Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس اکالیپتوس چیست و چه خواصی دارد؟

اسانس از برگ و گل های تازه به وسیله تقطیر با بخار آب به دست می آید. بازدهی آن از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم اسانس براي هر ۱۰۰کیلو گرم برگ تازه است. این اسانس ناپایدار و فرار است . رنگ آن از بیرنگ تا رنگ زرد بسیار روشن است. بوی قوی دارد و عطر مخصوصی دارد که در ابتدا خنک کننده ولی تدریجا سوزاننده می شود.

درختان اکالیپتوس بومی استرالیا هستند و غذای اصلی خرس کوآلاها و دیگر حیوانات وحشی هستند. اما امروزه اوکالیپتوس به دلیل خواص دارویی آن بسیار محبوب شده است که به طور کلی در همه جای جهان رشد می کند. قدرت ترمیم درخت اکالیپتوس از اسانس اوکالیپتوس حاصل می شود که می تواند از برگ های آن به دست آید.

برگ های اکالیپتوس هنگام خشک شدن، یک روغن ضروری و اساسی تولید می کنند, اگر به خوبی استخراج و رقیق شود, از ارزش زیادی برخوردار است. استفاده های بی شمار و مزایای زیادی دارد.

اسانس اکالیپتوس چیست؟

اسانس اوکالیپتوس یک اسانس استخراج شده از برگ درخت اوکالیپتوس است. با توجه به خواص ضد باکتری و آنتی اکسیدانی، آن را به عنوان یک دارو برای درمان اشکال مختلف بیماری ها استفاده می کنند، از جمله تسکین علائم آنفولانزا و سرما خوردگی، تسکین سرفه، رفع درد به کار می رود.

استخراج اسانس اکالیپتوس

این اسانس از برگ های تازه یا تا حدی خشک شده و شاخه های جوان به دست می آید.

خواص اسانس اکالیپتوس

  • ضد میکروب
  • محرک سیستم ایمنی
  • ضددرد و ضد التهاب
  • ضد روماتوئید (گرفتگی عضله، آرتریت، روماتیسم، نقرس)
  • خلط آور و گشاینده مجاری تنفسی (درمان آسم، سرماخوردگی، تب و عفونتهای سینه، برونشیت، نزله، سینوزیت)
  • ضد انعقاد
  • دافع حشرات و کنه (این مادهجای نیش حشرات را تسکین می‌دهد)
  • درمان آکنه
  • مناسب برای پوست چرب
اسانس اکالیپتوس چیست و چه خواصی دارد؟
اسانس اکالیپتوس چیست و چه خواصی دارد؟

 تسکین سرفه و گرفتگی بینی

اوکالیپتوس دارا یک ماده فعال است و از داروهای معروف بدن نسخه است که برای از بین بردن گرفتگی بینی به دلیل سرماخوردگی یا آنفولانزا استفاده می شود. افراد همچنین می توانند با قرار دادن این اسانس در ظرفی از آب گرم و سپس استنشاق بخارها در حالی که سرشان با حوله پوشیده شده است، از خواص آن بهره مند شوند.

به علاوه اسانس اوکالیپتوس حاوی جزء معطر شناخته شده به نام سینئول یا اوکالیپتول است. ترکیب سینئول دارای خواص موکولیتیک، برونکودیلاتور و ضد التهاب است، و مانند یک عامل خلط آور رفتار می کند. اضافه کردن چند قطره از روغن اوکالیپتوس به پخش کننده اسانس می تواند  به تسکین سرفه کمک کند.

تنفس روغن اوکالیپتوس در بخار، شل شدن مخاط قفسه سینه کمک می کند تا بدون مشکل تخلیه شود.سینئول همچنین حاوی آنتی اکسیدان است که می توانند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کنند.

داروی دفع کننده حشرات

 اسانس اوکالیپتوس به عنوان دفع کننده حشرات عمل می کند. پشه ها و حشرات گزنده  حامل ویروس زیکا، مالاریا، تب دنگ و بیماری های دیگر است که می تواند برای سلامتی  شما مضر باشد. در نتیجه، متوقف کردن حملات آن ها بهترین  دفاع شماست.

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری (CDC) ، استفاده از ترکیبات دفع کننده حشرات که دارای اسانس اکالیپتوس لیمو به عنوان یک ماده فعال هستند. یک راه امن و موثر برای محافظت از شما و خانواده تان از پشه ها و یا حشرات دیگر است.اگردنبال یک دفع کننده طبیعی هستید که عاری از مواد شيميايي باشد؟ از اسانس اوکالیپتوس غافل نشوید. این ماده معطردفع کننده  بیدها، پروانه ها، جوندگان، سوسک ها و پشه ها است.

مفید برای پوست

اسانس اوکالیپتوس دارای خواص ضد باکتری، ضد قارچی و ضد ویروسی است. دارچین که از اجزای اصلی اسانس اوکالیپتوس است و خواص ضد باکتری آن شناخته شده است و برای تمیز کردن و ضد عفونی کردن آلودگی ها پوستی مفید است.

نتیجه آن داشتن  پوستی سالم تر از همیشه است. خواص ضد  التهاب وتسکین دهنده درد آن به همراه احساس خنک کننده طبیعی آن، این روغن را برای از بین بردن آفتاب سوختگی دردناک مناسب می کند. این اسانس علاوه بر محافظت پوست از مشکلات پوستی جلوگیری می کند. یک بطری اسپری با آب تصفیه کننده پر کنید.

چهار قطره از روغن اوکالیپتوس و ۱ قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا, به عنوان یک امولسیفر طبیعی و گیاهی به آن اضافه کنید. عمل می کند. خوب تکان بخورید و روی پوست اسپری کنید تا تسکین پیدا کند.

اسانس اکالیپتوس برای تقویت مو

از مزایای استفاده از اسانس اوکالیپتوس باعث تقویت سلامتی مو می شود و پوست سر را تحریک می کند ورشد مو را افزایش می دهد ، برای استفاد ه از آن ۱ قطره به شامپوی خود اضافه کنید. اکالیپتوسخ اصیت ضد قارچی دارد و با قارچ مبارزه می کند. برای استفاد ه از خواص آن، ۴ قطره از اسانس اوکالیپتوس با یک تا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل ترکیب کنید، سپس آن را روی پوست سر ماساژ دهید و بعد از بیست دقیقه آن را با آب شست و شو دهید.

خاصیت ضد التهابی اکالیپتوس

اوکالیپتوس به درمان درد به دلیل مزایای ضد التهابی معروف است، ممکن است بپرسید که آیا بافت عضلانی شما پس از گرفتگی درد دارد یا اینکه به دلیل ورزش های دیگر تحت تأثیر درد مزمن قرار گرفته است. مخلوط یک یا دو قطره با استفاده از روغن حامل (از جمله روغن نارگیل، آرگان ) بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی:

این اسانس از Eucalyptus globulus از خانواده Myrtaceae به دست می آید. از این اسانس در آروماتراپی برای تقویت تمرکز و پاکسازی ذهن استفاده می شود.  این اسانس باعث کاهش تورم در غشاهای مخاط. در مبارزه با بیماری های ت تنفسی،  روماتیسم، سردرد و خستگی عصبی، مبارزه با التهاب و عضلات درد،بسیار کاربرد است، و همچنین باعث بهبود زخم و فرسایش پوست می شود.

برای مطالعه بیشتر:

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا