Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دمنوش گیاهی اکالیپتوس چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی اکالیپتوس (Eucalyptus) یک داروی قدیمی شناخته شده برای مشکلات تنفسی است. این دمنوش گیاهی دارای خواص بسیار زیادی برای سلامتی است و از برگ های درخت اکالیپتوس تهیه می شود. این دمنوش گیاهی در طول تاریخ بخشی از طب سنتی بوده است و امروزه نیز در سراسر جهان بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین مزایای دمنوش گیاهی اکالیپتوس برای سلامتی ممکن است شامل توانایی آن در تقویت سلامت تنفسی، تقویت سیستم ایمنی بدن، محافظت از سلامت پوست، کاهش استرس و اضطراب، کاهش قند خون، از بین بردن التهاب و مبارزه با عفونت های باکتریایی باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

درخت اکالیپتوس

درخت اکالیپتوس با نام علمی eucalyptus globulus در جهان شناخته می شود و درخت بلندی است که بومی استرالیا و دیگر مناطق اقیانوسیه است.امروزه این درخت در بسیاری از نقاط دیگر جهان به عنوان روش احیای مجدد جنگل رشد و پرورش داده می شود زیرا این درخت بسیار سریع رشد می کند.

انواع مختلفی از درخت اکالیپتوس در جهان وجود دارد. برخی از آنها بزرگتر از یک درختچه نیستند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به بیش از ۶۰ متر ارتفاع برسند. بنابراین درختان بسیار بزرگی محسوب می شوند.

گونه خاصی از درخت اکالیپتوس به عنوان “درخت صمغ آبی” یا “درخت تب استرالیا” نامیده می شود. مورد اول به رنگ برگ ها و شیره ای که از پوست آن خارج می شود اشاره می کند، در حالی که مورد دوم به طبیعت درمانی ضد میکروبی و ضد باکتریایی مزایای آن اشاره دارد.

عنصر اصلی این گونه درخت ها برگ های سبز مایل به خاکستری آن است. این برگ ها بزرگ، ضخیم و چرمی هستند و دارای ظاهری نیزه ای شکل هستند. وقتی برگ ها خرد می شوند، عطر و روغن قوی تولید می کنند که ممکن است برای مصارف زیادی استخراج شود. برگ ها این درخت جمع آوری شده و خشک می شوند تا از آنها یک فنجان دمنوش شفابخش تهیه شود.

این گیاه مفید هزاران سال توسط مردم بومی مورد استفاده قرار گرفته است. تصور می شود که بومیان استرالیا اولین افرادی هستند که از برگ های درخت اکالیپتوس به صورت دارویی استفاده کردند. در حقیقت این درخت تا قرن ۱۸ به بقیه جهان معرفی نشد و در  قرن ۱۹ در مقیاس وسیع در سراسر اروپا و آسیا کاشته شد.

دمنوش گیاهی اکالیپتوس چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن
دمنوش گیاهی اکالیپتوس چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن

تاریخچه دمنوش گیاهی اکالیپتوس :

اولین افرادی که از دمنوش اکالیپتوس برای کاهش تب استفاده کردند، بومیان استرالیا بودند. این گیاه در قرن ۱۸ توسط گیاه شناس معروف به نام کوک در سفر به قاره استرالیا به بقیه جهان معرفی شد. اکالیپتوس به سرعت توسط داروهای سنتی چینی و آیورودا پذیرفته شد و در قرن ۱۹ کاشت آن در اروپا آغاز شد. در آغاز قرن بیستم مزارع بزرگی از درخت اکالیپتوس در بسیاری از کشورها پرورش داده شد.

رشد سریع این درختان نه تنها به جنگل کاری مناطق وسیعی از زمین کمک کرد، بلکه به صنایع رو به رشد از جمله صنایع چوب، ذغال، محصولات بهداشتی و لوازم آرایشی کمک کرد. متأسفانه، در برخی از کشورها مانند پرتغال و اسپانیا، درخت اکالیپتوس بسیار آسیب رسان بوده است. این درخت مقادیر زیادی آب و مواد مغذی را از خاک می مکد و برای بسیاری دیگر از درختان مضر است.

امروزه برگ های درخت اکالیپتوس به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا به عنوان دمنوش، رایحه درمانی و حتی تهیه آب نبات مخصوص سرفه مورد استفاده قرار می گیرند. از شهد تولید شده توسط گل های اکالیپتوس، با استفاده از زنبور عسل می توان عسل با کیفیت بالای تهیه کرد. از برگ های این درخت برای خوشبو کردن لباس و خانه نیز استفاده می شود. از عصاره برگ های این درخت برای تولید محصولاتی همچون مواد شوینده، دهانشویه، خمیردندان و بسیاری دیگر از موارد استفاده می شود.

فواید و مزایایی دمنوش اکالیپتوس :

برگ های درخت اکالیپتوس سرشار از ماده فعال لیمونین، سینئول و پینن است که خواص ضد عفونی کنندگی قوی دارند. این دمنوش گیاهی به غیر از روغن های فرار، حاوی فلاونوئیدها و تانن است. این عناصر برخی از مزایای اصلی این دمنوش گیاهی را تامین می کنند. برخی از فواید این دمنوش گیاهی در زیر برای شما ارائه شده است.

ممکن است مشکلات تنفسی را درمان کند :

مهمترین مزایای دمنوش گیاهی اکالیپتوس توانایی آن در تسریع درمان سرماخوردگی، سرفه و گلودرد است. خواص ضد باکتریایی این دمنوش گیاهی، ممکن است به درمان علت بیماری های تنفسی شما نیز کمک کند. مصرف این دمنوش گیاهی همچنین ممکن است به کاهش تب کمک کرده و دمای بدن شما را پایین بیاورد. حتی می توانید از برگ های درخت اوکالیپتوس به عنوان تصفیه کننده هوا نیز استفاده کنید زیرا به پاکسازی اتاق از میکروب ها کمک می کند.

به عنوان یک خلط آور، این دمنوش گیاهی ممکن است با تسکین سوزش و خاصیت ضد عفونی کنندگی به شما بسیار کمک کند. دمنوش گیاهی اکالیپتوس ممکن است به دفع بلغم و مخاطی که باعث احتقان قفسه سینه شده بسیار کمک کند.

این دمنوش گیاهی ممکن است انواع بیماری های تنفسی مانند برونشیت، آمفیزم و سایر عفونت ها دستگاه تنفسی را بهبود ببخشد. غرغره کردن این دمنوش گیاهی حتی ممکن است به التیام و تسکین سرفه شدید کمک کرده و گلو درد شدید را درمان کند. همچنین به بهبود سایر مشکلات تنفسی مانند آلرژی، آسم، رینیت و سینوزیت نیز کمک می کند. حتی ممکن است برخی از افراد از دمنوش گیاهی اکالیپتوس برای کاهش خروپف نیز استفاده کنند.

دمنوش گیاهی اکالیپتوس چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن
دمنوش گیاهی اکالیپتوس چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن

ممکن است سینوزیت را تسکین دهد :

یک مطالعه در سال ۲۰۰۹ نشان داد که ترکیبات موجود در دمنوش اکالیپتوس می تواند برای تسکین افرادی که از سینوزیت رنج می برند، مفید باشد. محققان به این نتیجه رسیدند که از این دمنوش گیاهی می توان برای تسریع بهبود این مشکل، بدون هیچ عوارض جانبی استفاده کرد.

ممکن است سطح قند خون را تنظیم کند :

نوشیدن دمنوش گیاهی اکالیپتوس ممکن است به کاهش سطح قند خون و تحریک تولید انسولین در بدن بسیار کمک کند. این  دمنوش گیاهی می تواند به جلوگیری از شروع دیابت، در افراد دارای ریسک فاکتور ابتلا بسیار کمک کند. اگر قبلاً دیابت داشته اید،  بهتر است قبل از نوشیدن این دمنوش  گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

یک فنجان از این دمنوش گیاهی همچنین می تواند گردش خون را بهبود ببخشد، فشار خون را کاهش داده و در نتیجه احتمال ابتلا به  بیماری های قلبی -عروقی و سایر مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

به بهبود عملکرد دستگاه گوارشی کمک می کند :

دمنوش اکالیپتوس ممکن است برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش در طب سنتی توصیه شود. این دمنوش گیاهی با پاکسازی هر گونه باکتری یا انگلی که ممکن است باعث مشکلات گوارشی شود، به شما بسیار کمک می کند. این دمنوش گیاهی ممکن است به عنوان یک پاک کننده در طب سنتی مورد استفاده قرار گیرد و روده های شما را از سموم و عوامل مضر پاک کند.

این دمنوش گیاهی دارای خاصیت خنک کنندگی و ضد عفونی کنندگی است و به درمان عفونت های دهان، بیماری های لثه و حتی جلوگیری از ایجاد حفره و پلاک در دندان ها کمک می کند. هنگامی که از مشکلاتی همچون زخم های دهانی یا بوی بد دهان رنج می برید، این دمنوش گیاهی می تواند یک درمان عالی برای این مشکلات باشد.

ممکن است با عفونت در بدن مبارزه کند :

دمنوش اکالیپتوس ممکن است برای درمان بسیاری از بیماری استفاده شود، اما ممکن است برای جلوگیری از بروز بیماری های احتمالی نیز مورد استفاده قرار گیرد. یک فنجان از این دمنوش گیاهی ممکن است به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کرده و احتمال ابتلا به بیماری در شما را بسیار کاهش دهد. این دمنوش گیاهی ممکن است عفونت های دیگر مانند گلودرد استرپتوکوک، E. coli یا عفونت های مخمری را نیز درمان و بهبود بخشد.

از سلامت پوست شما محافظت می کند :

شما می توانید برای رفع آکنه، روزانه از این دمنوش گیاهی استفاده کنید. آکنه یک عفونت باکتریایی جزئی در پوست است که ممکن است با استفاده از این دمنوش گیاهی ضد باکتریایی برطرف شود. تحقیقات نشان داده است دمنوش اکالیپتوس به سم زدایی کبد و پاکسازی کلیه ها بسیار کمک می کند و در نتیجه پوست سالم و شادابی را برای شما به ارمغان می آورد.

به درمان مشکلات مجاری ادراری به شما کمک کند:

هنگامی که از مشکلات مثانه یا مجاری ادراری رنج می برید، یک فنجان دمنوش گیاهی اکالیپتوس ممکن است به شما بسیار کمک کند. تحقیقات نشان داده است که این دمنوش گیاهی نه تنها به درمان بیماری های مربوط به مثانه کمک می کند بلکه عفونت های مجاری ادراری را نیز از بین می برد. این دمنوش گیاهی خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و ممکن است التهابات مثانه را از بین ببرد.

دمنوش گیاهی اکالیپتوس چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن
دمنوش گیاهی اکالیپتوس چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن

موارد استفاده خارجی از دمنوش گیاهی اکالیپتوس :

دمنوش گیاهی اکالیپتوس به صورت سرد شده می تواند، به عنوان یک درمان موضعی برای عفونت ها یا التهابات پوستی استفاده شود. از این دمنوش گیاهی برای از بین بردن باکتری ها یا میکروب هایی که باعث مشکلات پوستی در شما می شوند، در طب سنتی بسیار استفاده شده است.

از این دمنوش گیاهی به عنوان کمپرس برای کمک به بهبود زخم ها و شروع روند بهبودی استفاده می شود. همچنین ممکن است برای بریدگی، سوختگی و سایر زخم هایی که برای تمیز کردن آنها به کمک نیاز دارید، مفید باشد.

هنگامی که به صورت موضعی از این دمنوش گیاهی استفاده می کنید، پوست شما سالم تر و شاداب تر به نظر می رسد. با استفاده از کمپرس گرم با دمنوش گیاهی اکالیپتوس می توانید از دردهای عضلانی یا سفتی مفاصل رهایی یابید. این دمنوش گیاهی، ممکن است التهابات را برطرف کرده و ناحیه را تسکین دهد. سعی کنید وقتی بدنتان درد می کند، در حمامی غلیظ با دمنوش اکالیپتوس استحمام کنید.

عوارض جانبی مصرف دمنوش گیاهی اکالیپتوس :

این دمنوش گیاهی دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی است. اما مصرف بیش از حد از گیاهان دارویی ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی داشته باشد. حتی شفابخش ترین دمنوش های گیاهی باید به مقدار توصیه شده مصرف شوند . بنابراین اجازه دهید نگاهی اجمالی به برخی از عوارض جانبی احتمالی دمنوش اکالیپتوس بیندازیم.

عوارض جانبی رایج :

دمنوش تهیه شده از برگ های درخت اکالیپتوس به طور کلی بی خطر تلقی می شود. اگرچه برخی از واکنش های آلرژیک نادر در هنگام مصرف این دمنوش گیاهی ممکن است، ایجاد شود. این عوارض جانبی رایج شامل تهوع و استفراغ، اسهال و مشکلات تنفسی مانند حملات آسم است. این عوارض می تواند ناشی از مصرف زیاد این دمنوش گیاهی باشد.

نوشیدن این دمنوش گیاهی ممکن است سطح قند را کاهش دهد. بنابراین افرادی که از داروهای دیابت استفاده می کنند، باید سطح گلوکز خون خود را با دقت کنترل کنند. همچنین به دلیل اثرات این دمنوش گیاهی بر سطح گلوکز، دمنوش اکالیپتوس نباید در دو هفته قبل از جراحی مصرف شود.

دمنوش گیاهی اکالیپتوس چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن
دمنوش گیاهی اکالیپتوس چیست؟ فواید و خواص و طرز تهیه آن

موارد منع مصرف دمنوش اکالیپتوس :

این دمنوش گیاهی باید از برگ های خشک شده درخت اکالیپتوس تهیه شود نه از روغن اکالیپتوس. روغن برگ های درخت اکالیپتوس سمی است و هرگز نباید به صورت خوراکی مصرف شود.

به دلیل نبود اطلاعات کافی در مورد اثرات این دمنوش گیاهی در دروان بارداری و شیردهی، زنان باردار یا شیرده نباید از دمنوش اکالیپتوس استفاده کنند. قبل از مصرف هر گونه دمنوش گیاهی در این دوران با پزشک خود مشورت کنید.

کودکان نیز نباید این دمنوش گیاهی را مصرف کنند. برای کودکان خود می توانید، از مزایای تنفس بخار معطر اکالیپتوس استفاده کنید.

اگر از مشکلات جدی معده، روده، کلیه یا کبد رنج می برید، نباید این دمنوش گیاهی را مصرف کنید. به ویژه اگر زخم معده داشته دارید یا از گاستریت معده رنج می برید، باید از مصرف دمنوش اکالیپتوس اجتناب کنید.

طرز تهیه دمنوش گیاهی اکالیپتوس :

نوشیدن دمنوش گیاهی اکالیپتوس یکی از بهترین راه های استفاده از مزایای این گیاه محسوب می شود. بنابراین بیایید نحوه تهیه دمنوش اکالیپتوس را بیاموزیم .

عناصر مورد نیاز :

  • ۱ یا ۲ قاشق غذا خوری برگ خشک شده درخت اکالیپتوس
  • ۲ لیوان آب جوش
  • شیرین کننده مانند عسل یا نبات به مقدار لازم

دستور العمل تهیه دمنوش گیاهی اکالیپتوس :

برای تهیه دمنوش گیاهی اکالیپتوس ابتدا برگ های خشک شده این درخت را به قطعات کوچک تقسیم کنید. برگ ها را درون یک قوری ریخته و ۲ لیوان آب جوش به آنها اضافه کنید. قوری را بر روی شعله غیر مستقیم گاز قرار داده و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه اجازه بدهید دم بکشد. همانطور که منتظر هستید تا دمنوش شما دم بکشد، می توانید از فرصت استفاده کنید و بخارهای سالم این دمنوش را که خاصیت ضد احتقانی دارد، تنفس کنید.

اگر از این دمنوش گیاهی برای درمان سرماخوردگی یا گلودرد استفاده می کنید، بهتر است عسل را به عنوان شیرین مورد استفاده قرار دهید. روزانه حدود ۱ تا ۲ فنجان از این دمنوش گیاهی را می توانید به عنوان یک داروی گیاهی پیشگیرانه یا ۳ تا ۴ فنجان در روز را هنگام بیماری استفاده کنید.

چه مقدار کافئین در دمنوش اکالیپتوس وجود دارد؟

دمنوش گیاهی اکالیپتوس به عنوان یک دمنوش کافئین دار محسوب نمی شود. با این حال، اگر آن را با یک نوشیدنی حاوی کافئین مانند چای سیاه یا سبز ترکیب کنید، یک فنجان از این دمنوش گیاهی می تواند تا ۵۰ میلی گرم کافئین داشته باشد. دمنوش های گیاهی اکثرا فاقد کافئین هستند و همین امر باعث جذابیت بیشتر آنها برای کسانی می شود که از مصرف کافئین خودداری می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا