Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علائم آنفلوانزا نوع A چیست | درمان قطعی و فوری آنفلوانزا نوع A

آنفلوانزا نوع A نوعی ویروس است که باعث آنفولانزا، یک بیماری تنفسی بسیار مسری می شود. اگر به این بیماری مبتلا شدید، باید در خانه استراحت کنید. واکسیناسیون می تواند از شما در برابر آنفولانزای A محافظت کند.

آنفولانزای نوع A و B شایع ترین علل بیماری آنفولانزا هستند و می توانند باعث شیوع گسترده و بیماری شدید شوند. آنفولانزای نوع C نیز می تواند باعث ایجاد بیماری مشابه سرماخوردگی در کودکان شود. اکثر افرادی که آنفولانزا دارند به ویروس آنفولانزای نوع A آلوده هستند.

آنفولانزا نوع A همچنین باعث بیشتر اپیدمی ها و وقوع گسترده یک بیماری عفونی در یک جامعه در یک زمان خاص می شود. هر دو ویروس آنفولانزای A و آنفلوانزای B در جامعه گردش می کنند و به طور مداوم تغییر می کنند و هر زمستان گونه های جدیدی منتشر می شود. به همین دلیل است که واکسیناسیون سالانه توصیه می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با علائم آنفولانزا نوع A و روش های درمان آن ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

علائم آنفلوانزا نوع A

اگر به آنفولانزای A مبتلا هستید، برخی یا همه این علائم را خواهید داشت:

  • تب و لرز
  • سردرد و درد عضلانی
  • احساس خستگی و ضعف
  • عطسه و گرفتگی یا آبریزش بینی
  • گلودرد و سرفه

کودکان همچنین ممکن است درد شکم، حالت تهوع و استفراغ داشته باشند. در بیشتر موارد می توانید علائم آنفولانزای خفیف را خودتان با استراحت در خانه درمان کنید. اکثر افراد در عرض ۷ تا ۱۰ روز بهبود می یابند. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا، تزریق واکسن آنفولانزا هر ساله و رعایت بهداشت است.

علت آنفلوانزا نوع A

ویروس آنفولانزای A علاوه بر آلوده کردن افراد، می ‌تواند حیواناتی از جمله پرندگان (باعث آنفولانزای مرغی) و خوک ‌ها (باعث آنفولانزای خوکی) را آلوده کند. در برخی موارد، این نوع آنفولانزا می تواند به انسان منتقل شود.

آنفولانزای مرغی

آنفولانزای مرغی که به عنوان آنفولانزای پرندگان نیز شناخته می شود – یک زیرگروه از ویروس آنفولانزای A (H5N1) است که عمدتا پرندگان را مبتلا می کند. این ویروس باعث عفونت های جدی و حتی مرگ و میر در انسان می شود. اگرچه آنفولانزای پرندگان می تواند شدید باشد، اما تعداد موارد یافت شده در انسان کم بوده است. اکثر افرادی که در آنها آنفولانزای پرندگان تشخیص داده شده است، آن را از پرندگان آلوده گرفته اند.

آنفولانزای خوکی

آنفولانزای خوکی نوعی ویروس آنفولانزای A است که در خوک ها یافت می شود. در سال ۲۰۰۹، یک سویه از ویروس آنفولانزا به نام H1N1 باعث عفونت تنفسی در انسان شد که به سرعت در سراسر جهان گسترش یافت و به یک بیماری همه گیر تبدیل شد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اوت ۲۰۱۰ همه گیری آنفولانزای خوکی را پایان یافته اعلام کرد. همه گیری آنفولانزای ۱۹۱۸ نیز توسط ویروس آنفولانزای A H1N1 ایجاد شد.

آنفولانزای خوکی در اکثر افراد خفیف است اما برای برخی از گروه های پرخطر مانند افراد مبتلا به بیماری های مزمن، افراد باردار و بومیان می تواند شدید باشد.

علائم آنفلوانزا نوع A
علائم آنفلوانزا نوع A

داروی آنفلوانزا نوع A

داروهای ضد ویروسی فقط با نسخه در دسترس هستند. آنها می توانند طول مدت علائم را کوتاه کنند یا از عوارضی مانند ذات الریه جلوگیری کنند. داروهای ضد ویروسی می توانند به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بیشتری از عوارض آنفولانزا هستند، از جمله کودکان خردسال، بزرگسالان مسن، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری های مزمن خاص مفید باشند.

داروهای ضد ویروسی زمانی بهترین عملکرد را دارند که فرد آنها را در عرض ۱ تا ۲ روز بعد از شروع علائم مصرف کند. انواع مختلفی از داروهای ضد ویروسی برای آنفولانزا وجود دارد، از جمله:

  • اوسلتامیویر
  • زانامیویر
  • پرامیویر
  • بالوکساویر ماربوکسیل

اینها می توانند به شکل قرص، شربت، پودر قابل استنشاق یا داخل وریدی باشند.

درمان آنفلوانزا نوع A

بسیاری از مردم می دانند که درمان های خانگی می تواند به کاهش علائم آنفولانزا کمک کند، اما داروهای ضد ویروسی تجویزی ممکن است ایده خوبی برای افرادی باشد که در معرض خطر عوارض یا علائم شدید هستند. برای کاهش علائم آنفولانزا در خانه:

  • به مقدار زیاد مایعات بنوشید
  • استراحت کافی داشته باشید
  • برای تسکین درد از داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کنید.

درمان قطعی و فوری آنفلوانزا نوع A

افرادی که به دلیل سن یا سایر شرایط پزشکی در معرض خطر ابتلا به آنفولانزا یا عوارض شدید آنفولانزا هستند باید با داروهای ضد ویروسی درمان شوند. این افراد عبارتند از:

  • کودکان
  • بزرگسالان ۶۵ سال یا بیشتر
  • افراد باردار
  • کسانی که نقص ایمنی دارند
  • کسانی که بیماری های مزمن از جمله آسم، دیابت، بیماری قلبی، سرطان دارند

اگر در معرض خطر ابتلا به آنفولانزای شدید هستید، به محض مشاهده علائم با پزشک خود تماس بگیرید تا پزشک شما بتواند یک داروی ضد ویروسی برای درمان بیماری شما تجویز کند.

درمان آنفلوانزا نوع A
درمان آنفلوانزا نوع A

درمان خانگی آنفلوانزا نوع A در طب سنتی

مراقبت از خود در هنگام بیماری مسئله پیچیده ای نیست. در واقع، وقتی بدن شما در حال مبارزه با آنفولانزا است باید کارهایی انجام دهید که به شما در مبارزه سریع تر با آنفولانزا کمک کند.

استراحت زیادی داشته باشید

اگر آنفولانزا دارید سعی نکنید برنامه منظم خود را حفظ کنید. به بدن خود گوش دهید – احتمالا احساس خستگی می کنید. در زمانی که بیمار هستید، سیستم ایمنی شما کارهای بیشتری برای انجام دادن دارد. با خوابیدن بیش از حد معمول، می توانید انرژی خود را ذخیره کنید و به سیستم ایمنی بدن خود آنچه را که برای انجام وظیفه خود نیاز دارد، بدهید.

مایعات فراوان بنوشید

اگرچه ممکن است اشتهای زیادی نداشته باشید، به ویژه در هنگام ابتلا به آنفولانزا، هیدراته ماندن اهمیت دارد. زیرا وقتی دمای بدنتان به دلیل تب بالا باشد، رطوبت داخل ریه ها به سرعت تبخیر می شود. هوای خشک زمستان این مشکل را بدتر می کند. گلو و بینی خشک می تواند مخاط را غلیظ کند و پاکسازی آن را سخت کند. برای راحتی خود و برای اینکه سیستم ایمنی بدنتان در بهترین حالت کار کند، هیدراته بمانید.

ویتامین C و زینک مصرف کنید

برخی از مکمل های OTC می توانند به شما در مبارزه با علائم آنفولانزا کمک کنند. تحقیقات نشان می دهد که مصرف ویتامین C قبل از شروع سرماخوردگی می تواند علائم و طول مدت آنفولانزا را کاهش دهد. می توانید مکمل مصرف کنید یا فقط غذاهایی بخورید که ویتامین C بالایی دارند. شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهد مکمل ‌های زینک می‌ توانند علائم سرماخوردگی را کاهش دهند، اگر به محض بروز علائم شروع به مصرف آنها کنید.

 پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها باکتری های طبیعی هستند که میکروبیوم روده شما را تکمیل کرده و پاسخ ایمنی شما را تحریک می کنند. شما می توانید یک پروبیوتیک OTC مصرف کنید یا غذاهایی بخورید که به طور طبیعی سرشار از پروبیوتیک هستند، مانند غذاهای تخمیر شده. تحقیقات نشان می دهد که مصرف پروبیوتیک ها می تواند به کوتاه شدن علائم آنفولانزا کمک کند.

از قطره شستشوی بینی استفاده کنید

شستشوی بینی به شما امکان می دهد داخل بینی خود را با نمک شستشو دهید. این کار مخاط را می‌ شوید و بینی شما را مرطوب می ‌کند. حتما از آب استریل یا قطره های شستشوی بینی استفاده کنید. از آب شیر استفاده نکنید، زیرا این می تواند شما را در معرض خطر عفونت های جدی قرار دهد.

آب نمک غرغره کنید

غرغره آب نمک می تواند به تسکین گلودرد کمک کند. نمک آب را از بافت های اطراف می کشد تا التهاب را کاهش دهد، مخاط را شسته و رطوبت را تامین کند.

آبگوشت شفاف بنوشید یا سوپ بخورید

آبگوشت گرم یک درمان طبیعی کلاسیک برای آنفولانزا است. آبگوشت علاوه بر کمک به هیدراته ماندن، حاوی الکترولیت هایی برای حفظ تعادل بدن است. بخار آبگوشت یا سوپ گرم شده می تواند به تسکین خشکی بینی و گلو کمک کند. تکه‌های کوچک گوشت، برنج، رشته فرنگی یا سبزیجات در سوپ می ‌تواند راهی ملایم برای دریافت کالری باشد، در صورتی که تمایل زیادی به خوردن ندارید.

انواع آنفولانزا و علائم آن
انواع آنفولانزا و علائم آن

از روغن های ضروری استفاده کنید

برخی از روغن‌ های ضروری – مانند روغن درخت چای، روغن لیمو و روغن اکالیپتوس – می ‌توانند به شما در هنگام ابتلا به آنفولانزا کمک کنند. از یک دستگاه پخش کننده استفاده کنید یا به سادگی اجازه دهید عطر در هوای اطراف شما پخش شود. همچنین می توانید روغن های ضروری را به حمام گرم اضافه کنید یا از آنها برای ماساژ استفاده کنید. این عطر می تواند راه های مسدود شده بینی را باز کند و به شما کمک کند راحت تر نفس بکشید.

چای گیاهی بنوشید

چای می تواند راهی دلپذیر برای هیدراته ماندن در هنگام بیماری باشد. برخی از چای ‌ها، مانند چای سبز، ممکن است خطر ابتلا به آنفولانزا و سایر ویروس‌ ها را کاهش دهند. بخار چای داغ می تواند مجاری بینی را نیز تمیز و مرطوب کند. بسیاری از مردم عسل را به عنوان یک شیرین کننده اضافه می کنند که می تواند به سرکوب سرفه کمک کند. افزودن لیمو می تواند برای کمک به از بین بردن احتقان و مخاط مفید باشد.

آنفولانزا a و b

آنفولانزا یک بیماری تنفسی بسیار مسری است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. دو نوع اصلی ویروس آنفولانزای انسانی وجود دارد: A و B. آنفولانزا جدی تر از سرماخوردگی است. موارد شدید می تواند منجر به مشکلات تنفسی و ذات الریه شود.

انواع آنفولانزا و علائم آن

آنفولانزای نوع A

آنفولانزای نوع A شایع ترین سویه و عامل اصلی اکثر موارد آنفولانزای فصلی، به ویژه شدیدترین موارد است. علائم شامل تب، لرز، بدن درد، سرفه، عطسه، گلودرد و خستگی است.

آنفولانزای نوع B

آنفولانزای نوع B علائم بسیار مشابهی با آنفولانزای A دارد. یکی از تفاوت های اصلی آنفولانزای B این است که فقط از انسان به انسان منتقل می شود و نمی تواند حیوانات را آلوده کند.

آنفولانزای نوع C

آنفولانزای نوع C فقط انسان را تحت تاثیر قرار می دهد و بسیار خفیف تر از انواع A و B است. افرادی که به این نوع آنفولانزا مبتلا می شوند علائمی شبیه سرماخوردگی را تجربه خواهند کرد.

آنفولانزای نوع D

آنفولانزای D با بقیه انواع متفاوت است و باعث بیماری در گاوها می شود. هنوز مشخص نیست که می تواند انسان ها را آلوده کند.

آنفولانزای نوع A
آنفولانزای نوع A

آنفولانزا نوع b

ویروس آنفلوانزا B فقط از انسان به انسان منتقل می شود. آنفولانزای نوع B می تواند باعث شیوع فصلی شود و در طول سال منتقل شود. تشخیص زودهنگام این بیماری می تواند از بدتر شدن جلوگیری کرده و به شما در یافتن بهترین راه درمانی کمک کند. علائم شایع ویروس آنفلوانزا B عبارتند از:

  • تب
  • لرز
  • گلودرد
  • سرفه کردن
  • آبریزش بینی و عطسه
  • خستگی
  • دردهای عضلانی و بدن درد

آنفولانزا نوع c

آنفولانزای نوع C چندان رایج نیست و با آنفولانزای فصلی ارتباطی ندارد. معمولا علائم تنفسی خفیف ایجاد می کند. شیوع آنفولانزا معمولا در ماه‌ های زمستان به دلیل شرایط ایده‌ آل برای بقای ویروس و زمانی که افراد بیشتر در داخل خانه هستند، رخ می‌ دهد.

آنفولانزای نوع a در ایران

آنفولانزا یک عفونت تنفسی است که به دلیل ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. آنفولانزای A می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت کند و علائم شدید ایجاد کنند. در صورت عدم درمان به موقع، عوارض تهدید کننده زندگی ایجاد می کند. یک فرد می تواند با تماس نزدیک با فرد مبتلا یا تماس با سطحی که فرد آلوده آن را لمس کرده، ویروس ها را به دهان یا بینی خود منتقل کند و مبتلا شود. اپیدمی های آنفلوانزای نوع a به صورت فصلی در ایران اتفاق می افتد.

آنفولانزای جدید ۱۴۰۱

آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که عمدتا بینی، گلو، برونش ها و گاهی اوقات ریه ها را درگیر می کند. عفونت معمولا حدود یک هفته طول می کشد و با شروع ناگهانی تب بالا، درد عضلات، سردرد و ضعف شدید، سرفه غیرمولد، گلودرد و رینیت مشخص می شود. آنفولانزای جدید ۱۴۰۱ نیز مانند سایر انواع به راحتی از طریق قطرات و ذرات کوچک تولید شده در هنگام سرفه یا عطسه افراد آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. آنفولانزا در اپیدمی های فصلی به سرعت گسترش می یابد.

ویروس آنفولانزا به کدام قسمت بدن آسیب می رساند

آنفولانزا ممکن است افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه بیشترین میزان بروز این بیماری در میان کودکان و بزرگسالان جوان است. آنفولانزا به طور کلی در ماه های سرد سال شیوع بیشتری دارد. عفونت از طریق ترشحات مجاری تنفسی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. هنگامی که ذرات ویروس وارد بدن می شوند، به طور انتخابی به سلول های اپیتلیال مژک دار که مجرای تنفسی فوقانی، لوله های برونش و نای را می پوشانند، حمله کرده و آنها را از بین می برند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا