Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و داروییمحصولات شیمیایی

ویتامین های موجود در روغن سویا کدام است؟

ویتامین های موجود در روغن سویا، A، E، K و C است. روغن سویا یکی از روغن های گیاهی خوراکی است که از دانه های سویا به دست می آید. این روغن مواد معدنی چون کلسیم، منیزیم، فسفر، روی، آهن و … داشته و از سالم ترین روغن های طبیعی است. قیمت خرید و فروش روغن سویا تحت تاثیر عوامل مختلفی چون کیفیت محصول تولید شده در برندهای مختلف، قرار دارد. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با ویتامین های موجود در روغن سویا و خوای این روغن آشنا می شویم.

روغن سویا چیست؟

یکی از پرمصرف ترین روغن ها در آشپزی، روغن سویا است. با وجود بحث های قدیمی درباره ناسالم بودن این روغن، تحقیقات انجام شده نشان می دهد که روغن سویا مفیدترین روغن ها است. این روغن بدون چربی بوده و حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است. وجود استرول های گیاهی موجود در روغن سویا، باعث مفید بودن خواص زیاد آن برای سلامتی افراد شده است.

ویتامین های موجود در روغن سویا، مواد معدنی و وجود پروتئین های زیاد، آن را بسیار پرمصرف و مفید کرده است. استخراج روغن سویا از سویا با گلیسیرین بالا در دانه های ترک خورده با کمک حلال ها طی فرایند حرارتی صورت می گیرد. سپس مخلوط روغن خام و تصفیه آن صورت می گیرد تا نوع خوراکی به دست آید.

روغن سویا چیست؟
روغن سویا چیست؟

ارزش غذایی روغن سویا

وجود ۸۸۴ کیلوکالری انرژی در هر ۱۰۰ گرم از روغن سویا، آن را به روغنی پرانرژی تبدیل کرده است. پروتئین های موجود در روغن استخراج شده از سویا، ترئونین، لوسین، سیستین، تریپتوفان، ایزولوسین، اسید اسپارتیک و اسید گلوتامیک است. کلسیم، روی، منیزیم، آهن، سلنیوم، منگنز، مس و فسفر نیز مواد معدنی موجود در این روغن هستند.

هر ۱۰۰ سویا حاوی ۱۷۳ کالری انرژی، ۶۳ درصد آب، ۱۶,۶ گرم پروتئین، ۹,۹ گرم کربوهیدرات، ۳ گرم شکر، ۶ گرم فیبر، ۹ گرم چربی، ۱,۹۸ گرم اسید چرب اشباع نشده، ۵,۰۶ گرم اسید چرب اشباع شده، ۱۹۶ گرم کلسیم، ۰,۶ گرم امگا ۳ و ۴,۴۷ گرم امگا ۶ است.

خرید و فروش روغن سویا در بازار در بسته بندی های مختلف انجام شده و این روغن را می توان در فروشگاه ها تهیه کرد. برای تهیه محصولی باکیفیت، بهتر است برند معتبری انتخاب شود.

خواص روغن سویا

روغن سویا سرشار از چربی های غیراشباع، اسید آمینه لینوئیک و پروتیئن های امگا ۶ بوده و در آشپزی به عنوان سالم ترین روغن ها استفاده می شود. کم بودن چربی های اشباع آن، این روغن را به پرطرفدارترین روغن ها تبدیل کرده است.

از خواص مهم روغن سویا می توان به پیشگیری از جذب کلسترول توسط بدن اشاره کرد. وجود سیستسترول در این روغن، باعث پیشگیری از بسیاری از بیماری ها شده است.

یکی از ویتامین های موجود در روغن سویا، E است. وجود این ویتامین به عنوان یک لیپید و آنتی اکسیدان، باعث سالم نگه داشتن غشای سلولی می شود. سالم بودن غشای سلولی، باعث حفاظت از سلول ها در برابر رادیکال های آزاد شده و از مشکلات پوستی جلوگیری می کند. در نتیجه، پوست دیرتر پیر می شود.

از ویتامین های موجود در روغن سویا، K است که به تشکیل و تقویت استخوان ها در بدن کمک می کند. همچنین وجود این ویتامین، از آلزایمر جلوگیری کرده و مانع آسیب به سلول های مغزی می شود.

جذب رادیکال های آزاد با این روغن در بدن کم شده و از سرطان پیشگیری می کند. امگا ۳ موجود در روغن مذکور، باعث کم شدن بیماری های قلبی و عروقی می شود.

از خواص دیگر روغن سویا می توان به کاهش سطح تری گلیسیرید، تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد مغز، حفظ سلامت چشم ها، قوی کردن دندان ها، جلوگیری از کم خونی، متعادل نگه داشتن فشار و جلوگیری از افت آن و ماهش خطر ابتلا به دیابت را نام برد.

با توجه به خواص ویژه و کاربردهای مختلف این روغن، بازار خرید و فروش روغن سویا بسیار رونق دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا