Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

روغن ترمز آبی چیست و چه مصرفی دارد؟

روغن ترمز از مهم ترین سیالات مورد استفاده در خودروهای سبک محسوب می شود. انواع روغن ترمز آبی و زرد برای استفاده در سیستم های مختلف ترمز تولید و عرضه می شوند. روغن ترمز آبی و زرد در نقطه جوش با یکدیگر تفاوت دارند. روغن ترمز آبی فشار هیدرولیکی را از پمپ ترمز به سیلندر ترمز منتقل کرده و درنهایت موجب توقف یا کاهش سرعت خودرو می شود. قیمت روغن ترمز آبی با توجه به برند تولید کننده و خارجی یا ایرانی بودن محصول متفاوت است. برای خرید روغن ترمز به سایت های معتبر شیمی مراجعه نمایید. کاربرد مواد شیمیایی مانند روغن ترمز آبی در صنعت خودرو بسیار حائز اهمیت بوده و خرید و فروش آن در بازار بسیار صورت می پذیرد.

روغن ترمز آبی چیست

انواع مختلفی از روغن ترمز تولید و در بازار مواد شیمیایی عرضه می شوند. این محصولات در بسته بندی های مختلفی در بازار عرضه می شوند. روغن ترمز‌ها را با استاندارد DOT طبقه‌بندی می کنند. DOT 3 و DOT 4 که روغن ترمز های زرد و آبی هستند از نوع پایه گلیکولی بوده و از پر‌مصرف‌ترین روغن ترمز‌ها‌ محسوب می شوند.

روغن ترمز DOT 3 زرد ‌رنگ است و روغن ترمز DOT 4 به رنگ آبی یافته می شود. سیستم‌ ترمز خودرو‌ها با یک نوع روغن ترمز طراحی شده و بنابراین نمی‌توان از یکی به جای دیگری استفاده نمود. از همه مهم ‌تر اینکه انواع روغن ترمز را نباید در یک سیستم ترمز با یکدیگر مخلوط کرد.

روغن ترمز آبی چیست؟
روغن ترمز آبی چیست؟

خواص روغن ترمز dot 4 آبی

روغن ترمز آبی وظیفه انتقال فشار هیدرولیکی از پمپ ترمز به سیلندر ترمز را برعهده دارد. این محصول در سیستم ترمز خودروهای سبک بنزينی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در نهایت موجب توقف خودرو می‌شود. این مایع دارای حداقل تراکم‌پذیری بوده و نسبت به حباب هوا حساس است.

بعلاوه تبخیر روغن ترمز آبی بسیار ناچیز است و با قطعات فلزی و پلاستیکی موجود در سیستم ترمز سازگاری دارد.

روغن ترمز آبی ماده‌ای سنتزی بوده و از ترکیبات پلی گلیکول اتر به دست می آید.

توجه شود که روغن های ترمز نسبت به رطوبت حساس بوده و نقطه جوششان با جذب رطوبت کاهش می یابد. این کاهش نقطه جوش موجب کاهش کارایی آن ها خواهد شد. کاربرد مواد شیمیایی همچون روغن ترمز آبی در خودرو ها باید توسط افراد متخصص استفاده شود.

تفاوت روغن ترمز آبی و زرد فومن شیمی

تفاوت روغن ترمز آبی و زرد در نقطه جوش آن ها بسیار مشهود است. با فشردن پدال ترمز، مایع هیدرولیک سیستم ترمز تحت تاثیر نیروی بالایی قرار خواهد گرفت و کاهش حجم موجب افزایش انرژی درونی سیال می گردد. از طرفی روغن ترمز آبی خودرو باید نقطه جوش بالایی داشته باشد و بتواند موجب افزایش کارایی سیستم ترمز هیدرولیک شود. روغن ترمز های زرد دارای نقطه جوش ۲۰۵ درجه سانتی گراد در شرایط خشک و نقطه جوش ۱۴۰ درجه در شرایط مرطوب هستند. درمقابل روغن ترمز آبی دارای نقطه جوش ۲۳۰ درجه سانتی گراد در شرایط خشک و ۱۵۵ درجه سانتی گراد در شرایط مرطوب است.

با توجه به موارد اشاره شده مشخص می شود که روغن ترمز آبی دارای دمای جوش بالاتری نسبت به روغن ترمز زرد است. کاربرد مواد شیمیایی در خودرو باید به دقت و با توجه به سیستم خودرو مورد استفاده قرار گیرد.

بسته بندی روغن ترمز آبی

علاوه بر تفاوت در کاربرد، بسته بندی این محصولات نیز متفاوت است. روغن دات ۳ در بسته بندی های زرد عرضه می گردد. این روغن ترمز در بسته بندی هایی به رنگ آبی عرضه می گردد. در هنگام خرید انواع روغن ترمز به نوع آن و اطلاعات موجود بر بسته بندی محصول دقت نمایید. توجه شود که قیمت روغن ترمز آبی با توجه به شرکت تولید کننده و برند تجاری محصول می تواند در بازار متفاوت باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا