Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

ضدعفونی آب استخر با ازون چه مزایایی دارد؟

ضدعفونی آب استخر با ازون یکی از روش های معمول ولی نا کافی برای پاکسازی و از بین بردن میکروارگانیسم های آب استخر است. ازون به عنوان یکی از مواد اکسنده بسیار قوی، توانایی نابودی همه انواع میکروارگانیسم ها را دارد. به خصوص میکروب هایی که در برابر کلر مقاوم هستند. به دلیل مزایای کاربرد ازون نسبت به کلر، از این ترکیب در کنار قرص کلر و پودر کلر استفاده می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با ضدعفونی آب استخر با ازون آشنا می شویم.

ازون و تصفیه آب استخر

ازون ترکیبی با فرمول شیمیایی O۳ است که اکسنده بودن از خواص مهم آن است. به جهت این خاصیت، ازون می تواند کلیه ترکیبات بیماری زا، باکتری ها، ویروس ها و انگل هایی مانند ژیاردیا و کریپتوسپوریدیوم را از بین می برد. طعم و بوی بد و کدورت و تیرگی، آهن، منگنز و مس در آب استخر با ازون حذف می شود.

در ضدعفونی آب استخر با کلر، ترکیبات مضری چون تری هالومتان و کلرامین تولید می شود، ولی با اوزون، محصولات جانبی خطرناک تولید نمی شود هرجند هزینه نگهداری و استهلاک سرسام آور ازون دارد . ازون در آب استخر به چشم، پوست و حتی لباس های شنا آسیبی نمی زند. با ازون ژنراتور، آب استخر سالم، شفاف و کریستالی به دست می آید.

ازون و تصفیه آب استخر
ازون و تصفیه آب استخر

مزایای ضدعفونی آب استخر با ازون

تاثیر خوب از مزایای مهم ازون است. ازون ماده ی اکسنده ی قوی است که با سرعت بالایی، میکروارگانیسم ها را نابود می کند. خواص اکسندگی این ترکیب در مقایسه با تمام انواع کلر مانند قرص کلر، بالاتر است. ازون می تواند فلزات سرسخت را از آب حذف کرده و اثربخشی آن در محدوده بالایی از PH است. از این رو در آب اسیدی نیز موثر است.

مواد شیمیایی در نتیجه تصفیه آب با ازون به آن افزوده نشده و هیچ آلوده کننده ای تولید نمی شود. فاضلاب های تولید شده در نتیجه تصفیه آب با این ترکیب، بی خطر بوده و مانعی برای ورود به آبراه ها ندارند.

همان طور که گفته شد، سرعت بالا از مزایای مهم ازون است. زیرا وقتی از سیستم های تصفیه دیگر استفاده می شود، مدت زمان زیادی لازم است. اما اوزون در چند ثانیه می تواند آلاینده ها را از بین ببرد.

در نهایت می توان گفت، ضدعفونی آب استخر با ازون یک فرایند آزمایش شده است که از اوایل دهه ۱۹۰۰ جهت تصفیه آب شهری استفاده شده است. این تکنیک در حال حاضر در بیشتر از ۲۰۰۰ تاسیسات در جهان استفاده می شود.

هزینه بسیار بالا نگهداری و بصرفه نبودن استفاده از ازون

از نظر اقتصادی استفاده از ضدعفونی آب استخر با ازون، مقرون به صرفه نیست ولی میتواند در کنار استفاده انواع کلر مقرون به صرفه تر گردد .

انتخاب دستگاه ازون ژنراتور

با دو روش لامپ UV و قوس الکتریکی، ازون تولید می شود. بهترین روش تولید، قوس الکتریکی است زیرا توانایی تولید ازون با غلظت مناسب را دارد. زیرا تولید ازون با غلظت کم، نه تنها کیفیت آب را بالا نمی برد بلکه سازگار شدن میکروارگانیسم ها با ازون می تواند باعث رشد باکتری ها شود.

نکات ایمنی در استفاده از ازون

وقتی از ازون به جای کلر مانند قرص کلر استفاده می شود، باید یک سری نکات رعایت شود. ازون گازی فرار است که حلالیت پایینی در آب استخر با دمای ۲۸ تا ۳۰ درجه سانتی گراد دارد. به همین جهت هم باید دستگاه مناسبی بری تولید ازون انتخاب شود و هم سامانه انتقال ازون نیز از درجات بالایی برخوردار باشد. در این حالت جذب حداکثری و انجام فعل و انفعالات با آب به درستی انجام شود. عدم رعایت استانداردهای لازم می تواند علاوه بر بی فایده بودن، به جهت قدرت اکسندگی بالا، خطرناک نیز باشد.

مقدار ازون در آب استخر باید ۰.۱ ppm باشد. سیستم انتقال نیز نوعی باشد که حذف کل ازون تزریق شده قبل از ورود به آب استخر صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا