Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

درمان قطعی افسردگی زنان در خانه | علت و انواع افسردگی زنان

افسردگی میلیون‌ ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می ‌دهد و زنان به‌ ویژه آسیب‌ پذیر هستند. عوامل مختلفی از جمله استعداد ژنتیکی، تغییرات بیولوژیکی، مسائل روانی و فشارهای اجتماعی می توانند باعث افسردگی در هر دو جنس شوند.

افسردگی فقط احساس غمگینی آنطور که برخی افراد فکر می کنند، نیست. همچنین چیزی نیست که فقط برای یک لحظه به شما ضربه بزند و بلافاصله از بین برود. هرکسی دوره هایی در زندگی خود دارد که در آن بیشتر احساس بی انگیزگی و خستگی می کنند. افسردگی واقعی بر زندگی شما و توانایی شما برای انجام فعالیت های عادی تاثیر می گذارد.

تحقیقات نشان می ‌دهد که از هر چهار زن، یک زن در مقطعی از زندگی دچار افسردگی می‌ شود. در حالی که کارشناسان هنوز در تلاش هستند تا دقیقا مشخص کنند چه چیزی زنان را بیشتر از مردان مستعد ابتلا به افسردگی می‌ کند، به نظر می ‌رسد تغییرات هورمونی زمینه را برای این اختلال فراهم می کند و احتمال آن را افزایش دهد.

از آنجایی که زنان به طور مرتب نوسانات هورمونی را تجربه می کنند و تغییرات هورمونی شدیدتری را در زمان های خاصی از زندگی تجربه می کنند، خطر ابتلا به افسردگی در آنها از نظر بیولوژیکی بیشتر است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با علت و انواع افسردگی زنان ارائه می گردد لطفا همراه باشید.

تفاوت افسرگی زنان با مردان

  • زنان بیشتر احتمال دارد غمگینی، گناه و بی ارزشی را تجربه کنند، در حالی که مردان بیشتر احساس تحریک پذیری، عصبانیت و بی قراری می کنند.
  • زنان بیشتر از مردان علائم فیزیکی افسردگی مانند تغییر در اشتها و الگوی خواب، خستگی و سردرد را تجربه می کنند.
  • زنان بیشتر از مردان ناتوانی در تجربه لذت و احساس ناامیدی را تجربه می کنند.
  • زنان بیشتر به خودآزاری و رفتارهای خودکشی می پردازند.
  • زنان بیشتر در واکنش به رویدادهای استرس زای زندگی، مانند مشکلات روابط یا استرس مالی، افسردگی را تجربه می کنند.
  • زنان بیشتر احتمال دارد علائم افسردگی را در یک الگوی چرخه ای تجربه کنند که اغلب با چرخه قاعدگی آنها مرتبط است.

انواع افسردگی زنان

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد که فقط زنان آن را تجربه می کنند. این موارد در ادامه شرح داده شده است.

افسردگی اساسی

افسردگی اساسی یک نوع افسردگی عمومی است که ممکن است شامل دور شدن شما از خانواده و دوستان و یا تلاش برای عدم شرکت در فعالیت هایی باشد که معمولا از آنها لذت می برید.

افسردگی پس از زایمان

شکل دیگری از افسردگی که زنان تجربه می کنند، افسردگی پس از زایمان نام دارد. این افسردگی معمولا بیش از یک یا دو هفته ادامه نمی یابد تا زمانی که احساسات و هورمون های شما تثبیت شوند. با این حال، افسردگی پس از زایمان ممکن است بیشتر طول بکشد و شدیدتر باشد. برخی از زنان حتی ممکن است علائم آن را در حالی که هنوز باردار هستند، تجربه کنند. افسردگی پس از زایمان می تواند لذتی را که پس از بچه دار شدن احساس می کنید، از بین ببرد.

اختلال ناخوشی پیش ‌قاعدگی

شکل دیگری از افسردگی که زنان تجربه می کنند، اختلال پیش از قاعدگی نامیده می شود. این نوعی افسردگی است که مستقیما با چرخه قاعدگی یک زن مرتبط است، در هفته منتهی به شروع چرخه زنان، نوسانات شدید خلقی، افکار منفی، اضطراب و افسردگی ایجاد می کند.

در حالی که برخی این نوع افسردگی را به عنوان افسردگی PMS در نظر می گیرند ولی متفاوت از PMS است. شدت آن نیز بسیار بیشتر است و زنان بسیار کمتری آن را تجربه می کنند. این وضعیت فعالیت های زندگی روزمره را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

افسردگی پیش از یائسگی

شکل دیگری از افسردگی که محدود به زنان است، افسردگی پیش از یائسگی است. در حالی که تجربه مواردی مانند نوسانات خلقی، مشکل در خوابیدن و گرگرفتگی طبیعی است، مقابله با افسردگی در این دوران طبیعی نیست. اگر علائم افسردگی را در این مرحله از زندگی خود تجربه می کنید، مهم است که آن را به عنوان افسردگی و نه فقط یک علامت یائسگی در نظر بگیرید. اینها شامل احساس غم و اندوه شدید، اضطراب، تحریک پذیری یا از دست دادن لذت از فعالیت هایی است که قبلا از آنها لذت می بردید.

انواع افسردگی زنان
انواع افسردگی زنان

علت افسردگی زنان

همیشه یک شاخص روشن برای اینکه چه چیزی باعث شروع افسردگی شده است وجود ندارد. برخی از افراد آن را به یک رویداد یا موقعیت خاص که در زندگی آنها رخ داده است، نسبت می دهند. به عنوان مثال ممکن است نتیجه یک رابطه پایان یافته، مرگ یکی از عزیزان، سوء استفاده در کودکی یا هر موقعیتی از زندگی باشد.

با این حال، به نظر می رسد که افسردگی گاهی از هیچ جا سرچشمه نمی گیرد. برخی از افراد شروع به تجربه آن می کنند و نمی توانند دقیقا انگشت خود را روی علت شروع یا علت آن بگذارند. گاهی اوقات صحبت با یک درمانگر می تواند به این افراد کمک کند تا به علت اصلی مشکل پی ببرند. در مواقع دیگر، افراد به سادگی می توانند مهارت های مقابله ای را بیاموزند تا به آنها کمک کند بر علائمی که تجربه می کنند، غلبه کنند.

برخی از زنان یک بار در زندگی خود افسردگی را تجربه می کنند و برخی دیگر آن را به عنوان یک چالش تکراری در زندگی خود تجربه می کنند. ممکن است در زمان های مختلف بهتر و بدتر شود، اما به نظر می رسد که هرگز به طور کامل از بین نمی رود. به همین دلیل مهم است که در هنگام مشاهده علائم، درمان مورد نیاز خود را دریافت کنید. آنها می توانند به شما کمک کنند تا یاد بگیرید چگونه با افسردگی خود به طور سالم کنار بیایید و در صورت بازگشت مجدد علائم چگونه سریع تر آن را شناسایی کنید.

علائم افسردگی در زنان متاهل

  • احساس غمگینی یا ناامیدی مداوم
  • مشکل در خوابیدن یا خواب زیاد
  • کمبود انرژی یا انگیزه
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا لذت بخش بودند
  • تغییر در اشتها یا وزن
  • مشکل در تمرکز یا تصمیم گیری
  • احساس بی ارزشی
  • افکار مرگ یا خودکشی

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، در اسرع وقت به دنبال کمک باشید.

علائم افسردگی در زنان خانه دار

  • احساس تنش یا اضطراب متوسط تا شدید با انرژی کم
  • نوسانات خلقی، مانند احساس حساسیت بیش از حد
  • احساس ناامیدی یا افسردگی متوسط تا شدید، احساس غرق شدن
  • علائم فیزیکی، مانند افزایش وزن، درد مفاصل یا عضلانی، یا سردرد
  • تغییر در الگوی خواب، مانند خواب زیاد یا کم
  • تغییر در عادات غذایی یا هوس غذایی
  • مشکلات تمرکز یا تفکر
  • تحریک پذیری یا عصبانیت غیرمعمول

درمان افسردگی زنان در خانه

درک این نکته مهم است که افسردگی یک اختلال سلامت روان قابل درمان است. اگر علائم بالا را تجربه می کنید، حتی اگر فقط تعدادی از آنها باشد، باید فورا کمک بگیرید.

هر چه بیشتر اجازه دهید این علائم ادامه پیدا کنند بیشتر می ‌توانند وارد زندگی شما شوند و غلبه بر آنها برای شما سخت ‌تر خواهد شد. کارهایی وجود دارد که می توانید به تنهایی در خانه انجام دهید تا با افسردگی خود کنار بیایید و همچنین مواردی وجود دارد که یک درمانگر حرفه ای می تواند به شما کمک کند. برخی از مواردی که می توانید در خانه امتحان کنید عبارتند از:

اگر علائم افسردگی را تجربه می کنید، به راحتی می توانید مراقبت از خود را فراموش کنید. با این حال، وقتی این کار را انجام می‌ دهید، می ‌تواند حتی احساس بدتری به شما بدهد. چیزهایی که باید حتما به آن توجه کنید شامل غذایی که می خورید، فعالیت هایی که انجام می دهید و سلامت کلی شماست.

دریافت تغذیه مناسب در مواقعی که افسرده هستید مهم است. بسیاری از مردم تغییری در اشتهای خود تجربه می کنند، یا می خواهند خیلی بیشتر بخورند یا خیلی کمتر. مطمئن شوید که انتخاب های غذایی سالمی دارید حتی زمانی که احساس افسردگی می کنید. حتی اگر اشتها ندارید، به دنبال چیزی کوچک و مغذی باشید که بتوانید خودتان را مجبور به خوردن کنید. زیرا بدن شما برای ادامه کار به سوخت نیاز دارد.

مطالعات زیادی وجود دارد که فواید ورزش را بر سلامت روان شما نشان می دهد. وقتی برای فعالیت بدنی وقت می گذارید، به افزایش اندورفین در مغز کمک می کند که بر خلق و خوی شما تاثیر می گذارد. حتی اگر تمایلی به شروع کار ندارید، چیز کوچکی مانند پیاده روی یا انجام یوگا را انتخاب کنید.

همچنین مهم است که تمام تلاش خود را برای خواب کافی انجام دهید. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، می توانید از داروهای طبیعی مانند تمرینات تنفس عمیق و مدیتیشن برای کمک به خوابیدن استفاده کنید.

علت افسردگی زنان
علت افسردگی زنان

درمان افسردگی شدید در زنان

افسردگی یک بیماری قابل درمان است، اما مدیریت روزانه آن همچنان می تواند چالش برانگیز باشد. با این حال، این استراتژی های مقابله ای و مکانیسم های حمایتی می تواند مقابله با افسردگی را بسیار آسان تر کند:

عادات سبک زندگی سالم: ورزش منظم، تغذیه سالم و خواب کافی.

تمرین ‌های خود مراقبتی: برای کاهش استرس و پاکسازی ذهن خود، برای فعالیت‌ های آرامش‌ بخش، مانند یوگا، مدیتیشن، یا یادداشت ‌های روزانه وقت بگذارید.

درمان: صحبت با یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند افکار و رفتارهای منفی را حل کنید.

از دیگران حمایت کنید: برای بهبود عاطفی به دوستان، خانواده یا گروه های پشتیبانی آنلاین تکیه کنید.

دارو: ممکن است دارو برای کمک به مدیریت علائم افسردگی تجویز شود.

تست افسردگی در زنان

برای تشخیص افسردگی لزوما نباید هر یک از علائم را تجربه کنید. همچنین افسردگی انواع مختلفی دارد. علائمی که شما تجربه می کنید می تواند بر اساس نوع افسردگی شما متفاوت باشد.

راه های زیادی برای یافتن حمایت و کمک برای مدیریت علائم وجود دارد. می توانید با تماس با افرادی که به آنها اعتماد دارید یا در مورد نگرانی های خود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید، شروع کنید.

یک متخصص مراقبت های بهداشتی می تواند به شما در ارتباط با یک متخصص سلامت روان برای ارزیابی و درمان بیشتر کمک کند. در ابتدا یک پرسشنامه مختصر که برای صرفه جویی در زمان برای هر کسی که فکر می کند ممکن است علائم افسردگی را تجربه کند، به عنوان تست افسردگی به شما داده می شود.

مواردی که در این پرسشنامه وجود دارد به شما کمک می کند تا تعیین کنید که آیا ممکن است برای علائم خود به کمک اضافی و حمایت حرفه ای نیاز داشته باشید یا خیر. یک متخصص سلامت روان همچنین می تواند به شما کمک کند تا بفهمد آیا مشکلات شما ممکن است نشانه افسردگی باشد و در صورت نیاز درمان را توصیه کند.

توجه داشته باشید که غربالگری های آنلاین افسردگی یک ابزار قطعی نیستند. این تست ها برای تشخیص افسردگی یا جایگزینی یک تشخیص حرفه ای طراحی نشده اند. با این حال، می توانید از این تست به عنوان یک ابزار خود غربالگری برای ردیابی حالات خود استفاده کنید.

درمان افسردگی شدید در زنان
درمان افسردگی شدید در زنان

درمان گیاهی افسردگی در زنان

برخی افراد از داروهای گیاهی مانند خار مریم برای افسردگی استفاده می کنند اما باید بدانید که آنها می توانند با داروهای ضد افسردگی و سایر داروها تداخل داشته باشد. قبل از مصرف مکمل های گیاهی، از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا با دارویی که مصرف می کنید تداخل دارند یا خیر.

داروی افسردگی زنان

SSRI ها معمولا داروهای ضد افسردگی ترجیحی برای افسردگی متوسط تا شدید هستند. به طور کلی آنها نسبت به انواع دیگر داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی کمتری دارند. به عنوان مثال می توان به فلوکستین، سرترالین، پاروکستین، سیتالوپرام و اسیتالوپرام اشاره کرد.

داروهای ضد افسردگی اگر هر روز آنها را مصرف کنید بیشترین تاثیر را دارند. هنگامی که برای اولین بار مصرف یک داروی ضد افسردگی را شروع می کنید، بلافاصله احساس بهتری نخواهید داشت. اکثر افراد پس از مصرف آنها به مدت ۲ تا ۴ هفته احساس بهتری پیدا می کنند.

درمان قطعی و فوری افسردگی زنان

در مقایسه با سایر شرایط سلامت روان، افسردگی بسیار قابل درمان است – حتی اگر شدید باشد. راه حل های درمانی هدفمند درجه ای از تسکین علائم را تقریبا برای همه بیماران فراهم می کند و ۸۰ تا ۹۰ درصد بیماران آنقدر خوب پاسخ می دهند که در نهایت به بهبودی کامل می رسند.

تحریک مغناطیسی ترانس کرانیال تکراری شخصی (PrTMS) راه حلی پیشرفته برای افسردگی ارائه می دهد که از پالس های مغناطیسی غیرتهاجمی و با دامنه کم برای هدف قرار دادن الگوهای امواج مغزی غیرطبیعی مرتبط با افسردگی استفاده می کند.

همانطور که الگوهای امواج مغزی شما شروع به عادی شدن می کند، علائم شما شروع به بهبود می کند. بسیاری از بیماران تنها در چند هفته تسکین علائم را با این روش تجربه می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا