Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

مونو سدیم دی هیدروژن فسفات چیست و چه انواعی دارد؟

سدیم دی هیدروژن فسفات یا مونو سدیم دی هیدروژن فسفات با نام اختصاری MSP شناخته می شود. این ماده به صورت پودری سفید رنگ در دسترس قرار دارد. سدیم دی هیدروژن فسفات ترکیبی معدنی از سدیم و آنیون دی هیدروژن فسفات است. این محصول صنعتی به عنوان رایج ترین ترکیب فسفات سدیم مورد استفاده قرار می گیرد. انواع سدیم فسفات به صورت بدون آب، مونو و دی هیدراته تولید و عرضه می شوند. تولید مونو سدیم دی هیدروژن فسفات با خنثی سازی جزئی اسید فسفریک صورت می پذیرد. مونو سدیم دی هیدروژن فسفات در گرید های صنعتی و خوراکی تولید و در بازار عرضه می شود. قیمت سدیم دی هیدروژن فسفات با توجه به برند تجاری و گرید تولید شده می تواند متفاوت باشد. برای خرید سدیم دی هیدروژن فسفات و هگزا متا فسفات سدیم به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص و کاربرد سدیم دی هیدروژن فسفات و موارد مصرف آن در صنعت می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی آشنا شوید.

مونو سدیم دی هیدروژن فسفات چیست

مونو سدیم دی هیدروژن فسفات به عنوان یک ترکیب معدنی شناخته می شود. این ماده دارای فرمول شیمیایی NaH۲PO۴ است. این ماده قابل تهیه در فرم های پودر، کریستال و یا گرانول بوده و با رنگی سفید و بدون بو شناخته می شود. مونو سدیم دی هیدروژن فسفات در انواع مختلفی تولید می گردد که در ادامه به آن اشاره شده است. برای خرید سدیم دی هیدروژن فسفات و هگزا متا فسفات سدیم به مراکز معتبر عرضه مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

انواع مونو سدیم دی هیدروژن فسفات

مونو سدیم دی هیدروژن فسفات در انواع آنهیدروز، مونو هیدرات و دی هیدرات یافته می شود. این انواع را می توان در صنایع داروسازی، صنایع غذایی و… مورد استفاده قرار دارد. از این انواع گرید های مختلفی وجود دارد که با توجه به کاربرد در صنایع انتخاب می گردد.

سدیم دی هیدروژن فسفات چیست
سدیم دی هیدروژن فسفات چیست

مونو سدیم دی هیدروژن فسفات در صنایع غذایی

این ترکیب جهت تنظیم اسیدیته و نگهدارنده در مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. ترکیب فوق با نام E339 در صنایع غذایی کاربرد دارد. خاصیت نگهدارندگی این ترکیب بسیار مورد توجه صنایع غذایی قرار داشته و افزودن آن به مواد غذایی موجب ممانعت از اکسید شدن ترکیبات غذایی بویژه چربی ها می شود. این امر موجب افزایش ماندگاری محصولات غذایی فرآوری شده خواهد شد.

سدیم دی هیدروژن فسفات در پزشکی و داروسازی

مونو سدیم دی هیدروژن فسفات در تولید دارو جهت تنظیم pH  مورد استفاده قرار می گیرد. بعلاوه این ماده از اکسیداسیون جلوگیری به عمل می آورد. از دیگر کاربرد مونو سدیم دی هیدروژن فسفات می توان به استفاده از آن به عنوان ملین و همچنین درمان کمبود فسفات در خون استفاده نمود.

موارد استفاده در صنعت

داروسازی و صنایع غذایی تنها بخشی از موارد مصرف این ماده محسوب می شوند. این ماده در فرم های آنهیدروز، مونو هیدرات و دی هیدرات در صنعت نساجی و صنایع شیمیایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید مونوسدیم دی هیدروژن فسفات و هگزا متا فسفات سدیم به سایت های معتبر مواد شیمیایی مراجعه نمایید.

نگهداری مونو سدیم دی هیدروژن فسفات

ترکیب فوق در شرایط محیطی معمولی پایدار است. حرارت فرم دی هیدرات در دمای ۱۰۰ درجه سانتی گراد موجب می شود تا تمام آب کریستالیزاسیون آن حذف گردد.

حرارت بیشتر در ۲۰۵ درجه سانتی گراد نیز موجب ذوب ترکیب همراه با تجزیه خواهد شد. در نتیجه تجزیه این ترکیب، ماده سدیم هیدروژن پیروفسفات تولید خواهد شد.

توجه شود که سدیم دی هیدروژن فسفات را باید در ظروف مقاوم در برابر نفوذ هوا نگهداری نمود. همچنین انبار های نگهداری این ماده باید خشک و بدون رطوبت و دارای تهویه مناسب باشند. ظروف نگهداری این ترکیب باید از نور خورشید حفظ گردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا