Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

از روش های ضدعفونی آب استخر و اهمیت آن چه می دانید؟

وقتی نوبت به تمیز و ایمن نگه داشتن استخر شنا می شود، روش های ضدعفونی آب استخر بسیار گسترده هستند. در این رابطه مواد شیمیایی کمی به اندازه کلر حیاتی هستند، کلر یک بخش ضروری برای ایمن نگه داشتن آب استخر و تجربه یک شنای لذت بخش است. بدون استفاده از کلر استخر، باکتری ها و سایر میکروب ها می توانند به سرعت پخش شوند و باعث بیماری و کاهش شفافیت آب شوند. انواع کلر خوب مانند پودر کلر آمریکایی آکواپول و پودر کلر چینی سلوکس برای این منطور وجود دارد مهم است که مطمئن شوید که سطح کلر استخر شما به درستی کنترل و نگهداری می شود تا از محیط ایمن و سالم برای شناگران اطمینان حاصل شود.

پودر کلر معمولاً به شکل یک ماده شیمیایی مانند هیپوکلریت کلسیم،و هیپوکلریت لیتیوم برای ضدعفونی آب استخر اضافه می شود. وقتی این مواد شیمیایی به آب استخر اضافه می ‌شوند، یک ترکیب ضدعفونی‌ کننده به نام اسید هیپوکلروس تشکیل می ‌دهند. این اسید در از بین بردن جلبک ها، باکتری ها و سایر میکروب ها بسیار موثر است و در عین حال استخر شما را ایمن و تمیز نگه می دارد. در نهایت، کلر یک بخش اساسی در ایمن، تمیز و جذاب نگه داشتن استخر شما است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با روش های ضدعفونی آب استخر ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

راههای ضدعفونی آب استخر

کلر یکی از فعال ترین عوامل شیمیایی است که به عنوان ضدعفونی کننده استخرها بهترین عملکرد را دارد. شما می توانید کلر استخر آن را از فروشگاه های لوازم استخر به سادگی خریداری کنید.

در برخی کشورها هیپوکلریت سدیم هم برای اکسیداسیون و ضدعفونی آب استخر استفاده می شود. این ترکیب هنگامی که به آب اضافه می شود، هیپوکلریت سدیم مقدار pH را افزایش می دهد. شش نوع مختلف کلر، یا ترکیبات کلر، در بهداشت آب استخرهای شنا استفاده می شود. ضدعفونی ‌کننده ‌ها به شکل مایع، پودر و قرص عرضه می‌ شوند و بسیاری از صاحبان استخر، در موارد مختلف از آنها استفاده می کنند.

اسید هیپوبروم یکی دیگر از ضدعفونی کننده های شیمیایی استخر است. اسید هیپوبروم به عنوان یک اسید ضعیف و ناپایدار می تواند بسیاری از میکروارگانیسم ها را از بین ببرد و مانع رشد جلبک ها در استخر شنا شود.

سایر روش های فیزیکی ضدعفونی آب استخر که مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: اشعه ماوراء بنفش (UV)، پرتو الکترونی، تابش اشعه گاما، فراصوت و گرما. پرتوهای گاما از رادیو ایزوتوپ هایی مانند کبالت ۶۰ ساطع می شوند که به دلیل قدرت نفوذ خود برای ضدعفونی آب و فاضلاب استفاده می شوند. پرتو الکترونی از یک مولد الکترون وارد آب شده و آن را ضد عفونی و ایمن می کند.

 ضدعفونی کننده آب استخر چگونه عمل می کند

به طور کلی تصور می شود که اثر ضد عفونی کننده ها در نتیجه آسیب به دیواره سلولی، تغییر نفوذپذیری سلول، تغییر پروتوپلاسم و مهار فعالیت های آنزیمی رخ می دهد. آسیب به دیواره سلولی منجر به لیز سلولی و مرگ می شود. برخی از عوامل مانند ترکیبات فنلی و شوینده ها نفوذپذیری غشای سیتوپلاسمی را تغییر می دهند. این باعث می شود که غشاء گزینش پذیری خود را نسبت به مواد از دست بدهد و مواد مغذی مهمی مانند فسفر و نیتروژن از سلول خارج شوند.

گرما، پروتوپلاسم و اسیدها را منعقد می‌ کند و قلیایی‌ ها آن را تغییر می ‌دهند و باعث تغییر ساختار و ایجاد اثر کشنده بر روی میکروارگانیسم می ‌شوند. در نهایت، اکسیدان‌ هایی مانند کلر استخر می ‌توانند باعث بازآرایی ساختار آنزیم ‌ها شوند. این بازآرایی فعالیت های آنزیمی را مهار می کند. به یاد داشته باشید، برای حفظ بهداشت و کیفیت آب مناسب، آزمایش و تنظیم سطوح کلر به طور منظم مهم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا