Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۱۰ راه درمان معجزه آسا برای تعریق زیاد | چرا زیاد عرق می کنیم؟

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با ۱۰ راه درمان سریع و معجزه آسا برای تعریق زیاد آشنا کنیم. تعریق زیاد یکی از مشکلاتی است که می تواند فرد را به شدت کلافه کند. این موضوع در فصول گرم سال شدت بیشتری گرفته و جریان فعالیت های روزمره فرد را مختل خواهد کرد. اما آیا تعریق زیاد راه حلی دارد؟ می توان با روش های خانگی یا درمان دارویی از این معضل جلوگیری و آن را درمان کرد؟ در این مطلب هر چه را که لازم است در رابطه با تعریق زیاد بدانید را به شما آموزش داده ایم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با طحال بزرگ را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

10 راه درمان معجزه آسا برای تعریق زیاد | چرا زیاد عرق می کنیم؟
۱۰ راه درمان معجزه آسا برای تعریق زیاد | چرا زیاد عرق می کنیم؟

تعریق زیاد چیست

عرق کردن یک فعالیت طبیعی در بدن است. اگر بدن شما تعریق نداشته باشد، حتما با یک مشکل جدی رو به رو شده است. میزان تعریق در بدن هر کسی متفاوت است. برخی افراد به صورت مادرزادی میزان عرق کمتری از غدد عرقی آن ها ترشح می شود. برعکس برخی افراد نیز میزان تعریق زیاد را تجربه می کنند. عرق کردن می تواند در مواقع مختلفی برای بدن رخ دهد. برای مثال در روزهای گرم، زمانی که فعالیت شدیدی مانند ورزش انجام می دهید و یا در شرایط استرس زا و خطرناک، شما می توانید دچار عرق کردن شوید. اگر در هیچ کدام از این شرایط قرار ندارید و دچار عرق کردن شده اید، احتمال خیلی زیاد به عارضه هایپرهیدروزیس یا تعریق زیاد دچار شده اید.

تعریق زیاد به دلایل مختلفی بروز می کند. در ادامه این مقاله سعی کردیم تا تمامی دلایل بروز این عارضه را همراه با راه درمان آن به شما توضیح دهیم.

انواع تعریق زیاد

تعریق زیاد انواع مختلفی دارد که می تواند فعالیت های روزمره شما را مختل کند. در این قسمت از مقاله به شرح انواع تعریق زیاد پرداخته ایم. با ما تا انتها همراه باشید.

تعریق زیاد اولیه یا کانونی

هایپرهیدروزیس اولیه، نام شایع ترین نوع تعریق بیش از اندازه است. این نوع تعریق عموما در دوران كودكی و نوجوانی پدیدار می شود و دلیل خاصی ندارد. به گفته پزشکان، در این شرایط عصب هایی كه مسئول تحریك غدد عرق هستند، بیش از اندازه فعال شده و در زمان بروز استرس و حالات عصبی عرق بیشتری تولید می كنند. جالب است بدانید که این نوع عرق کردن بیشتر در دست ها و پاها رخ می دهد و در طول روز بروز می کند. لازم به ذکر است که این نوع تعریق می تواند به صورت ژنتیکی از خانواده نیز به ارث برسد.

تعریق زیاد ثانویه

هایپرهیدروزیس ثانویه نوعی دیگر از تعریق زیاد است که به دلیل بروز بیماری های زمینه ای یا عوارض جانبی برخی داروها بروز می کند. بیمار در طول شب به این نوع تعریق دچار می شود و تمام بدن او تحت تاثیر قرار می گیرد.

10 راه درمان معجزه آسا برای تعریق زیاد | چرا زیاد عرق می کنیم؟
۱۰ راه درمان معجزه آسا برای تعریق زیاد | چرا زیاد عرق می کنیم؟

علائم تعریق زیاد چیست

حال که با انواع تعریق بیش از حد و دلایل بروز آن آشنا شدیم، بهتر است بدانیم که این عارضه چه علائمی دارد:

  • یکی از اولین نشانه های بروز این عارضه، این است که تعریق زمانی برای شما رخ می دهد که فعالیت سنگین ندارید و احساس گرما نمی کنید. در حالت عادی، بدن شما در زمان استراحت یا در زمانی که دچار گرما نشده است، نباید عرق کند. در صورتی که در چنین شرایطی دچار عرق شده اید، باید بدانید که به عارضه تعریق زیاد دچار شده اید.
  • افرادی كه مبتلا به این مشکل می شوند، در یك یا دو قسمت بدن مانند سر، زیربغل، دست ها و پاها عرق می كنند.
  • در این شرایط، تمام بدن فرد مبتلا خشک می ماند اما از ناحیه تحت تاثیر این عارضه، عرق می چكد.
  • میزان تعریق در افراد دچار این عارضه به حدی زیاد است که لباس آن ها خیس می شود. در افرادی که تعریق را در کف دست خود تجربه می کنند، گرفتن اجسامی مانند خودکار سخت است یا هنگام نگارش روی کاغذ، کاغذ زیر دست آن ها خیس می شود.
  • افراد مبتلا به این عارضه، پوستی نرم و سفید در کف دست ها دارند که گاها ممکن است پوسته پوسته شود.
  • به دلیل این که قسمت های تحت تاثیر عارضه، دائم خیس هستند، احتمال بروز عفونت های پوستی و قارچ های خارش آور در افراد زیاد است.
  • این افراد بیش از سایرین دچار اضطراب و استرس و خجالت می شوند.

دلایل بروز تعریق زیاد

در صورتی که این سوال در ذهن شما نقش بسته است که دلیل بروز تعریق زیاد چیست، باید بگوییم که عوامل مختلفی می توانند سبب بروز این عارضه شوند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

يائسگی

بارداری

پركاری تيروئيد

ديابت

حمله قلبی

چاقی

عفونت و آسيب خوردگی در قسمت های مختلف بدن مثل استخوان، پوست، غدد لنفاوی و …

مصرف برخی داروها

چه زمانی بايد به پزشك مراجعه كرد

حتما از خود می پرسید اگر به این عارضه دچار شدیم، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم تا درمان خاص دریافت کنیم؟ در صورتی که شرایطی مشابه با شرایط زیر را تجربه کردید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید:

عرق كردن های شبانه

اگر با عرق سرد از خواب می پرید، ملحفه ها و روبالشی شما همواره مرطوب و خیس است.

تعريق تمام بدن

در صورتی که تمام بدنتان شامل سر، صورت، زیر بغل، كشاله ران و دست ها و پاها عرق كند.

عرق كردن های نامتقارن

در صورتی که متوجه شدید تنها یک قسمت از بدن شما دچار تعریق زیاد می شود، مثل یکی از زیربغل ها.

تغييرات ناگهانی

در صورتی که بدون هیچ عامل بیرونی، ناگهان میزان تعریق بدن شما زیاد می شود.

تشخيص عارضه تعریق زیاد

مانند هر بیماری دیگری، برای تشخیص این عارضه، حتما باید آزمایشات خاص پزشکی انجام شود. پزشک برای تشخیص تعریق زیاد، ابتدا از بیمار شرح حال می گیرد و علائم آن را یادداشت می کند. سپس از بیمار می خواهد که آزمایشات زیر را انجام دهد:

تست يد نشاسته

این آزمایش رنگ عرق را قهوه ای می كند و برای تشخیص تعریق بیش از حد استفاده می شود.

تبخيرسنج

این دستگاه میزان از دست دادن آب را از طریق پوست اندازه می گیرد. در این آزمایش، مقدار عرق دست، زیر بغل، پوست سر و پا را اندازه گیری می شود. اندازه گیری مقدار عرق راهی مشخص برای مقایسه میزان تعریق قبل و بعد از درمان به ما ارائه می دهد.

10 راه درمان معجزه آسا برای تعریق زیاد | چرا زیاد عرق می کنیم؟
۱۰ راه درمان معجزه آسا برای تعریق زیاد | چرا زیاد عرق می کنیم؟

درمان تعریق زیاد

بعد از این که عارضه مذکور تشخیص داده شد، با توجه به شدت و دلیل بروز این عارضه، درمان های متفاوتی برای بیمار در نظر گرفته می شود. از جمله این درمان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درمان دارویی

اگر شدت تعریق زیاد، بیش از حد مورد انتظار باشد، باید حتما از درمان دارویی برای آن استفاده کرد. این نوع درمان در دو نوع داروهای موضعی و داروهای خوراکی انجام می شود:

كرم های موضعی خشك كننده (کرم ضد تعریق)

این نوع کرم ها، باید به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرند. درمان مذکور، جزء اولین روش های درمان تعریق زیاد است.  كلرید آلومینیوم یا هگزا هیدرات كلرید آلومینیوم رایج ترین نوع كرم های مورد استفاده در این درمان هستند. این كرم ها باید به صورت روزانه و معمولا در شب ها مورد استفاده قرار گیرند. با این وجود برخی از افراد دچار عوارض جانبی ناراحت كننده ای نظیر سوزش و واكنش های پوستی می شوند.

داروهای خوراكی

این نوع درمان، به عنوان یك درمان سیستمیك شناخته می شود؛ بدین معنی كه می توانند بر كل بدن بیمار تاثیر بگذارند. به این دارو ها آنتی كولینرژیك گفته می شود. این داروها، موجب ایجاد واكنش خشكی در بدن می شوند. داروهای خوراكی برای تعریق زیاد،  مناسب افرادی هستند كه بخش های مختلف بدنشان عرق می كند. از جمله عوارض این دارو می توان به خشكی دهان و خشكی چشم اشاده کرد همچنین پس از مدتی استفاده، برخی از بیماران اعلام می كنند كه این دارو اثر خود را از دست می دهد.

تغيير رژيم غذايی

طبق تحقیقات انجام شده، برخی رژیم های غذایی مانند گیاه خواری و یا مصرف مکمل های غذایی، می تواند میزان تعریق زیاد را کم کند.

سم بوتولينوم

این درمان با تزریق سم به مناطقی كه دارای تعریق زیاد هستند انجام می شود. معمولا این تزریق ها موجب كاهش موقتی تعریق به مدت سه تا شش ماه می شوند.

ترموليز مايكروويو غدد

در این روش درمان، انرژی مستقیما به سمت غدد زیر بغل هدایت می شود. با از بین رفتن غدد زیر بغل، عرق كردن بیش از حد بلافاصله در این ناحیه متوقف می شود. تنها ٢ درصد از غدد عرق بدن در زیر بغل قرار دارند به همین خاطر نابود شدن این غدد بر میزان تعریق بدن تاثیر زیادی نمی گذارند. قبل از عمل، پزشك شما ناحیه زیر بغل را بی حس می كند سپس پوست زیر بغل شما به داخل دستگاه كشیده شده و انرژی مایكروویو به سمت غدد هدایت می شود. این روش معمولا یك ساعت به طول می انجامد و هیچگونه برش یا بریدگی ندارد.

جراحی

جراحی سمپاتكتومی معمولا به عنوان آخرین راه حل برای عارضه تعریق بیش از حد ارائه می شود. در صورتی كه روش های دیگر بر روی كم شدن میزان تعریق اثر نداشته باشند این روش انجام می گیرد. در این روش عصب سمپاتیك كه كنترل كننده ی تعریق است، بریده می شود.

طب رفتاری

افرادی كه تعریق زیاد برای آن ها تشخیص داده می شود، ممكن است دچار استرس شده و در پی آن بیشتر شدن تعریق را تجربه كنند. اگرچه اقلام داروهای خوراكی و موضعی اولین روش درمان علائم فیزیكی تعریق بیش از حد هستند اما می توان با استفاده از روش های طب رفتاری، استرس، اضطراب و سایر احساسات منفی را كه می توان در این وضعیت تجربه كرد، كاهش داد. مشاوره های پزشكی به همه بیماران برای بهبود عملكردهای عاطفی، اجتماعی و شغلی در جوانان و بزرگسالان مبتلا به این عارضه توصیه می شود.

10 راه درمان معجزه آسا برای تعریق زیاد | چرا زیاد عرق می کنیم؟
۱۰ راه درمان معجزه آسا برای تعریق زیاد | چرا زیاد عرق می کنیم؟

درمان تعریق زیاد با روش های طبیعی و خانگی

برخی افراد از درمان های دارویی و بیمارستانی اجتناب می کنند. برای این گونه افراد می توان از درمان های خانگی استفاده کرد. داروهای طبیعی كه برای درمان این عارضه استفاده می شود ممكن است كه شامل مواد گیاهی مانند چای مریم گلی یا قرص مریم گلی، بابونه، ریشه سنبل الطیب و یا خار مریم باشد. طب سوزنی، بیوفیدبك، هیپنوتیزم و تكنیك های آرام سازی به عنوان روش های درمانی طبیعی پیشنهاد می شود.

 داروهای رایج برای درمان تعریق زیاد

همان طور که کمی بالاتر توضیح دادیم، این عارضه می تواند با دارو درمان شود. از جمله داروهایی که برای این بیماری تجویز می شود، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گلیكوپیرولات (رابینول)

كسی بوتیدین (دیتروپان)

بنزتروپین

پروپانتلین بروماید

همچنین خوب است بدانید که منیزیم موجب كنترل عرق می شود، به عبارت دیگر وقتی در معرض این ماده معدنی قرار می گیرید، حجم كمتری عرق آزاد می کنید و همچنین سه مكمل ذكر شده در بالا (چای سبز، مریم گلی و بابونه) سرشار از منیزیم هستند.

تراشیدن موهای زیر بغل برای کاهش تعریق

یکی از سوالات متداولی که بیماران در این زمینه مطرح می کنند، این است که آیا تراشیدن موهای زیر بغل می تواند میزان تعریق را کم کند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت از آنجایی كه موها موجب حفظ رطوبت می شوند، تراشیدن زیر بغل ممكن است باعث تعریق كمتر و یا حداقل كاهش گسترش عرق شود (به عنوان مثال حلقه های عرق روی آستین پیراهن) و به عبارتی ممكن است كه باعث كاهش بوی عرق شوند. موها به دلیل متخلخل بودن قادر به جذب و نگهداری عرق در خود هستند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا