Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

چگونه از زنجبیل برای درمان بیماری ها استفاده کنیم؟

استفاده از زنجبیل برای درمان بیماری ها بسیار رایج است. زنجبیل یکی از پرمصرف‌ترین گیاهان دارویی در طب سنتی است که امروزه در داروخانه ها  فرم مکمل آن نیز یافت می شود. خواص فراوان  زنجبیل  باعث شده است که از این گیاه به عنوان داروی مکمل در دوران شیوع بیماری کرونا استفاده شود. زنجبیل  در کل دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد فیبروتیک، ضد التهابی، ضد ویروسی است. براساس تحقیقات انجام شده زنجبیل می تواند در درمان  سرماخوردگی و انفولانزا  بسیار موثر است.

با توجه به اثر گذاری قابل توجه زنجفیل بر روی بیماری های تنفسی ، پیش بینی می شود این گیاه برروی بهبود بیماری کرونا تاثیر شگفت انگیزی دارد. زنجبیل با خواص ضد التهابی و ضد ویروسی ، بهبود حالت تهوع، تسکین درد و تقویت سیستم ایمنی  یکی از راه های جلوگیری از بیماری کرونا است.کمک می کند.در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک  ابتدا شما را با خواص درمانی زنجبیل آشنا می‌کنیم و سپس روش مصرف از زنجبیل برای درمان بیماری‌ها را برای شما بیان می کنیم.

خواص بی نظیر استفاده از زنجبیل

چگونه از زنجبیل برای درمان بیماری ها استفاده کنیم؟
چگونه از زنجبیل برای درمان بیماری ها استفاده کنیم؟

خواص زنجبیل برای سرماخوردگی و آنفولانزا

خواص زنجبیل برای سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر است. این گیاه منبع اصلی دکونژستان (ماده‌ی ضد احتقان) است. زمانی که سرما خورده ایدمی توانیدبا تکه های  زنجبیل و آب جوش وعسل یک دمنوش عالی تهیه کنید.برای سرماخوردگی، تب ناشی از آنفلوآنزا، گلودرد، می توان دو قاشق غذاخوری از دم کرده زنجبیل استفاده کند.

خواص زنجبیل برای تسکین دردهای عضلانی

دردهای عضلانی بسیار شایع هستند و اغلب همه افراد، حداقل یک مرتبه درد عضلانی را تجربه می کنند. برای تسکین درد ها ی عضلانی بهتر است  چند قطره روغن زنجبیل برروی محل درد بمالید. این روغن خواص ضد درد و ضد التهابی دارد. هم چنین می توانید خمیر زنجبیل گرم شده را روی محل درد قرار دهید.خوردن یک قاشق غذاخوری پودر زنجبیل در روز اولیه قاعدگی نیز می تواند به کاهش درد شکم کمک کند.

خواص زنجبیل و رفع حالت تهوع

یکی دیگر از خاصیت های زنجبیل، خاصیت ضد تهوع بودن آن است. اگر دچارهرنوع حالت تهوعی شدید چه حالت تهوع صبحگاهی یا بارداری یا هرنوع تهوع دیگر،زنجبیل راه حل شماست. براساس تحقیقات علمی ثابت شده است که ریشه زنجبیل خواص ضد التهابی دارد.از همه بهتر که این گیاه یک  یک ضد تهوع گیاهی باشد.

حمایت از سلامت قلب و عروق

زنجبیل خواص درمانی فراوانی دارد و برای درمان گرفتگی عروق نیز مصرف آن توصیه شده است. این گیا هبه دلیل مقدار زیاد آنتی‌اکسیدانی و فلاونوئیدها از افزایش چربی خون جلوگیری می‎کنند و کاهنده  فشار خون است. دمنوش زنجبیل از لخته شدن خون جلوگیری می کند و به حفظ سلامت قلب و عروق کمک موثری می کند.

بهبود هضم غذا و کاهش گاز معده با زنجبیل

چگونه از زنجبیل برای درمان بیماری ها استفاده کنیم؟
چگونه از زنجبیل برای درمان بیماری ها استفاده کنیم؟

طبیعت زنجبیل گرم و خشک است؛ از این گیاه برای تقویت معده، رفع تهوع، پاکسازی روده و معده از انگل ، از بین بردن نفخ استفاده می شود. به طور معمول هر فرد روزانه مجاز است بین از ۲ تا ۴ گرم زنجبیل مصرف کند؛ دستور مصرف زنجبیل جهت مشکلات گوارشی در قسمت زیر آمده است.

برای درمان تهوع، گاز معده یا سوء هاضمه : روزانه ۲ تا ۴ گرم ریشه تازه معادل یک گرم پودر ریشه،

برای پیشگیری از استفراغ : هر ۴ ساعت یک گرم پودر زنجبیل (نصف قاشق چایخوری)

کاهش دردهای قاعدگی

 زنان در دوران قاعدگی دردهای قاعدگی (دیسمنوره) تجربه می کنند. برای تسکین دردها از جمله درد قاعدگی می توان از خواص زنجبیل بهره برد. در آزمایش انجام شده برروی  ۱۵۰ زن در سه روز اول قاعدگی انجام شدکه به آنها روزانه ۱ گرم پودر زنجبیل داده می شد. نتیجه آزمایش به این صورت بود که زنجبیل می‌تواند در کاهش درد به اندازه‌ی داروهای مفنامیک اسید و ایبوپروفن موفق عمل کند.

کاهش کلسترول

مقادیر بالای کلسترول بد خون (LDL) باعث افزایش بیماری‌های قلبی می شود. غذاهایی که در روزمره مصرف می کنید باعث تغییر سطح LDL می شود.

دریک آزمایش بر روی ۸۵ نفر ب که کلسترول بالایی داشتند به مدت ۴۵ روز ، مصرف ۳ گرم پودر زنجبیل نشان داد که این ماده تأثیر چشمگیری در کاهش بیشتر نشانه‌های کلسترول بالا دارد. و همچنین دریک آزمایش دیگر که بروی  موش‌های مبتلا به کم‌کاری تیروئید صورت گرفت . نشان داد که عصاره‌ی زنجبیل توانست با قدرت اثری مانند «آتورواستاتین» می تواند  کلسترول را کاهش دهد. هر دوی این مطالعات نقش زنجبیل در کاهش کلسترول کل و تری گلیسرید خون را به‌خوبی نشان می‌دهند.

زنجبیل برای زنان باردار و شیرده

در دوران بارداری ، خانم ها ممکن است دچار علایم ناخوشایند بارداری شوند. مطالعات نشان داده که مصرف زنجبیل می تواند برای دوران بارداری مفید است و در بعضی از زنان باردار باعث کاهش تهوع و استفراغ و سرگیجه می شود.

اما کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند.که مصرف دوز های بالای زنجبیل خطر سقط جنین را افزایش دهد، بنابراین سعی کنید قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

ارزش تغذیه ای زنجبیل

اطلاعات تغذیه‌ای در مورد زنجبیل به شرح زیر است:

۱ قاشق غذاخوری زنجبیل تازه حاوی

است و ویتامین‌ها و املاح معدنی زیر را شامل می‌شود:

  • ویتامین B3 و B6
  • آهن
  • پتاسیم
  • ویتامین C
  • منیزیم
  • فسفر
  • زینک (روی)
  • فولات
  • ریبوفلاوین
  • نیاسین

طبع زنجبیل

زنجبیل طبیعتی گرم و خشک دارد.

تداخلات زنجبیل

استفاده بیش از حد از زنجبیل ممکن است با داروهای قلبی، داروهای ضد انعقاد و دیابت تداخل نماید.

مقدار مصرف روزانه زنجبیل

حداکثر مقدار مجاز برای مصرف روزانه زنجبیل ۳ تا ۴ گرم است.برای تشخیص دقیق تر  مقدار مجاز مصرف این گیاه  بدانید که ۱ گرم از آن برابر با نصف قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل خشک شده است.

موارد منع مصرف زنجبیل

  1. جلوگیری از خونریزی بیش از حد در طول دوران قاعدگی
  2.  منع مصرف در در کودکان زیر دو سال
  3. اگر افرادی از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپیرین استفاده می کنند، از مصرف زنجبیل خودداری کنند.
  4. زنان باردار و شیرده
  5. افراد مبتلا به هموفیلی
  6. اشخاصی که قصد چاق شدن و افزایش وزن را دارند.
  7. افراد مبتلا به بیماری قلبی
  8. افرادی که دارو مصرف می کنند: ترکیبات فعال موجود در زنجبیل از  تاثیر برخی داروهای خاص می کاهد .

بیشتر بدانید:

همه چیز در مورد خواص دمنوش گیاهی زنجبیل و طرز تهیه آن

روغن زنجبیل و خواص بی نظیر آن

عرق زنجبیل و خواص باورنکردنی آن بر روی سلامتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا