Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علائم افسردگی مردان چیست| درمان های قطعی افسردگی مردان

مردان اغلب فشار اجتماعی را بیشتر احساس می کنند تا قوی و با اعتماد به نفس به نظر برسند. زندگی پر فشار می تواند در مردان منجر به فشارهای روانی شود. بحران هزینه زندگی، عدم امنیت شغلی، نگرانی های خانوادگی، فشارهای شغلی همگی می توانند باعث افزایش احتمال افسردگی و نگرانی های مربوط به سلامت روان شوند.

مدیریت موثر سلامت روانی می تواند بطور قابل توجهی کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشد، ظرفیت شما را برای حمایت از خانواده و همسرتان افزایش دهد و به شما اجازه دهد بهترین عملکرد را داشته باشید. افسردگی یک عامل پرخطر برای خودکشی است و نقش مهمی در تفاوت بزرگ در میزان خودکشی در مردان و زنان دارد.

خوشبختانه، آگاهی از افسردگی مردان به طور پیوسته در حال افزایش است و افراد بیشتری در مورد این موضوع مهم گفتگو می کنند. اگر مرد هستید یا می خواهید از عزیزان خود حمایت کنید، درک علائم افسردگی مردان برای دانستن بهترین روش حمایت از آنها در این دوران سخت ضروری است. در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات جامعی در رابطه با علت و علائم افسردگی در مردان مجرد و متاهل ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

افسردگی چیست

یک اختلال خلقی به نام افسردگی منجر به رنج بردن از احساسات پایدار، ناراحتی، از دست دادن علاقه به دنیای اطراف و عقب نشینی به دنیای تنهایی می شود. افسردگی بر افکار، احساسات و رفتار شما تاثیر منفی می گذارد. در نتیجه می تواند به طیف وسیعی از مشکلات روحی و جسمی تبدیل شود. این بیماری برای شرکت در فعالیت‌ های معمولی روزمره مشکل ایجاد کند و باعث می شود کسانی که از افسردگی رنج می ‌برند هدف زندگی را زیر سوال ببرند.

علت افسردگی مردان

تنها یک دلیل برای ایجاد افسردگی و نابرابری در شیوه‌ های تجربه و برخورد جنسیت‌ های مختلف با این بیماری وجود ندارد. برخی از عوامل خطر عمومی و غیر اختصاصی جنسیتی که می توانند در ایجاد افسردگی در مردان نقش داشته باشند عبارتند از:

  • رویدادهای استرس زا در زندگی، مانند مرگ، طلاق، از دست دادن شغل، بیماری یا سوء استفاده
  • استعداد ژنتیکی
  • تنهایی
  • سوء مصرف مواد
  • اختلال شخصیت و افسردگی
علت افسردگی در مردان
علت افسردگی در مردان

علائم افسردگی در مردان مجرد

مردانی که با افسردگی مواجه هستند ممکن است این علائم را برای بیش از دو هفته داشته باشند:

  • احساس پایداری از ناخشنودی و ناامیدی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت هایی که قبلا از آنها لذت می بردند
  • کاهش یا افزایش وزن یا کاهش یا افزایش اشتها
  • سخت خوابیدن یا خواب زیاد
  • احساس آشفتگی یا بی قراری
  • احساس خستگی و ناتوانی در احضار انرژی برای انجام کاری
  • احساس بی ارزشی یا گناه
  • دشواری در تمرکز یا تفکر
  • افکار مداوم مرگ یا خودکشی

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان چند مورد از این علائم را در یک دوره طولانی تجربه کردید، به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت برای افسردگی به پزشک مراجعه کنید.

علائم افسردگی شدید در مردان

مشکلات پزشکی

استرس شدید می تواند نشان دهنده افسردگی باشد و ممکن است بر سلامت جسمانی تاثیر بگذارد. مردانی که با استرس و افسردگی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است سردرد، مشکلات گوارشی و سایر بیماری ها را تجربه کنند. سایر تظاهرات فیزیکی افسردگی در مردان ممکن است شامل کاهش یا افزایش ناگهانی یا قابل توجه وزن، خستگی و ضربان قلب تند باشد.

اختلال مصرف مواد

مردان ممکن است برای مقابله با علائم افسردگی به الکل یا مواد روی آورند. اگرچه پزشکان ممکن است کمتر به این موضوع به عنوان نشانه افسردگی در مردان نگاه کنند ولی مردان ممکن است به دلیل مصرف مواد دچار افسردگی شوند.

تحریک پذیری

در حالی که مردان مبتلا به افسردگی ممکن است علائم افسردگی خود را نشان دهند و در مورد آنها صحبت کنند اما ممکن است بیشتر این علائم را از طریق عصبانیت یا احساس تحریک پذیری بیان کنند. تستوسترون در سطوح بالاتر با میزان بالاتری از پرخاشگری، تحریک پذیری و خصومت همراه است، که ممکن است باعث تحریک پذیری مردان شود.

رفتارهای پرخطر

در کنار اختلال مصرف مواد، مردانی که افسردگی را تجربه می‌کنند، ممکن است بیشتر درگیر رفتارهای پرخطر، از جمله رانندگی خطرناک، مشروبات الکلی، سکس و قمار و همچنین سایر رفتارهای مالی پرخطر باشند. افراد ممکن است از این رفتارها به عنوان سپری برای پوشاندن یا منحرف کردن افسردگی خود استفاده کنند.

عوارض افسردگی در مردان
عوارض افسردگی در مردان

علت افسردگی مردان بعد از ازدواج

افسردگی در سال اول ازدواج بسیار شایع است. برخی از مردان بلافاصله پس از ازدواج احساس افسردگی می کنند و برخی دیگر در سال اول ازدواج احساس غمگینی می کنند. این احساسات می توانند ناراحت کننده باشند، اما به این معنی نیست که ازدواج شما یک اشتباه بزرگ است. فراز و نشیب در سال اول طبیعی است. دانستن نحوه مواجهه با آنها و زمان دریافت کمک، کلید غلبه بر افسردگی پس از ازدواج است.

عوارض افسردگی در مردان

همه گاهی اوقات احساس غمگینی و عصبانیت می کنند. این احساسات بخشی از یک طیف کامل از احساسات سالم هستند و معمولا جای نگرانی ندارند. با این حال، اگر بیشتر از دو هفته است که احساس غمگینی، ناراحتی، بدبختی یا عصبانیت می کنید، ممکن است علائم افسردگی را تجربه کنید.

مردان بیشتر احتمال دارد که علائم فیزیکی افسردگی را تجربه کنند تا علائم عاطفی. این علائم می تواند شامل مواردی مانند احساس خستگی مداوم یا تغییر در وزن باشد. علائم تغییر در خلق و خوی شما برای افراد جوان نیز متفاوت است. به عنوان مثال، مردان بیشتر احتمال دارد که احساس خشم یا تحریک پذیری را گزارش کنند تا اینکه احساس ضعف کنند.

یکی از نشانه‌ های گویای دیگر، از دست دادن علاقه به فعالیت‌ هایی است که معمولا از آن لذت می ‌برید، چه دور هم جمع شدن با دوستان و با همسرتان، کار در باغ، یا بیرون رفتن برای پیاده ‌روی یا دویدن.

زندگی با افسردگی بدون درمان می تواند عواقب جدی هم از نظر سلامت روانی و هم از نظر جسمی داشته باشد. در شدیدترین حالتش. کسانی که با افسردگی زندگی می کنند ممکن است به خودکشی فکر کنند که در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.

افسردگی مردان متاهل

بر اساس مطالعه ای که در مجله روانشناسی خانواده منتشر شده است، مسائل مالی و رویدادهای استرس زای زندگی اغلب باعث افسردگی مردان متاهل می شود. هر چه استرس بیشتر باشد، منفی گرایی و احتمال افسردگی بیشتر است. جالب توجه است که مطالعه دیگری نشان داد زوج ‌هایی که در اوایل ازدواج با عوامل استرس ‌زا مواجه بودند، قوی ‌تر از زوج ‌هایی با عوامل استرس ‌زا کمتر بودند. هنگامی که رویدادهای استرس زا به شما و همسرتان فشار می آورند، عاقلانه است که به دنبال حمایت باشید و استرس را فرصتی برای نزدیک شدن بهم بدانید تا مانع افسردگی شود.

تست افسردگی مردان

پرسشنامه های خود گزارشی

پرسشنامه های خودگزارشی راهی ساده و آسان برای غربالگری افسردگی است. این پرسشنامه ها در مورد علائمی مانند احساس غم و اندوه، از دست دادن علاقه به فعالیت ها، تغییر در خواب یا اشتها، و احساس ناامیدی یا بی ارزشی می پرسند.

مصاحبه بالینی

مصاحبه بالینی یک گفتگوی رو در رو با یک متخصص بهداشت اعصاب و روان، برای بحث در مورد علائم و نگرانی ها است. این یک گام مهم در فرآیند تشخیص افسردگی در افراد است زیرا به متخصص مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا اطلاعاتی در مورد زندگی و شرایط شما جمع آوری کند، که ممکن است به افسردگی کمک کند.

معاینه فیزیکی و آزمایشات آزمایشگاهی

معاینه فیزیکی و تست های آزمایشگاهی می تواند به رد سایر شرایطی که ممکن است باعث علائم افسردگی شوند کمک کند. برای مثال، سطوح پایین هورمون های تیروئید می‌ تواند علائمی شبیه افسردگی ایجاد کند و آزمایش خون می ‌تواند به تشخیص درستی آن کمک کند.

تست روانشناسی

آزمایش‌های روان‌ شناختی، مانند پرسشنامه شخصیت چند مرحله‌ای مینه‌ سوتا (MMPI) یا مقیاس رتبه ‌بندی همیلتون برای افسردگی (HAM-D)، ممکن است همراه با مصاحبه بالینی و معاینه فیزیکی برای کمک به تشخیص افسردگی در افراد مورد استفاده قرار گیرد. این تست‌ها علائم خاص افسردگی را ارزیابی می‌ کنند و می‌توانند اطلاعات بیشتری در مورد سلامت روان ارائه دهند.

تست افسردگی مردان
تست افسردگی مردان

درمان افسردگی در مردان بدون دارو

مراقبت از خود کمی شبیه مراقبت از ماشین است. شما می دانید که تعمیر و نگهداری منظم باعث می شود که خودرو به خوبی کار کند. اگر همه چیز به خوبی پیش نمی رود، وقت آن است که در یک سرویس رزرو کنید. با این حال، اگرچه ما در راه اندازی خودرو بسیار خوب هستیم، بسیاری از ما در مراقبت از خودمان عالی نیستیم. برای اینکه بتوانیم سالم بمانیم، باید به انجام فعالیت های منظم توجه کنیم که به ما کمک می کند سالم بمانیم و با افراد اطرافمان ارتباط برقرار کنیم.

تنهایی برای بسیاری از مردان یک مشکل بزرگ است. مردان بیشتر از زنان احساس تنهایی می‌ کنند، و این تنها شامل مردانی نیست که تنها زندگی می‌ کنند. بسیاری از مردان این فشار را احساس می ‌کنند که برای تامین معاش خانواده‌شان سخت کار کنند، و به اندازه گذشته زمان زیادی برای رسیدگی به خود ندارند.

با این حال، وقت گذاراندن با همسر برای سلامتی بسیار مهم است. گذراندن وقت برای صحبت حضوری با همسرتان بهترین کار است، حتی اگر در حد نوشیدن یک قهوه یا چای در آرامش باشد. اگر ملاقات با همسرتان سخت است، حتی ارسال پیامک به کمک می کند تا احساس ارتباط بیشتری کنید.

یکی دیگر از راه ‌های برقراری ارتباط، پیوستن به یک گروه محلی مانند یک گروه اجتماعی یا یک باشگاه است. در این گروه ها با افراد جدیدی ملاقات خواهید کرد و به شما کمک می ‌کند تا احساس تنهایی نکنید.

افسردگی مردان ایرانی

افسردگی یک بیماری روانی رایج است که هر فردی با هر جنسیتی ممکن است آن را تجربه کند. با این حال، علائم افسردگی ممکن است بین جنسیت های مختلف متفاوت باشد. به عنوان مثال، مردان ممکن است به جای غم و اندوه، خشم و پرخاشگری را بیشتر تجربه کنند و ممکن است متوجه نشوند که این می تواند نشانه افسردگی باشد.

پنج علامت مهم افسردگی وجود دارد که معمولا توسط مردان تجربه می شود، از جمله افراط در گریز، علائم پزشکی، اختلال مصرف مواد، تحریک پذیری و رفتارهای پرخطر. اگرچه هر فردی ممکن است این علائم را تجربه کند، اما ممکن است در مردان شایع تر باشد. افسردگی مردان ایرانی بیشتر حاصل از فشارهای اقتصادی و چند شغله بودن برای تامین هزینه های زندگی است.

از بین بردن افسردگی در مردان

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای از بین بردن افسردگی انجام دهید. یک نقطه شروع عالی این است که از بدن خود با فعال ماندن، تغذیه سالم و خواب کافی مراقبت کنید.

چیزهای کوچک دیگری مانند دویدن، صحبت کردن با همسر یا یکی از اعضای خانواده، بیرون رفتن به باغ، یا حتی بیرون رفتن از خانه، همگی می توانند بسیار مفید باشند. حتی اگر احساس خوبی ندارید، مهم است که به انجام کارهایی که معمولا از آنها لذت می برید ادامه دهید، اگرچه ممکن است مثل همیشه از آنها لذت نبرید.

درمان افسردگی در مردان میانسال
درمان افسردگی در مردان میانسال

درمان افسردگی در مردان میانسال

اگر دوران سختی را پشت سر می گذارید و افسردگی، اضطراب یا افکار خودکشی دارید، صحبت کردن در مورد احساس خود می تواند سخت باشد. اما سکوت می ‌تواند اوضاع را بدتر کند. شما مجبور نیستید به تنهایی از این مسیر عبور کنید. حمایت دوستان، خانواده یا یک متخصص بهداشتی می تواند به بهبودی شما کمک کند. متخصص به روش های مختلف می تواند به شما کمک کند

داروی افسردگی مردان

داروهای ضد افسردگی که به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند، باعث تحریک عاطفی می شوند. داروی انتخابی مهارکننده بازجذب سروتونین (SSRI) به مدت سه هفته، کمتر به بازخورد مثبت و منفی واکنش نشان دادند. «محو کردن» احساسات منفی می تواند بخشی از چگونگی کمک به بهبودی افراد از افسردگی توسط داروها باشد.

درمان خانگی افسردگی در مردان در طب سنتی

ورزش باعث ترشح اندورفین می شود که می تواند علائم افسردگی را تسکین دهد و استرس و اضطراب را کاهش دهد. شما همچنین می توانید چیزهای متفاوتی مانند رقصیدن یا پریدن روی ترامپولین را امتحان کنید. هر چیزی که شما را فعال نگه می دارد می تواند در دفع اثرات منفی افسردگی مفید باشد. برخی از مکمل های طبیعی مانند خار مریم، ویتامین D و روغن ماهی ممکن است به کاهش علائم افسردگی کمک کنند.

درمان قطعی و فوری افسردگی در مردان

درمان افسردگی می تواند چالش برانگیز باشد و آنچه برای شما مفید است ممکن است برای دوستان یا اعضای خانواده شما مفید نباشد. برای برخی، اولین داروی امتحان شده این کار را انجام می دهد. برخی دیگر از دارویی به داروی دیگر جهش می کنند و آنها را با درمان شناختی رفتاری (CBT) یا سایر روش های درمانی ترکیب می کنند. درمان ‌های دارویی کنونی برای افسردگی شامل داروهایی است که انتقال ‌دهنده‌های عصبی مونوآمین مختلف در بدن از جمله نوراپی نفرین، سروتونین و دوپامین را هدف قرار می‌دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا