Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

منیزیم سولفات ۷ آبه (Magnesium sulfate heptahydrate)

منیزیم سولفات ۷ آبه (Magnesium sulfate heptahydrate) یکی از ترکیبات معدنی با فرمول شیمیایی MgSO۴.۷H۲O است. سولفات منیزیم در ساختار خود دارای عناصر منیزیم، سولفور و اکسیژن است. مولکول آب موجود در این ترکیب، علاوه بر اکسیژن، عنصر هیدروژن نیز دارد. شکل هفت آبه سولفات منیزیم با نام اپسوم شناخته می شود. ترکیب مورد نظر را از واکنش اسید سولفوریک با منیزیم کربنات و یا منیزیم اکسید به دست می آورند. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، اطلاعات مختصری درباره سولفات منیزیم به دست می آوریم.

ویژگی های سولفات منیزیم

منیزیم سولفات ترکیبی محلول در آب بوده و یک جامد یونی محسوب می شود که از یون های منیزیم دو بار مثبت و سولفات دو بار منفی تشکیل شده است. از نظر ظاهری، سولفات منیزیم به صورت جامد پودری و یا کریستالی سفید رنگ است که طعم تلخ، شور و خنک کننده ای دارد. این ماده در اتانول و گلیسیرین حلالیت کمی دارد. منیزیم سولفات ۷ آبه (Magnesium sulfate heptahydrate) در دمای ۲۵۰ درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای ۷۰,۸ درجه سانتی گراد، ۴ مولکول کریستالی خود را از دست داده و دچار تجزیه حرارتی می شود.

منیزیم سولفات دارای انواع مختلفی است. انواع سولفات منیزیم با توجه به چند شکل متبلور شدن هیدراته آن هاست. سولفات منیزیم بدون آب، نوع تک آبه، چهار آبه، پنج آبه، هفت آبه، هشت آبه و ده آبه، انواع این ماده هستند. تمام انواع هیدراته منیزیم سولفات، در نتیجه حرارت دیدن، آب خود را از دست می دهند. تنها شکل بدون آب است که در دمای بالای ۳۲۰ درجه سانتی گراد پایدار بوده و بدون این که ذوب شود، در دمای ۱۱۲۴ درجه سانتی گراد به اکسید منیزیم و تری اکسید گوگرد تبدیل می شود.

ویژگی های سولفات منیزیم
ویژگی های سولفات منیزیم

تولید منیزیم سولفات

برای تولید سولفات منیزیم، ابتدا مقداری آب برای خنثی سازی به رآکتور اضافه می کنند. سپس اسید سولفوریک و پودری که بیشتر از ۸۵ درصد منیزیم اکسید دارد را به آن اضافه می کنند. محلول حاصل، PHی برابر با ۵ داشته و دمای آن باید بین ۳۹ تا ۴۰ درجه سانتی گراد باشد. نتیجه واکنش بین مواد وارد شده در رآکتور، سولفات منیزیم است. سولفات منیزیم را باید در دمای بین ۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کرد.

مزایای منیزیم سولفات ۷ آبه (Magnesium sulfate heptahydrate)

از سولفات منیزیم می توان جهت تامین منیزیم مورد نیاز بدن استفاده کرد. به طوری که این ماده برای درمان کمبود منیزیم خون، تشنج و بیهوشی در زنان بادار مورد استفاده قرار می گیرد. در سنتزهای آلی، منیزیم سولفات به عنوان خشک کننده به کار برده می شود.

در صنعت کشاورزی از این ماده برای بالا بردن میزان منیزیم در خاک و کمبود آن استفاده می کنند. همچنین این ماده کمبود سولفور در خاک های کشاورزی را نیز جبران می کند. منیزیم به عنوان عنصر اصلی کلروفیل بوده و عنصری مهم در فرایند فتوسنتز گیاه است. همچنین برای کم کردن مدت زمان اقامت بیماری گیاه مهم است. رشد و بازدهی گیاه با عنصر منیزیم بالا رفته و سولفور نیز باعث بهبود رشد و افزایش متابولیسم در گیاهان می شود.

ترکیب مورد بحث در آکواریوم های دریایی برای فرایند کلسیفیکاسیون به کار برده شده و در حمام های نمک برای تسکین درد پا استفاده می شود. در ترکیب لوسیون ها، کرم ها و روغن های تسکین دهنده درد از این ماده شیمیایی به کار گرفته می شود. در بدن حیوانات وجود آن برای متابولیسم چربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها مهم بوده و فعالیت عصبی و انقباض ماهیچه ها نیز وابسته به این ماده است.

خواص منیزیم سولفات

برای اسکراب و لایه برداری از پوست جهت نرم کردن آن، سولفات منیزیم کاربرد دارد. این ماده برای تسکین اعصاب و کاهش استرس، التیام دادن نیش پشه، از بین بردن جوش صورت و شل کردن عضلات مفید است. سولفات منیزیم برای تثبیت رنگ پشم، در صنعت چرم سازی برای بالا بردن میزان مقاومت حرارتی آن، تولید پارچه های نسوز در صنعت نساجی، تهیه سیمان و پنل های عایق سبک وزن در صنعت ساختمانی و در پزشکی برای درمان بمیاری ها از منیزیم سولفات استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا