Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

اتیلن دی آمین تترا متیلن فسفونیک اسید سدیم (EDTMPS) چیست؟

خوردگی فرآیندی است که بسیاری از صنایع را دچار آسیب های جدی می کند. بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن سیستم های صنعتی از ترکیبات ضدخوردگی استفاده می شود. یکی از این ترکیبات ضدخوردگی اتیلن دی آمین تترا متیلن فسفونیک اسید سدیم است که با نام اختصاری EDTMPS شناخته می شود. از خواص EDTMPS در جلوگیری از خوردگی دیگ های بخار در صنایع استفاده می شود. از مزایا مصرف EDTMPS می توان به حلالیت بالای آن در آب اشاره نمود. بعلاوه کاربرد EDTMPS موجب آلودگی زیست محیطی نیز نخواهد شد. کاربرد EDTMPS در بسیاری از صنایع صورت می پذیرد که صنایع تصفیه آب نیز یکی از این صنایع محسوب می شود. کاربرد اتیلن دی آمین تترا متیلن فسفونیک اسید سدیم (EDTMPS) موجب شده است تا در بازار مواد شیمیایی خرید و فروش بالایی داشته باشد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی اتیلن دی آمین تترا متیلن فسفونیک اسید سدیم (EDTMPS) و موارد مصرف آن می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ماده صنعتی پرمصرف آشنا شوید.

اتیلن دی آمین تترا متیلن فسفونیک اسید سدیم (EDTMPS) چیست

EDTMPS نمکی صنعتی بوده و در آب محلول است. از مزایا EDTMPS عدم آسیب به محیط زیست بوده و بنابراین استفاده از آن مجاز است. پایداری حرارتی و شیمیایی بالا از خواص EDTMPS  محسوب می شود. بعلاوه این ماده دارای قابلیت مهار خوردگی است و به همین دلیل کاربردی گسترده در صنایع دارد. با کاربرد این ماده در صنعت می توان از کریستالیزاسیون مواد معدنی حاوی کلسیم جلوگیری نمود. ساختار مولکولی این ماده موجب شده تا بتواند له عنوان یک عامل کی لیت دهنده عمل کند.

خواص EDTMPS

فرمول شیمیایی C۶H۱۲N۲Na۸O۱۲P۴  برای نمک سدیمی EDTMP معرفی شده است. این ماده به صورت مایعی شفاف و زرد رنگ شناخته می شود. در شرایط STP جرم مولکولی ترکیب فوق ۶۱۱.۹۸ گرم بر مول و چگالی آن ۱.۲۵ گرم بر سانتی‌متر مکعب است. انحلال پذیری مناسب آن در آب و pH نزدیک به ۹.۵ از دیگر ویژگی های محصول فوق است. این ترکیب دارای خاصیت مهار خوردگی بوده و این خاصیت به همراه حلالیت در آب، استفاده از EDTMPS را به گزینه ای مناسب در صنعت تبدیل نموده است.

اتیلن دی آمین تترا متیلن فسفونیک اسید سدیم (EDTMPS) چیست
اتیلن دی آمین تترا متیلن فسفونیک اسید سدیم (EDTMPS) چیست

دلایل مصرف EDTMPS

خوردگی در اثر رخ دادن واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی بین دو قسمت یک فلز در اثر اختلاف پتانسیل رخ می دهد. ترکیباتی مانند  اتیلن دی آمین تترا متیلن فسفونیک اسید سدیم به عنوان عوامل ضد خوردگی عمل کرده و با نام ترکیبات بازدارنده خوردگی شناخته می شوند. این ترکیب نمکی با اضافه شدن به یک مایع یا گاز، موجب کاهش خوردگی در ماده شده و می تواند فلز یا آلیاژ در تماس با سیال را از خوردگی حفظ کند.

استفاده از اتیلن دی آمین تترا متیلن فسفونیک اسید سدیم EDTMPS

خواص پیشگیری از خوردگی و ممانعت از تشکیل رسوبات، (ETMPS) را برای جلوگیری از زنگ زدگی و ممانعت از ایجاد گرفتگی در لوله های انتقال آب مناسب می کند. خواص ضد رسوب و ضد خوردگی این ماده ۳ تا ۵ برابر بیشتر از پلی فسفات های معدنی است و این خواص استفاده صنعتی آن را افزایش داده است. برای خرید EDTMPS می توان به بازار مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

ایمنی EDTMPS

  • این ماده یک ترکیب شیمیایی بوده و بنابراین در حین استفاده از آن باید از لباس، عینک و دستکش محافظتی مناسب استفاده نمود. در صورت استنشاق این ماده، محل را ترک نموده و هوای تازه استنشاق نمایید.
  • تماس این نمک با چشم خطر آفرین بوده و در صورت تماس با آب فراوان شسته و به پزشک مراجعه شود.
  • در صورت بلع، شستشوی دهان با آب فراوان صورت گیرد.
  • در صورت آتش سوزی از ماسه خشک و فوم الکل استفاده شود.
  • این نمک صنعتی پرمصرف را می توان از بازار مواد شیمیایی تهیه و با رعایت جوانب ایمنی مورد استفاده قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا