادویه جات دوست دارید، به اضافه کردن طعم های گرم به غذای خود فکر کنید تا ورودی های بینی شما باز شود.

درمان سینوزیت مزمن با طب سنتی

زردچوبه و ریشه زنجبیل

زردچوبه یک ادویه معطر عالی است که در بیشتر غذاهای هندی و خاورمیانه یافت می شود. زردچوبه نه تنها حاوی کورکومین آرام بخش و ضد التهاب است، بلکه یک آنتی اکسیدان نیز هست. هنگامی که با زنجبیل داغ مخلوط شده و با چای داغ مصرف شود، این مخلوط می تواند مایع اضافی را از قسمت های گرفتگی بینی خارج کند، فشار سینوسی را کاهش دهد و احساس بهتری به شما بدهد.

سرکه سیب

 سرکه سیب نه تنها در از بین بردن مشکلات سینوسی مفید است بلکه می توان از آن برای مشکلات مختلف پوست و مو استفاده کرد. کاری که اساسا برای عفونت سینوس انجام می دهد این است که بینی را پاک می کند تا مخاط به سرعت خارج شود.

تخلیه سینوزیت

در موارد شدید، زمانی که درمان های دیگر به طور موثری کار نمی کنند، ممکن است جراحی توصیه شود. دو گزینه جراحی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. جراحی آندوسکوپی سینوس، پولیپ های بینی یا تجمع بافتی را که راه های سینوس را مسدود می کنند، از بین می برد.

روش OPEN ممکن است یک راه حل جراحی جایگزین باشد که در آن پزشک سینوس های شما را با یک بالون باز باد می کند تا بافت را منبسط کرده و فشار را کاهش دهد. هنگامی که همه چیز منبسط شد و تخلیه شد، بالون خالی می شود و خارج می شود. این یک روش یک روزه با بی حسی موضعی و زمان بهبودی کوتاه است.

درمان گیاهی سینوزیت مزمن
درمان گیاهی سینوزیت مزمن

درمان خانگی سینوزیت

اگر احساس ناراحتی می کنید و نفس کشیدن در خانه برایتان دشوار است، این درمان ها ممکن است کمی تسکین دهند:

استنشاق بخار

هوای گرم و مرطوب ممکن است تنفس شما را بهبود بخشد و به تخلیه مخاط کمک کند. می توانید این کار را با قرار دادن آب داغ در یک کاسه و خم شدن روی آن با حوله ای روی سر خود انجام دهید تا بخار را تا زمانی که می توانید تحمل کنید، معمولا حدود ۳۰ ثانیه در هر بار استنشاق کنید. از طرف دیگر، می توانید در و پنجره های حمام خود را ببندید و حمام آب گرم بگیرید. برای چند دقیقه در حمام بمانید تا بخار را استنشاق کنید.

از مرطوب کننده استفاده کنید

استفاده از دستگاه مرطوب کننده در خانه نیز می تواند به هوا رطوبت اضافه کند و به رفع گرفتگی و سایر علائم کمک کند.

کمپرس گرم را امتحان کنید

قرار دادن کمپرس گرم روی بینی و صورت ممکن است باعث شود کمی تسکین پیدا کنید. می توانید با فرو بردن یک حوله تمیز در آب گرم، فشار دادن آن برای خارج شدن مایع اضافی و نگه داشتن آن روی صورت خود تا زمانی که دیگر گرم نباشد، کمپرس درست کنید.

مایعات زیاد بنوشید

نوشیدنی های گرم مانند آب گرم، آب لیمو یا چای گیاهی می توانند تنفس شما را بهبود بخشند و شما را هیدراته نگه دارد. کارشناسان توصیه می کنند که زنان حدود ۹۱ اونس مایعات در روز و مردان حدود ۱۲۵ اونس مایعات بنوشند. بهتر است از نوشیدنی های الکلی یا کافئین دار خودداری کنید، زیرا این نوشیدنی ها می توانند هیدراته ماندن را سخت تر کنند.

سوپ های تند بخورید

تحقیقات قدیمی نشان می دهد که سوپ مرغ ممکن است به کاهش التهاب کمک کند. این ممکن است به این دلیل باشد که گیاهان و ادویه‌ هایی که برای تهیه سوپ مرغ استفاده می ‌شوند حاوی آنتی اکسیدان‌ ها و عوامل ضد التهابی هستند که به شما کمک می‌کنند احساس بهتری داشته باشید. ادویه هایی مانند میخک، سیر، فلفل سیاه، گشنیز و زنجبیل نیز اثرات ضد التهابی ثابت شده ای دارند.

میوه ها و سبزیجات بخورید

میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی به نام پلی فنول ها ممکن است به تسکین التهاب کمک کنند. به عنوان مثال می توان به انگور، انواع توت ها، کلم بروکلی، پیاز، کلم قرمز، پرتقال و لیمو اشاره کرد. پزشکان به بزرگسالان توصیه می کنند که هر روز حدود پنج فنجان میوه و سبزیجات بخورند.

استراحت و خواب کافی داشته باشید

خواب به بهبود شما کمک می کند. متخصصان توصیه می کنند که هر شب هفت تا نه ساعت بخوابید – اما اگر در هنگام بیماری بیشتر می خوابید نگران نباشید.

جدیدترین درمان سینوزیت
جدیدترین درمان سینوزیت

عوارض درمان نکردن سینوزیت مزمن

اگرچه سینوزیت مزمن به خودی خود عارضه کشنده ای ندارد، اما اگر عفونت درمان نشود، می تواند به مغز سرایت کند و باعث مننژیت شود که می تواند کشنده باشد. توجه داشته باشید که کودکان بیشتر از بزرگسالان مستعد ابتلا به التهاب مزمن سینوس هستند.

جدیدترین درمان سینوزیت

درمان التهاب مزمن سینوس بر تعدیل عوامل محرک (عوامل خطر)، کاهش التهاب و درمان عفونت متمرکز است. اگر از این بیماری رنج می برید، نگران نباشید و برای درمان به بهترین پزشکان گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. آنها مجهز به آخرین فناوری ها و پیشرفته ترین درمان های گوش و حلق و بینی هستند.

برای آن دسته از بیمارانی که مدیریت پزشکی بر روی آنها بی فایده بود، یک جراحی آندوسکوپی سینوس عملکردی (FESS) می تواند مفید باشد. در موارد شدید، جراحی می تواند کمکی به مدیریت پزشکی باشد. هدف اصلی پاک کردن انسداد، بازگرداندن مجاری و تهویه سینوس ها برای تسهیل تنفس است.

تکنیک اخیر اتساع کاتتر بالونی سینوس پارانازال اوستیا است. یک بالون کوچک از طریق سوراخ بینی به داخل سینوس مسدود شده فشار داده می شود و باد می شود تا انسداد برطرف شود و تخلیه سینوس امکان پذیر شود.

پیشگیری از سینوزیت مزمن

این نکات می تواند به کاهش خطر سینوزیت مزمن کمک کند:

بهداشت را رعایت کنید: شستن صحیح دست ها و استفاده از ضدعفونی کننده های دست می تواند تعداد میکروب هایی را که به صورت و بینی شما منتقل می شوند را کاهش دهد.

از گذراندن وقت با افرادی که سرماخوردگی یا آبریزش بینی دارند خودداری کنید: سرماخوردگی مسری است و از آنجایی که می تواند سینوس های شما را ملتهب کند و منجر به التهاب مزمن سینوس شود، سعی کنید از افرادی که بیمار هستند فاصله بگیرید – یا از ماسک استفاده کنید و آنها را نیز تشویق به استفاده از ماسک کنید.

واکسینه شوید: واکسینه شدن در برابر ویروس‌های تنفسی مانند آنفولانزا، ذات ‌الریه و کووید-۱۹ می‌ تواند خطر ابتلا به سینوزیت ویروسی را در این شرایط کاهش دهد. البته در صورت ابتلا به این بیماری‌ ها، خطر ابتلا به علائم شدید را کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا