Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۵ راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن

امروز در این مقاله از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با راه های درمان سرفه آشنا کنیم. سرفه کردن از زمان نوزادی برای انسان رخ می دهد. این عارضه اگر به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد، می تواند به شدت آزار دهنده باشد. سرفه کردن شدید و طولانی، راه گلوی شما را می خراشد و می تواند آن را زخم کند.

برخی از افراد به دلیل ابتلا به بیماری سل، دچار سرفه های خونی می شوند. این دسته افراد حتما باید تحت درمان پزشک باشند. سرفه کردن می تواند دلایل مختلفی مانند ابتلا به یک بیماری ویروسی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا داشته باشد. حتی قرار گرفتن در هوای آلوده نیز می تواند منجر به سرفه شود. در این مطلب سعی کردیم تا تمامی آنچه را که لازم است در رابطه با سرفه بدانید به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با حساسیت به بادام زمینی را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

سرفه کردن چیست

عمل سرفه می تواند به صورت اختیاری یا غیر ارادی رخ دهد. سرفه به منظور پاکسازی گلو و مسیر تنفسی از ذرات خارجی، میکروب‌ه ا، عوامل تحریک کننده، مایعات و موکوس رخ می دهد. با اینکه گاهی اوقات سرفه  یکی از نشانه‌ های بیماری جدی و زمینه ‌ای باشد اما اکثر اوقات بدون نیاز به دارو بهبود پیدا می‌ کند. بد نیست بدانید که برخی از میکروب‌ ها با ایجاد سرفه سعی در پخش شدن و انتقال به سایر افراد دارند. برخی سرفه ‌ها نیز فقط در شب اتفاق می ‌افتند. راه‌ های مختلفی برای تشخیص علت سرفه وجود دارد. در حقیقت سرفه یک واکنش طبیعی بدن به حذف مواد محرک در راه های هوایی فوقانی (گلو) و تحتانی ( ریه ها) است. سرفه به بهبودی و حفاظت بدن کمک می کند.

5 راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن
۵ راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن

انواع سرفه کدام اسـت

سرفه انواع مختلفی دارد. تعدادی از نام های انواع سرفه به مدت زمان سرفه اشاره می کنند در حالی که سایر انواع سرفه به احساس ناخوشی یا صدای سرفه و انواع دیگر آن حاتهای مختلف آن را توصیف می کند. انواع سرفه عبارتند از:

سرفه کردن حاد که دارای شروع ناگهانی است و حداقل از نظر پزشکی ۳-۲ هفته طول می کشد.

نوع دوم، سرفه تحت حاد که در طول مدتی که عفونت دارید بروز می کند و حداقل بین ۸-۳ هفته طول می کشد.

سرفه کردن مزمن به مدت بیشتر از ۸ هفته طول می کشد که گاها به عنوان سرفه مدام نیز نامیده می شود.

نوع چهارم سرفه مقاوم است که به درمان پاسخ نمی دهد.

 انواع سرفه کردن بر اساس تولید ترشحات

سرفه بر اساس تولید ترشحات می تواند به چند دسته دیگر تقسیم شود. از جمله این سرفه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرفه کردن ترشح دار یا سرفه مرطوب که دارای موکوس ( ترشح) یا بلغم است.

بدون ترشحات یا سرفه خشک که فاقد موکوس یا بلغم است.

انواع سرفه کردن بر اساس تولید صداهای متمایز

بر اساس نوع صدا و ارتباط با بیماری های خاص، سرفه باز هم دسته بندی جدید دارد. از جمله این سرفه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرفه سیاه سرفه ای ناشی از آلودگی با عفونت است که صدایی شبیه ووپ دارد.

نوع سرفه کردن پارس سگ که صدای آن شبیه واق واق سگ است و می تواند نشانه بیماری خروسک باشد.

سرفه خس خس دار، این سرفه اغلب می تواند در هنگامی که راه های هوایی انسداد پیدا کرده اند ایجاد شود. این نوع سرفه می تواند همراه با عفونت ها شبیه سرماخوردگی، بیماری های مزمن ریوی از قبیل آسم باشد.

5 راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن
۵ راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن

انواع سرفه مرتبط به زمان سرفه کردن

طبق این که سرفه شما چه زمانی رخ می دهد، دسته بندی دیگری برای آن در نظر گرفته شده است. از جمله این سرفه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

روزانه

شبانه

همراه با تهوع و استفراغ که اغلب در کودکان اتفاق می افتد و بسیار شدید است.

چه افرادی بیشتر دچار سرفه می شوند

هر فردی می تواند مبتلا به سرفه شود. بعضی از افراد استعداد بیشتری برای بروز این عارضه دارند از جمله  افراد سیگاری، افراد دارای بیماری های مزمن، افراد دارای بیماری های آلرژیک، کودکان بخصوص آن هایی که در مراکز نگهداری یا مدارس هستند.

علل احتمالی سرفه چیست

بعضی از شایع ترین علل بروز این عارضه عبارتند از :

سیگار

قلیان

بوهای شدید

کپک قارچی

گردو غبار

گرده های گیاهان

مو و پشم حیوانات خانگی

ترشحات

بعضی از داروها

5 راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن
۵ راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن

درمان و مراقبت سرفه چیست

درمان این عارضه بستگی به علت ایجاد آن دارد. اگر ناشی از عفونت باشد باید تحت نظر پزشک اقدام به مصرف آنتی بیوتیک یا داروهای ضد ویروسی کنید. اما توجه به این  نکته ضروری است که بعضی از سرفه های ناشی از ویروس نیاز به داروهای ضد ویروسی ندارند. در این موارد باید تغییر رژیم غذایی یا استفاده از داروهای آنتی هیستامین مورد توجه قرار گیرد.

مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد و می تواند  از تحریک و یا خشکی گلو جلوگیری کند. استفاده از بخور مرطوب یا دوش بخار میتواند به بهبود سرفه کمک کند.

ترک سیگاریا سایر مواد دخانی نیز راه دیگری برای  بهبود اسن عارضه است.  بعضی از مواد تحریک کننده دیگر از جمله عطرها و مواد اآرایشی بالاخص بودار، شمع ، بعضی داروها و آلرژن ها هستند که باید مورد ملاحظه قرار گیرند.

داروی بدون نسخه برای سرفه کردن

شربت های ضد سرفه و داروهای ضد سرفه زیادی که بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند وجود دارد. به طور کلی این داروها عملکرد بهتری نسبت به  یک قاشق عسل ندارند. قطره های مخصوص سرفه و آب نبات های مخصوص می توانند باعث آرامش ناراحتی گلو شوند. همچنین استفاده از جوشانده های داغ شبیه چایی بخصوص اگر داخل آن عسل اضافه شود می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

توجه داشته باشید در کودکان زیر ۶ سال نباید بدون اجازه پزشک نسبت به درمان سرفه اقدام کنید.

چگونه می توان از سرفه کردن پیشگیری کرد

شما می توانید از سرفه ها ی ناشی از عفونت ها به روش های زیر پیشگیری کنید:

انجام واکسیناسیون آنفلوانزا و کرونا

اجتناب و پرهیز از تماس با افراد بیمار

اجتناب از تماس دست ها با چشمان، بینی و دهان

شستن مکرر دست ها با آب و صابون و یا استفاده از مواد ضد عفونی کننده دست

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر کودکی دارید که دارای بیماری های مزمن است، حتما به دکتر مراجعه کنید.

به طور کلی در صورتی که سرفه دارید و خوب نمی شود و یا یکی از حالات زیر وجود دارد سریعا به دکتر مراجعه کنید:

خس خس سینه (سروصدا در هنگام نفس کشیدن: در هنگامی که نفس خود را بیرون می دهید)

تب بیشتر از ۳۸.۴ درجه یا طبی که بیشتر از یک یا دو روز طول کشیده است.

وجود لرز

وجود بلغم (خلط) بخصوص وقتی که خلط سبز یا زرد یا خونی باشد.

در موارد زیر بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید یا به اورژانس مراجعه کنید:

احساس رفتن به  شوک

عدم تنفس خوب یا تنفس سخت

وجود خون فراوان در هنگام سرفه کردن

داشتن درد شدید در قفسه سینه

5 راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن
۵ راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن

چگونه متوجه خطرناک بودن سرفه کردن شویم؟

در صورتی که یکی از حالات زیر برای شما رقم خورده است، عارضه مذکور می تواند خطرناک تلقی شود و حتما باید آن را جدی گرفته و برای درمان اقدام کنید:

اشتغال داشتن به کارهای حساس از جمله کار در معدن

استفاده از مواد دخانی مانند سیگار

طولانی شدن عارضه

تفاوت بین نفس کشیدن در حالت استراحت و در محل کار

عارضه مذکور مانع از خواب آرام شود

وجود هرگونه ترشح زیاد در هنگام سرفه کردن از جمله ترشحات خونی

بدتر شدن با وجود استفاده از داروها

احساس مزه بد در دهان

تنفس مشکل که بهبود نمی یابد

وجود درد به خصوص در صورت

از دست دادن وزن و کاهش وزن

آیا حاملگی باعث سرفه می شود

حاملگی معمولا باعث بروز این عارضه نمی شود، اما توجه به این نکته ضروری است که می توانید سرما بخورید و دچار این عارضه شوید.

در صورتی که ناخوشی یا بیماری شما بیش از حد معمول طولانی شد و یا بیش از حد انتظار شما بود و یا در خوردن، خوابیدن و نفس کشیدن مشکل داشتید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اگر به دنبال خوردن مواد غذایی و آب، سرفه ایجاد شد چه معنایی دارد

سرفه ایجاد شده به دنبال خوردن به معنای این است که ماده خورده شده در مسیر اشتباهی در گلو وارد شده است. ماده غذایی خورده شده به جای آن که به مسیر معده وارد شود به مسیر ریه ها وارد شده است. مسیر هوایی فوقانی به گونه ای تنظیم شده است که از ورود ماده غذایی یا آب به سمت ریه ها در اکثر مواقع جلوگیری می کند. اگر ماده غذایی به مسیر اشتباه حرکت کند ممکن است باعث ایجاد سرفه گردد و معمولا خطرناک نیست. اما گاهی اوقات که ماده غذایی به مسیر اشتباهی حرکت کند می تواند وارد ریه ها شود. اگر به طور مکرر و دائم در غذا خوردن و به دنبال آن سرفه کردن مشکل دارید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بهترین داروی گیاهی برای درمان سرفه خشک

از آن جایی که داروهای گیاهی زیادی برای سرفه خشک وجود دارد، توصیه می‌ کنیم با آزمون و خطا یکی از موارد زیر را شروع به مصرف کنید.

 چای عسل برای درمان طب سنتی سرفه خشک

بر اساس برخی تحقیقات، عسل می ‌تواند سرفه خشک را تسکین دهد. اخیرا نیز یک منبع معتبر به مقایسه روند درمان سرفه‌ های خشک شبانه در کودکان با عسل یا داروی ضد سرفه دکسترومتورفان پرداخت. اگرچه فواید عسل نسبت به دکسترومتورفان کمتر بود اما والدین کودکان از نبود عوارض جانبی عسل رضایت بیشتری داشتند.

عسل دارای خواص ضد باکتریایی است و همچنین می‌ تواند به پوشش گلو کمک کرده و سوزش آن را کاهش دهد. علاوه بر این، دارای خواص ضد التهابی است که می ‌تواند به کاهش التهاب در گلو کمک کند. از نظر پزشکان نیز چای عسل بهترین داروی گیاهی برای سرفه خشک است.

 زردچوبه درمان گیاهی سرفه خشک

زردچوبه حاوی کورکومین است، ترکیبی که دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی است. طبق تجربه کورکومین برای چندین بیماری مانند سرفه خشک عالی است. اگر زردچوبه را با فلفل سیاه مصرف کنید، کورکومین بهتر جذب جریان خون می ‌شود و اثرگذاری بیشتری به عنوان درمان گیاهی سرفه خشک پیدا می ‌کند.

می‌ توانید یک قاشق چای ‌خوری زردچوبه و یک هشتم قاشق چای‌ خوری فلفل سیاه را به یک نوشیدنی مانند آب پرتقال سرد اضافه کنید. قرن‌ هاست در طب آیورودا زردچوبه برای درمان شرایط تنفسی فوقانی، بیماری برونشیت و آسم استفاده می‌ شود. امروزه مکمل زردچوبه در قالب کپسول و چای گیاهی ارائه شده است. استفاده بیش از حد از  این مکمل ممکن است باعث ناراحتی معده، اسهال و حالت تهوع شود.

5 راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن
۵ راه درمان شگفت انگیز برای قطع شدن سرفه کردن

 زنجبیل درمان طب سنتی سرفه خشک

زنجبیل مدت‌ هاست که برای درمان حالت تهوع و ناراحتی معده استفاده می ‌شود، اما شواهدی وجود دارد که می ‌تواند رفلکس سرفه را با آرامش عضلات صاف مجاری تنفسی نیز سرکوب کند. این داروی گیاهی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی است.

همچنین نشان داده شده است که منبع ایمنی برای تقویت سیستم ایمنی بدن و تسکین درد و ناراحتی است. برای تهیه چای زنجبیل می ‌توانید ۲۰ تا ۴۰ ریشه پوست کنده یا بریده شده آن را در آب گرم خیس کنید.

 ریشه گل ختمی درمان گیاهی سرفه خشک

امروزه از ریشه گل ختمی در قالب شربت سرفه و قرص برای درمان سرفه کودکان در طب سنتی استفاده می ‌شود. ریشه گل ختمی ممکن است دارای خواص ضد باکتریایی نیز باشد. مطالعات مختلف نیز این مسئله تایید کرده ‌اند.

این گیاه می‌ تواند سوزش ناشی از سرفه را به دلیل محتوای موسیلاژ بالای خود کاهش دهد. موسیلاژ یک ماده چسبناک غلیظ است که مخاط گلو را می ‌پوشاند. یک مطالعه کوچک نشان داد که شربت سرفه گیاهی حاوی ریشه ختمی، همراه با آویشن و پیچک، سرفه‌ های ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌ های دستگاه تنفسی را به طور موثری تسکین می‌ دهد. پس از ۱۲ روز مصرف شربت، ۹۰ درصد از شرکت‌ کنندگان اثر بخشی آن را خوب یا بسیار خوب ارزیابی کردند.

این داروی گیاهی سرفه خشک به صورت گیاه خشک شده یا چای کیسه ‌ای نیز موجود است. به هر کدام آب گرم اضافه کنید و سپس بلافاصله آن را بنوشید یا بگذارید ابتدا سرد شود. هرچه ریشه گل ختمی بیشتر در آب بماند، موسیلاژ بیشتری در نوشیدنی وجود خواهد داشت.

 نعناع بیابانی درمان گیاهی سرفه خشک

نعناع حاوی منتول است که به بی ‌حس کردن عصب انتهایی در گلو که در اثر سرفه تحریک می‌ شوند، کمک می ‌کند. این مسئله ممکن است درد را تسکین داده و میل به سرفه را کاهش دهد. نعناع همچنین به کاهش احتقان کمک می‌ کند. علاوه بر این، مشخص شده است که دارای خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی است.

روش‌ های مختلفی برای مصرف نعناع وجود دارد، از نوشیدن چای نعناع گرفته تا مکیدن قرص‌ های آن. سعی کنید چای نعناع (دمنوش گیاهی برای سرفه‌های خشک) را درست قبل از خواب بنوشید تا به تسکین سرفه ‌های شبانه کمک کند. همچنین می‌ توانید از اسانس نعناع برای رایحه درمانی استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا