Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

سدیم اکسید چیست؟| فرمول سدیم اکسید

سدیم اکسید از اکسید های فلزات قلیایی محسوب شده و دارای کاربردهای صنعتی است. از خواص سدیم اکسید در صنایع شیشه و سرامیک بسیار استفاده می شود. کاربرد سدیم اکسید در ساخت انواع عینک نیز صورت می پذیرد. از خواص فیزیکی سدیم اکسید می توان به حالت پودری و سفید رنگ آن اشاره نمود. واکنش سدیم اکسید با آب منجر به تشکیل سدیم هیدروکسید می شود. سدیم هیدروکسید نیز بازی به شدن خورنده بوده و به بافت های انسانی آسیب وارد می کند. فرمول سدیم اکسید Na2O بوده و شناسه پاب‌کم آن ۷۳۹۷۱ است. کاربرد سدیم اکسید موجب خرید و فروش گسترده آن در بازار صنعتی شده است. برای خرید سدیم اکسید و محصولات سدیمی دیگر مانند سیترات سدیم به سایت ها و مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

فرمول سدیم اکسید

سدیم اکسید به عنوان یک ماده یونی شناخته شده و فرمول شیمیایی آن Na۲O است. جرم مولی این ترکیب یونی ۶۱.۹۷۸۹ گرم بر مول و دانسیته آن ۲.۲۷ گرم بر سانتی متر مکعب است. شکل ظاهری این ترکیب به صورت جامدی سفید رنگ شناخته می شود. ترکیب فوق دارای ساختاری کریستالی بوده و یک اکسید فلز قلیایی محسوب می شود.

تولید سدیم اکسید

تولید اکسیدسدیم در اثر واکنش سدیم با هیدروکسید، پراکسید یا نیتریت سدیم صورت می پذیرد. همه روش های تولید از هیدروکسید، پراکسید یا نیتریت، به فرایند کاهش ترکیبی توسط سدیم مرتبط هستند. با سوزاندن سدیم در هوا می توان به تولید اکسیدسدیم دست یافت. اما توجه شود که در حین این واکنش، حدود ۲۰٪ پراکسید سدیم Na۲O۲ نیز تولید خواهد شد.

تجزیه نمک سدیم اسید اسکوربیک، در دماهای بالاتر از ۲۰۹ درجه سانتی گراد نیز روشی برای تولید سدیم اکسید در آزمایشگاه هاست. این روش برای تولید این اکسید فلزی قابل دسترس تر است.

واکنش سدیم اکسید با آب

Na۲O در آب محلول نیست. اما باید توجه شود که در معرض آب واکنش پذیری بالایی را نشان می دهد. طیواکنش سدیم اکسید با آب هیدروکسید سدیم یا سود سنتز می شود.

سدیم اکسید چیست
سدیم اکسید چیستسدیم اکسید چیست

سدیم هیدروکسید ماده ای بازی و بسیار خورنده است. بنابراین تماس آن با بافت های انسانی موجب سوختگی خواهد شد. بنابراین باید از اکسیدسدیم با احتیاط استفاده کرده و این ماده و ترکیبات مشابه مانند سیترات سدیم را به دور از آب و رطوبت نگهداری نمود.

سدیم اکسید در آب اسید است یا باز

طبق نظریه آرنیوس، به اکسیدهای فلزی که هنگام حل شدن در آب یون های OH یا هیدروکسید تولید می کنند، باز آرنیوس گفته می شود. با این توضیح می توان سدیم اکسید را در دسته ترکیبات بازی قرار دارد. از طرفی واکنش پذیری آن با اسید ها و آب، بازی بودن آن را نشان می دهد.

سدیم اکسید فلز است یا نافلز

اکسیدسدیم به عنوان یک اکسید فلز قلیایی شناخته می شود. ترکیب فوق پودری سفید رنگ است که در صنایع تولید شیشه، سرامیک سازی و تولید عینک کارایی دارد. با فزودن آب به ترکیب فوق، NaOH یا سود تولید می شود. از خواص اکسیدهای فلزات قلیایی این است که در ساختار ضد فلوریت تبلور می یابند.

استفاده در صنعت شیشه

اکسید سدیم از ترکیبات مهم در صنعت تولید شیشه محسوب می شود. البته ترکیب فوق به صورت کربنات سدیم به ترکیبات تولید شیشه اضافه می شود. شیشه تولید شده با این روش، حاوی حدود ۱۵ درصد اکسید سدیم، ۷۰ درصد سیلیس و ۹ درصد اکسید کلسیم است. سودا به عنوان روان کننده جهت کاهش دمای ذوب مخلوط سیلیس مورد استفاده قرار می گیرد.

خطرات اکسید سدیم

  • ترکیب فوق ترکیبی غیر قابل اشتعال و پایدار محسوب می شود، اما واکنش پذیری بالایی با اسید ها و آب دارد.
  • این ماده می تواند موجب احتراق سایر مواد گردد.
  • ترکیب فوق خورنده بوده و موجب سوزش پوست و چشم می شود.
  • توصیه می شود در خرید اکسید سدیم و ترکیبات سدیمی دیگر مانند سیترات سدیم تنها به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا